Pijnbestrijding tijdens bevalling

Hallo allemaal,

Er zijn hier regelmatig discussies geweest over pijnbestrijding tijdens de bevalling en daaruit begreep ik dat we in Nederland niet veel te kiezen hebben wat dat betreft. Het schijnt dat je het bijna nooit krijgt.

Nu was ik vandaag in het ziekenhuis en ik uitte daar mijn bezorgdheid over pijn tijdens de bevalling en ik zei dat ik op tv had gezien dat ze in Engeland pijnbestrijding krijgen en dat die mensen een stuk meer ontspannen bevallen. Maar gaf ik meteen aan, dat gaat hier toch niet?

Tot mijn verbazing kreeg ik als antwoord dat ik zeker pijnbestrijding kan krijgen. Dat in het ziekenhuis heel vaak aan pijnbestrijding tijdens de bevalling word gedaan. Ik zei dat ik bezorgd was over het feit dat ik ook nog een litteken van een operatie aan de binnenkant van mijn vagina heb waardoor ik toch bang ben voor nog meer pijn waarop zij direct een aantekening in mijn dossier maakte dat ik pijnbestrijding wil.

Ik ben zo opgelucht zeg. Ik ben niet zo'n held en ik schaam er niet voor hoor. Ik kijk altijd die bevallingsprogramma's en mijn bevalling is nog ver weg maar ik begon hem langzaam al te kneipen. Nergens voor nodig dus.

Maar ik was verbaasd omdat hier iedereen schijnbaar denkt dat die optie er bijna niet is. Ik weet natuurlijk niet of het anders is als je met een verloskundige bevalt, bij mij word de bevalling door een arts gedaan.

Ik dacht ik stel jullie even op de hoogte van deze info.

groetjes, Jane
 
ik moet zeggen dat ik van te voren niet nagedacht heb over pijnbestrijding. Het was mijn eerste bevalling dus ik wist totaal niet wat er komen ging.
Tijdens mijn bevalling heb ik aan de verloskundige in het zhs wel 100 keer gevraagd of ze me geen pijnbestrijding konden geven, de pijn was echt meer dan ik kon hebben en ik ben geen piepert!
PIjnbestrijding heb ik niet gekregen, ze bleven maar zeggen dat dat niet kon, nou ja naar mijn gevoel wel smoesjes enzo. Bovendien had ik dan over naar de gynaecoloog gemoeten ofzo. Ik ben er zeker niet voor dat het standaard gegeven wordt maar ik heb op een gegeven moment echt alleen nog maar kunnen gillen van de pijn.
goed dat je de mogelijkheid vantevoren geboden wordt....

sterkte met bevallen

groetjes sandra
 
Dat is nou precies waarom ik er al over begonnen was. Ik wil daar niet liggen te gillen van de pijn en zover weg raken dat ik niet meer in de gaten heb wat er gebeurd, terwijl het ook anders kan.
Als je dan op tv ziet hoe iemand die om pijnbestrijding gevraagd had grapjes ligt te maken tussen het persen door........dan weet ik wel waar ik de voorkeur aangeef.
 
Hoi,

Van een vriendin weet ik dat zij ook pijnbestrijding wilde en dat dat ook toegezegd is en zwart en wit op papier gezet is. Toen ze in het ziekenhuis aankwam bleek het niet meer te kunnen, want ze had al 8 centimeter ontsluiting. Zover ik weet gaan ze met 8 centimeter het infuus met het pijnbestrijdingsmiddel "dichtdraaien", zodat je met 10 centimeter wel het gevoel krijgt om te persen. Zou het daar de volgende keer wel even over hebben .........

Succes en groetjes Mirella
 
OOk denk ik dat het per ziekenhuis verschillend is. Ik heb 2 zeer heftige bevallingen achter de rug, heb het in het ziekenhuis gehad over pijnbestrijding tijdens de derde bevalling. Ik heb ook een medische indicatie. Ze zeiden: Iedere vrouw kan bevallen zonder pijnbestrijding en jij ook. Ik baalde! heb verteld dat in belgie 90 % bevalt met pijnbestr. waarom hier niet? Ze zeiden, omdat de vrouwen het hier heel goed zonder kunnen! Belachelijk he! Dus in welk ziekenhuis krijg je wel pijnbestr.? Jane? Het is niet overal gelijk blijkbaar.

Ben benieuwd! Groetjes Mirre
 
Hoi Mirre,

Ik zei ook tegen de gyn dat dit ziekenhuis (atrium te heerlen) wel bijzonder was dan. Volgens haar niet, zij heeft al bij drie ziekenhuizen gewerkt en bij alle drie was het volgens haar normaal.

Ik weet het natuurlijk niet. Maar wat ze tegen jou gezegd hebben is toch wel echt belachelijk. Alsof Nederlanders meer pijn kunnen hebben.........slaat nergens op he.

Nouja ik zal wel zien tegen de tijd dat het zover is, maar dat maar niemand dat soort onzin tegen mij gaat vertellen want daar heb ik geen behoefte aan (dat zal ik dan ook wel zeggen).

groetjes, Jane
 
Mijn vk vindt het ook maar onzin en zegt dat het gewoon een kwastie is van de natuur. Ik wil echter wel pijnbestrijding en voel me door haar helemaal niet serieus genomen. Het is volgens haar zo'n gedoe omdat er meteen een medische draai aan wordt gegeven. Als ik dit zo lees moet ik misschein ook maar naar een ander ziekenhuis!
 
goh, je zult toch maar een tandarts hebben die vindt dat zijn patienten het maar zonder verdoving moeten doen als hij een kies moet trekken of vullen. tsja, vroeger hadden mensen ook geen verdoving, zelfs geen tandarts, dus waarom zou je gebruik maken van deze nieuwe mogelijkheden?!
het is gewoon achterlijk hoe ze in sommige ziekenhuizen tegen pijnbestrijding bij bevalling aankijken. en ik kan me daar zo boos over maken (maar ja, dat helpt niets he....)
sorry, moest even afreageren!
 
Terug
Bovenaan