pijnbestrijding enz

Dit eigenlijk als reactie op de negatieve reacties van de mailtjes van Loes en Femke. Ik ben het helemaal met ze eens, ik heb zelf ook geen makkelijke zwangerschap gehad, en dan vooral de laatste weken, mijn verloskundige heeft me veel te lang rond laten lopen met een beginnende hellp. Het viel allemaal wel mee volgens haar en er was geen reden voor zorgen. Maar goed mijn verhaal kun je lezen bij de reacties op het verhaal van Femke. Ik heb zo het gevoel dat iedereen die tegenover pijnbestrijding en de andere onderwerpen die aan bod komen zelf geen of weinig klachten hebben gehad tijdens de zwangerschap en bevalling, ja dan heb je inderdaad geluk, of nee, ik moet het anders zeggen. Meestal gaat het goed, maar de keren dat het niet goed gaat moet veel beter geregeld worden. Daarmee bedoel ik dus, eerdere doorverwijzingen naar het ziekenhuis, eerdere pijnbestrijding enz. En ook al is er geen medische noodzaak, ik vind dat vrouwen hier wel degelijk zelf moeten kunnen beslissen of ze pijnbestrijding willen. Waarom onnodig veel pijn lijden, dat van zo natuurlijk mogelijk is zo ontzettend achterhaald. De gevolgen voor het kindje houden ze wel zo ontzettend goed in de gaten en de gevallen waarbij het verkeerd is gegaan???? Zullen er echt niet veel zijn. Wel zijn er zat gevallen bekend van vrouwen die thuis bevallen onder begeleiding van een vk, waarbij iets fout gaat of het duurt te lang, die dan nog met spoed naar het ziekenhuis moeten, zelfs op zo'n moment wordt te lang met ingrepen gewacht. en dat bedoelde Femke met hogere sterftecijfers dan in andere europese landen. Ik wil hier echt niemand mee bang maken, en 9 van de 10 keer gaat alles goed. Maar ik vind niet dat je die cijfers kunt ontkennen, dat is gewoon hypocriet. Ik hoop niet dat ik te boos overkom, maar ik wil dat er onderhand iemand opkomt voor vrouwen die wel voor pijnbestrijding kiezen, dat zijn beslist GEEN slechte moeders...

veel liefs Martine
 
Hoi Martine,

Ik ben het helemaal met je eens hoor! Ik heb zelf ook een hele moeilijke bevalling gehad en heb de eerste maanden niet voor mijn kind kunnen zorgen. Ik had bekkeninstabiliteit en men heeft dat tot het einde toe afgedaan als aanstelleritus (ja, het gebeurt nog steeds!)De bevalling was HELL en ik wil adt dus geen tweede keer.

Natuurlijk en thuis bevallen zal erg prettig zijn als alles goed gaat maar het moet maar eens afgelopen zijn met moeders die pijnbestrijding willen als aanstelstels te betitelen. Wat dat betreft kunnen we nog veel van onze zuiderburen leren!
 
Hoi Martine,

Ik had bij Femke geschreven dat pijnbestrijding een verhoogde kans geeft op tang- en vacuumverlossingen. Ik ben niet tegen pijnbestrijding hoor, in sommige gevallen is het echt wel nodig. Ik heb alleen het idee dat veel mensen al bij voorbaat roepen "pijnbestrijding!!!!" terwijl het negen van de tien keer ook goed zonder gaat. In Amerika geven ze bijna iedereen standaard pijnbestrijding en vaak gaat daar de bevalling al moeilijker door.

Als het echt nodig is vind ik dat iedereen een ruggeprik oid kan krijgen natuurlijk!

En ik vind het heel vervelend dat je HELLP syndroom is onderkend, maar volgens mij is dat ook een heel moeilijk in te schatten syndroom. Bovendien moet je met HELLP toch altijd in het ziekenhuis bevallen en krijg je toch standaard medicynen om je bloeddruk niet verder te laten stijgen?? Ik hoop voor je dat je ieder geval een gezond kindje hebt. Dat is immers het belangrijkste! Toch?!
 
We hoeven toch ook niet zo tekeer te gaan als in Amerika? We kunnen toch gewoon met de rest van Europa mee? We liggen in vergelijking met de rest van Europa echt verschrikkelijk achter hoor, en dat gedreig steeds met amerikaanse toestanden is zo onrealistisch.

Zo wordt het hier toch nooit. We kunnen gewoon een voorbeeld nemen aan landen Als Belgie, Spanje en Duitsland. Daar krijg je als vrouw gewoon een keuze en wordt je keuze ook gerespecteerd.
 
Mee eens Mieke,

Zoals in Amerika hoeft het hier ook weer niet, maar een beetje respect voor eigen keuze zou in 2004 wel op zn plaats zijn.

We zijn toch mondige vrouwen, waarom laten we ons steeds wijsmaken dat een echo voor ons niet hoeft en dat we hier meer pijn kunnen verdragen dan in de rest van europa?

Ik ben voor de ruggeprik hoor!
 
Hoi Martine,

Ik vind je verhaal heel schreinend maar ik denk dat het niet op zichzelf staat. Mijn beste vriendin is bijna aan HELLP overleden (haar nieren begaven het bijna) Ook zij had een fanatieke "thuis-en-natuurlijk-beval vk". Het heeft haar maanden gekost om hiervan te herstellen.

Ik walg echt van de mening dat natuurlijk bevallen zoveel beter is. Als het kan ok, maar hier wordt zo fanatiek gedaan over natuurlijk bevallen.

Er is toch ook een keuzemogelijkheid, we leven inderdaad in 2004, laten we alsjeblieft gebruik maken van de wetenschappelijke kennis. En laten we ons niet wijsmaken dat pijn en lijden nou eenmaal bij een bevalling horen.

De tijd van Adam en Eva is allang voorbij!

Ik hoop dat nu alles goed is met jou en je kind!
 
Hallo,

De vader van mijn kindje is Amerikaan en wij hebben dan ook veel Amerikaanse stellen die hier wonen als vrienden. Verschillende van die stellen hebben hun eerste kindje in amerika gekregen en het tweede hier. En alhoewel zij hier standaard naar een ziekenhuis worden verwezen en niet met vk's in aanraking komen spreken ze allemaal met afschuw over de pijn die men ze hier laat lijden tijdens de bevalling. Volgens mij valt het zowieso met de ' Amerikaanse' toestanden wel mee. Ik zie niet wat er mis is met veel controle en het feit dat men probeert de bevalling zo dragelijk mogelijk te maken. Alle kinderen van onze vrienden zijn verder ook helemaal in orde, ook al kreeg de moeder pijnbestrijding.

Ik vind dat je als vrouw van te voren moet kunnen aangeven of je graag pijnbestrijding wil of niet. Het hoeft niet perse standaard te zijn maar het zou wel fijn zijn als de mogelijkheid er is.

Ik ben het eens met Martine.

groetjes, Jane
 
Terug
Bovenaan