Pijn en nauwelijks slapen

Hoi dames,Ik moet echt even wat van me af typen. En ik vraag me ook af of iemand hier last van heeft. Ik heb vanaf week 18 al last van bekkenklachten. (Nu 29,5) Ben al onder behandeling bij een bekkenfysio. Echter zijn de klachten zo uiteenlopend en hebben de oefeningen die ik steeds mee krijg maar weinig zin. Mijn onderrug, liezen, billen, benen en kuiten doen vreselijk zeer. Nu is daar sinds 2 weken ook een soort van heuppijn bijgekomen. Het doet zo’n zeer als ik op mijn zij lig!! Terwijl dat de enige houding (zijligging) is om te slapen. Wanneer ik op mijn rug lig word ik vreselijk duizelig (door de holle ader die dan vernauwd wordt). Hierdoor slaap ik nauwelijks en ga ik vaak snachts naar beneden omdat ik niet meer in bed kan blijven liggen maar wel heeeel moe ben.Overdag heb ik ook veel pijn. Zitten en liggen geeft weer hetzelfde effect.. dutjes doen is dus ook lastig. Ik weet me even geen raad mee. Voel me er erg slecht door:-(<br />Iemand tips? (Ik slaap al met voedingskussen). En ik vraag me af of een osteopaat iets zou kunnen doen.. heb daar geen ervaring mee.<br /><br /><br />
 
Hey, ik heb niet zoveel last als jij gelukkig, maar ik kon niet lang zitten (kreeg rechts ontzettend zere bil en onderrug en slapend been) en mn onderrug was vaak stijf en pijnlijk. Gisteren naar osteopaat geweest. Hij zei dat mn rechter onderrug/heup vastzat. Omdat je banden verslappen gaan je spieren/gewrichten juist vastzitten om te compenseren en daar komen de meeste klachten van. Hij heeft de boel weer losgemaakt en voelt heerlijk! Hij zei ook wel kan zijn dat het over week of over maand ofzo weer gaat vastzitten, kom je niet onderuit tijdens zwangerschap, maarja het heeft voor nu in ieder geval wel geholpen...Ben trouwens 30 weken zwanger, dus osteopaat en kraken enzo kan nog steeds. Zelfs tot aan zwangerschap zei hij..
 
Ik ben nu 17+4 en heb ook last van mijn bekken. Wat helpt is op de zij liggen en een kussen tussen de knieën.
Ook vind ik het fijn om er een kruik tegen aan te leggen voordat ik naar bed ga zodat het gebied (spieren enzo) alvast ontspant.
Wat je nog meer kan doen is op je rug liggen.
Je trekt je knieën een stukje op en drukt vervolgens je knieën naar buiten toe.
Je ligt dan wat raar met je benen open maar bij mij kan dat soms echt druk eraf halen.
Je kunt dit gewoon op bed doen voordat je gaat slapen bijvoorbeeld.
Veel succes!

(Ohja eventueel tijdelijk steun zootjes kan ook veel verschil maken. Je lichaam veranderd je balanspunt en icm babygewicht kan dit teveel worden voor je spieren nu)
 
Wat super vervelend dat je zo veel last hebt! 
Je verhaal is herkenbaar, maar elk lichaam is anders. Ik zal mijn ervaring uitleggen. Ik heb sinds week 12 klachten (vorige zwangerschap ook en toen geen hulp gezocht en klachten zijn ook pas na de zwangerschap verdwenen). Ik had zo veel pijn, vooral in bed, onderrug, linker bil, SI beiderzijds, soort scherpe messteken waren dat. Nu ben ik 22 weken en zijn de klachten zo goed als weg.
Therapie: 1x stuit mobiliseren, 1x triggerpoints bij een geregistreerd bekkenfysio + veel adviezen en oefeningen. Het ging toen al beter, maar toen was draaien in bed nog wel erg pijnlijk, waardoor ik bij elkaar draai wakker werd. 
Ben nu ook 2x bij een osteopaat geweest die mijn middenrif, maag en lever heeft gemobiliseerd. Deed geen pijn maar wel een dikke week even opvlamming van bekkenpijn gehad. Gek genoeg was het daarna vrijwel weg! 
Verder helpen de plas en ontlasting tips (juiste houding, goed ontspannen op de inademing), de zithouding aanpassen (zitknobbels een beetje uit elkaar trekken + goed symmetrisch proberen te zitten op beide billen). Ik wandel veel kleine afstanden op werk, en op werkdagen voel ik me vaak beter dan wanneer ik een hele dag veel zit of lig. Dus minimaal 8000 stappen in mijn geval is echt belangrijk. Ook minder tillen van mijn dochter helpt
Oefeningen die ik doe: rompstabiliteit dmv goed aanspannen dwarse buikspieren en vervolgens bekkenbrug maken. Rekken liezen (knieen naar buiten laten vallen en aantal minuten zo liggen), rekken bilspier. 
En ik doe vaak een warme kruik tegen mn bilspieren of tussen mn liezen. Dat is heerlijk voor het slapengaan. 
Kortom ik doe een hele hoop, maar het past goed tussen de dagelijkse dingen door. 
Hopelijk zit er iets tussen waar je wat mee kan. Vooral je nachtrust is zoooo belangrijk. Sterkte! 
 
Hoi Gebruiker10325095

Fijn dat de osteopaat wat voor je heeft kunnen doen! ?Manipuleert een osteopaat ook?Dat het weer terugkomt geeft niks… ik zou al heel blij zijn met een adempauze en wat slaap?
 
Hoi Zaramaart
Vervelend dat je ook al last hebt van je bekken! Die spreidlig die je beschrijft vond ik voorheen ook heel fijn en ontspannend. Helaas lukt dat nu in het derde trimester echt niet meer vanwege de druk van de baby/baarmoeder op mijn rug. Word dan helemaal naar.Steunzooltjes heb ik.. wellicht nog eens naar laten kijken. Bedankt! En jij succes ook met de pijn?
 
Hoi Ma Belle,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wat fijn dat veel van de oefeningen en tips helpend zijn voor jou!
Ik probeer ook veel van wat jij benoemt tussen de dag door. Hoe moe ik ook ben, ik ga ook het liefst ‘s ochtends naar mijn werk… in beweging (goed afgewisseld met zitten) werkt voor mij ook goed.
Hoe beslist zo’n osteopaat dat het dan helpt om iets met bepaalde organen te doen? Ik hoop zo dat de pijn in mijn billen,heupen en benen minder wordt waardoor ik wat beter kan slapen. Heb 3 november een afspraak gemaakt bij de osteopaat.
 
Terug
Bovenaan