Dit eigenlijk als reactie op de negatieve reacties van de mailtjes van Loes en Femke. Ik ben het helemaal met ze eens, ik heb zelf ook geen makkelijke zwangerschap gehad, en dan vooral de laatste weken, mijn verloskundige heeft me veel te lang rond laten lopen met een beginnende hellp. Het viel allemaal wel mee volgens haar en er was geen reden voor zorgen. Maar goed mijn verhaal kun je lezen bij de reacties op het verhaal van Femke. Ik heb zo het gevoel dat iedereen die tegenover pijnbestrijding en de andere onderwerpen die aan bod komen zelf geen of weinig klachten hebben gehad tijdens de zwangerschap en bevalling, ja dan heb je inderdaad geluk, of nee, ik moet het anders zeggen. Meestal gaat het goed, maar de keren dat het niet goed gaat moet veel beter geregeld worden. Daarmee bedoel ik dus, eerdere doorverwijzingen naar het ziekenhuis, eerdere pijnbestrijding enz. En ook al is er geen medische noodzaak, ik vind dat vrouwen hier wel degelijk zelf moeten kunnen beslissen of ze pijnbestrijding willen. Waarom onnodig veel pijn lijden, dat van zo natuurlijk mogelijk is zo ontzettend achterhaald. De gevolgen voor het kindje houden ze wel zo ontzettend goed in de gaten en de gevallen waarbij het verkeerd is gegaan???? Zullen er echt niet veel zijn. Wel zijn er zat gevallen bekend van vrouwen die thuis bevallen onder begeleiding van een vk, waarbij iets fout gaat of het duurt te lang, die dan nog met spoed naar het ziekenhuis moeten, zelfs op zo'n moment wordt te lang met ingrepen gewacht. en dat bedoelde Femke met hogere sterftecijfers dan in andere europese landen. Ik wil hier echt niemand mee bang maken, en 9 van de 10 keer gaat alles goed. Maar ik vind niet dat je die cijfers kunt ontkennen, dat is gewoon hypocriet. Ik hoop niet dat ik te boos overkom, maar ik wil dat er onderhand iemand opkomt voor vrouwen die wel voor pijnbestrijding kiezen, dat zijn beslist GEEN slechte moeders...
veel liefs Martine
veel liefs Martine