Pijnbestreiding Ervaring

ik ben bevallen van een dochtertje met pijnbestreiding die op   2 verschillende manieren is toegedient.
Wat ik het eerst kreeg was een prik in me bil, dit werkt een 4 uur en daarna kreeg ik via me infuus een morfine waar ik zelf op de knop mocht druken als ik wat wilde hebben.

Ik ben bijna de complete bevalling van de kaart geweest en heb hele rare dingen gezecht, alleen tijdens een wee konden ze me iets vragen want dan was ik er weer even bij.
de pijn van de weeen heb ik wel gevoeld alleen de pijnbestrijding heeft me na een wee sneller tot rust laten komen.

Daarbij kwam dat ik niets wist van het risico van de pijnbestrijding en was op geven moment het zelfs gevaarlijk voor mijn dochtertje, haar hartslag ging omlaag terwijl ik geen wee had op dat moment, dat kwam door de pijnbestrijding, dat vertelde de verpleegster.

was dit nog een keer gebeurt dan was ze met spoedkeizersnee gehaald.
De eerste week was het door de pijnbestrijding ook nog oppassen dat ze geen problemen door de morfine heeft overgehouden.
En bij het persen mag de pijnbestrijding niet werken dus de pijn die je bij het persen heb voel je gewoon.

Dus al met al heb ik amper wat van me bevalling gemerkt behalfe toch wel de pijn, heb ik mijn dochtertje in gevaar gebracht, mijn vriend heeft hele rare dingen naar zijn hoofd gehad en heeft de hele tijd moeten toezien dat ik high was en gezien dat het niet goed ging door de pijnbestrijding met onze kleine meid.
Mijn vriend in de stress tijdens de bevalling.

Dus de volgende bevalling gaat toch echt zonder pijnbestrijding worden, want dit was zowel voor mij, mijn vriend en me dochtertje geen leuke en veilige bevalling.
gelukkig gaat alles wel goed met me dochtertje en het enige waar ze last van heeft is dat ze heel erg verwend wordt.

mocht je  bij je bevalling  voor pijnbestreiding kiezen, laat je dan ver van te voren goed informeren over de mogelijkheden en voorral de risico's, met name het laatste kan je het beste bij verschillende instellingen informeren, want er is niks zo belangrijks dan de gezondheid van je kindje en jezelf.

Dan heb jij een pethadineprik gehad.
Ik zal je vertellen; toen ik bij de gyneacoloog was en vroeg om een ruggenprik begon ze daar ook over.

Ik heb toen gezegd dat ik dat niet wilde omdat je dan van de kaart raakt (ik had me goed ingelezen via internet) en dat ik dat dus NIET wilde.

Ja zei ze toen eerlijk: wij hebben er goede ervaringen mee maar de meeste vrouwen zijn er niet zo blij mee.

Das wel handig om te weten toch van te voren?

Zoals je kunt lezen in het bericht over de ruggenprik ben ik daarmee bevallen en dat is fantastisch gegaan! Geen pijn....alles meegemaakt en het niet voelen van persweeen klopt maar de persdrang is zo enorm dat je dat dus echt wel voelt en daarmee mee kunt persen....

goede voorlichting is heel belangrijk en ik vind dat het daaraan schort.

nb. pethadine is goedkoper dan een ruggenprik. dat zal ongetwijfeld de reden zijn dat ze die liever geven.

pethedine is ook handiger toe te dienen, gewoon een injectie in je been of bil. Ik heb het zelf gehad met m'n eerste bevalling en ik vond het heerlijk,maar ik heb er in 25 jaar genoeg mensen op zien flippen, dat is waar. Eerste keus voor pijnbestrijding is echt een epiduraal. Maar je moet dan een anesthesioloog in huis hebben, + OK team voor complicaties, + gynaecoloog ipv assistent. En dat kost allemaal geld. En voor ziekenhuizen met een kleine verloskundige afdeling is dat soms niet te doen. er is dus best wel wat voor te zeggen om ziekenhuisbevallingen te concentreren in een paar grote units waar je dus 7/24 wel dezelfde zorg kunt geven.
Maar goed, dat is een discussie die nog lang niet gesloten is.   Kijk ook eens op de site van het ouderschap http://www.hetouderschap.nl/  en laat je stem horen.

Goh, ik lees nu pas info over pethidine en ik kan verklappen dat ik mijn bevalling van mijn 1e kindje best goed voorbereid heb. Epi-no gebruikt, wilde graag thuis in bad bevallen, maar dat is niet gelukt. Na een paar uuur ontsluitingsweeen rug
weeen en nauwelijks ontspanning tussendoor besloot ik om naar het ziekenhuis te gaan. Goede beslissing, kindje was te groot en/of lag uit het lood. Dus, ik pethidine en daarna alsnog keizersnede na half uur kapot te zijn al van het persen...ik vond het prettig. Tussen de ontsluitingsweeen door uitrusten en slapen en tijdens een wee, er volledig bij zijn en actief wegblazen van de pijn.

Maar pethidine is dus eigenlijk heel slecht? Yorick, ons zoontje bleef een prima hartslag houden, alleen tijdens de wee ging het iets omlaag. HIj is super, makkelijk, lief en gezond. Op pethidine kan het dus ook goed gaan.

Wie kan me helpen aan een betrouwbaar wetenschappelijk en objectief stuk, onderzoek naar de voors en tegens van pethidine?

Groeten,

blije mama.

Hey meiden,

Het blijft toch een boeiend onderwerp die pijnbestrijding. Ik ben bij mijn eerste kindje bevallen zonder pijnbestrijding en ik kwam daar goed doorheen al was het toch een kunstverlossing met de vacuüm geworden.

Bij mijn 2e bevalling van mijn zoon heb ik wel een pethidineprik gekregen en dat is mij niet goed bevallen. Ik hallucineerde tussen de weeën door en sliep veel tussendoor waardoor je juist je weeën niet voelt aankomen en je overspoelt wordt door pijn. Je holt als het ware achter je wee aan ipv erbovenop te zitten. Dat wil ik dus nooit meer. Ben alsnog met de vacuüm bevallen!! Het was echt vreselijk pijnlijk en die prik maakt je zo in een roes dat je er niet meer bent en ineens moet je weer.....zoals ik al zei een overspoeling van pijn, dat had ik bij mijn eerste echt gewoon onder controle.

Nu ga ik binnenkort een 3e x bevallen en ik mag een ruggeprik en daar kies ik dit x ook voor gezien de laatste bevalling een hel was. Ik hoop dat ik een fijne bevalling krijg deze keer maar ik heb vertrouwen in het personeel van het ziekenhuis aangezien ze er al heel wat jaren ervaring hebben met die prik en er altijd het personeel voor aanwezig is.

Als ik bevallen ben zal ik mijn ervaring wel eens komen opschrijven van die prik.

Groetjes Peet

Hoi,

Ik heb een ruggeprik gehad en ik moet zeggen na 22 uur heftige weeen en geen opschietende ontsluiting (4 cm na 22 uur) was het een verademing.
Ik heb ff een bakje thee gehad, libelle gelezen en een half uurtje later zat ik op vol. ontsluiting. Een beetje te snel, want tijdens het persen was ik ook verdooft.
Gelukkig had ik een geweldige gyn en ben ik zonder scheurtjes en knipjes en zonder pijn  bevallen van een dochter.

Groetjes van Gea

Terug
Bovenaan