<p>Lang getwijfeld, maar toch een bericht. Ik wil graag mijn verhaal kwijt over mijn bevalling. Ik ben ook heel benieuwd of er anderen zijn die dit meegemaakt hebben.</p><p>Mijn bevalling was 'traumatisch' (dit etiketje is erop geplakt, hou zelf niet zo van dit woord). Het begon normaal. Ik was 41+4 en erg ongeduldig aan het worden. Ik ben gestript (had 2 cm ontsluiting) en 's avonds begonnen de weeën. De volgende dag, na 2 bezoekjes van de vk, naar het ziekenhuis. Ik had beenweeën, moeilijk op te vangen. Na 24 uur een ruggenprik gekregen. Dus zwaar, maar eigenlijk geen bijzonderheden. Om 22u 's avonds mocht ik gaan persen. Er gebeurde weinig. Het leek erop dat ons dochtertje geen zin had om naar buiten te komen. Haar hartslag bleef gelukkig steeds goed. Na 1,5 uur persen geen resultaat, dus vacuümpomp proberen. 4x! Weer geen resultaat :-( Voor mij kwam het daarna toch wel als een donderslag bij heldere hemel; het wordt een keizersnede. Inmiddels waren we al 30 uur verder, vanaf de eerste weeën. Al een nacht overgeslagen en we gingen nu de 2e nacht in.</p><p>Ontzettend overstuur ben ik naar de ok gereden. Daar stonden 8 mensen om mijn bed. Alles werd uitgelegd, ik werd aan de apparaten gehangen. Er werd heel snel gewerkt, er was toch haast bij. Gelukkig mocht mijn man erbij zijn! Ik kreeg extra pijnstilling toegediend via de ruggenprik. Maar toen... Het mes werd in mijn buik gezet. Dit voelde ik! PIJN!! Ik zei 'ik voel het'. De anesthesist reageerde 'je kan inderdaad, wel iets voelen, druk, maar geen pijn'. Ze dacht dat ik druk voelde... Wat er daarna gebeurd is weet ik niet precies meer. Volgens mijn man heb ik het uitgeschreeuwd. Ik weet dat ik geschreeuwd heb, maar niet waarom en wanneer. Ik riep dat ik pijn had, ik voelde het snijden. Uiteraard zijn ze meteen gestopt. Er is extra pijnstilling toegediend, ze hebben 5 minuten gewacht en zijn toen verder gegaan. Ik voelde geen pijn meer, maar ik was echt enorm overstuur en vooral bang. </p><p>Onze dochter is kerngezond ter wereld gekomen, ze is het beste wat ons ooit is overkomen, maar ik merk dat ik toch last heb van de manier waarop.</p><p>Mijn man en ik hebben de bevalling heel vaak doorgesproken. Ik heb een heel goed gesprek gehad een maand na de bevalling met de anesthesist. Ik bespreek mijn bevalling met iedereen die het maar horen wil. Dus ik was goed bezig met de verwerking. Nu ben ik 3 maanden verder en merk ik dat ik er last van begin te krijgen. Iedere avond in bed zie ik weer beelden van de bevalling. Ik heb het er nu minder over. Mensen vragen er niet meer naar, eerder nog wel. Ik vraag mij dus af of er vrouwen zijn die dit verhaal herkennen. Hoe ben je ermee om gegaan? Ben je daarna nog een keer bevallen en hoe ging dat? Wat zou ik nog meer kunnen doen om dit te verwerken?</p><p>Het even van mij afschrijven is wel weer fijn, maar ook weer heel emotioneel :-(</p>