Beste 10e1983,
Je maakt mij nieuwsgierig naar je beeld van een gewone bevalling.
Ik denk dat je parmantig genoeg bent om dat beeld voor jezelf zuiver te duiden.
Je schrijft in je bericht over beleid waarbij je pijnstilling krijgt als je hierom vraagt, zonder dat je erom moet schreeuwen / smeken etc.
Pijnstilling bij de bevalling is in NL voor alle vrouwen die het nodig hebben op indicatie voorhanden. Gewoon praten is genoeg.
Hoezo indicatie? Pijnstilling zonder indicatie maakt vrouwen onnodig afhankelijk van medische zorg op de lange duur. Medicalisering noem je dat. Wat zien we? Meer kunstverlossingen, meer ingrepen, meer schade en minder tevredenheid.
Verder weten we nog niet goed welke invloed medicamenteuze pijnstilling heeft op je ongeboren kind. Dat er invloed is, dat weten we wel. Daar moet in NL nog altijd lange termijn onderzoek naar gedaan worden.
Er is volgens de stand van de wetenschap op dit moment meer winst te halen uit betere voorbereiding, leren wat je pijnperceptie en angst is en wat je uitkomst verwachtingen van je as bevalling zijn. Coaching, een goede cursus volgen, een eigen verloskundige kiezen die je ook bij de bevalling gaat zien, een doula nemen en het gebruik van een of meerdere niet medicamenteuze alternatieven.
Zo sluit je de invloed van medicamenten op je kind dus geheel uit.
Mocht je dan toch nog pijnstilling nodig hebben tijdens de as bevalling, geen zorg, zo gedaan en goed te regelen!
Je vraagt je ws af waarom dan al die fuss van die voorbereiding.
Ja, zonder voorbereiding en investering kom ook ik niet door een examen, op een berg of door een project dat ik succesvol wil afsluiten.
Zonder inspanning geen succes of beloning.
En Aristoteles schreef: 'De natuur doet niets zonder doel'. WIJS niet?
Hierbij wat vragen om jezelf te coachen;
1. Wat zorgt ervoor dat je deze vraag stelt?
2. Hoe en wat wil je echt?
3. Wat is je beeld van gewoon bevallen?
4. Wat hebben jij en je kind er voor over om gewoon te bevallen?
5. Wat houdt je tegen om gewoon te bevallen?
6. Wat zie je als uitdaging voor jezelf en je kind?
7. Wat maakt je zo enthousiast over pijnstilling krijgen als je hierom vraagt, zonder dat je erom moet schreeuwen / smeken etc.
8. Wat zou je bevalling vollediger en bevredigender maken?
Succes, je kunt meer dan je denkt!
Lieve groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige, consultant en coach.