Pijnbestrijding

Hebben jullie misschien tips of ervaringen met pijnbestrijding tijdens de bevalling? Ik dacht zelf aan het gebruik van het apparaat GeboorteTENS maar ik twijfel heel erg omdat ik niet zeker weet of het wel werkt!
 
Bij de eerste heb ik een ruggeprik gehad! Dit vond ik ideaal. Ik had rugweeen die niet goed op te vangen zijn. Bij de tweeling heb ik geen pijnstilling nodig gehad, omdat het snel ging en ik de weeen goed kon hebben.
Het is ook sfhankelijk van hoe je bevalling loopt. En hoe je met pijn omgaat. ik wilde het bij de eerste wel eerst zonder doen maar door niet vorderende ontsluiting en weeenstorm van elk twee minuten een die al vier uur duurde en ik uitgeput was is toen besloten om pijnstilling te nemen.
 
Ik heb nog geen ervarng ermee. Ben nu voor het eerst zwanger. Maar ik zit ook te twijfelen. Hoe wel het twijfelen wel makkelijker wordt aangezien ik hem gratis kan bestellen via de zorgverzekering die ik heb.
Hoewel ik nu ook Samen Bevallings-cursus volg en daar 4 avonden alleen maar tips en trucs krijg voor de bevalling. Manlief is er ook bij. Die krijgt ook die tips en trucs mee... dus tsja... is het dan nog nodig?
 
ik heb bij de 1e geen pijnbestrijding gehad. Op de ctg was te zien dat er weeen waren, maar ik heb ze nauwelijks gevoeld dus heb het ook helemaal niet nodig gehad.
Voor mij is het onzeker of ik pijnbestrijding mag. Heb een tekort aan bloedplaatjes waardoor de risico's te groot zijn voor bv ruggenprik. Het hangt bij mij echt af van hoe het met mn bloedplaatjes zit op het moment van bevallen. En dan kijk ik eerst hoe het met de pijn zit, als die te handelen is wil ik het weer zonder doen.
 
Hier geen ervaring.
In het ziekenhuis hier is ook niet dag en nacht een arts aanwezig die een ruggenprik kan zetten.

Ben 2x bevallen en ik vond het beiden keren goed op te vangen de weeën. Allen de weeenstorm die ik bij de 2e kreeg was erg heftig, maar toen was er geen tijd voor pijnbestrijding (binnen 2 uur bevallen na de eerste wee)
 
Geen ervaring met geboorteTENS. Wel een morfinepompje.....vond ik waardeloos, want er zit een max aan ik bleef maar pompen. Maar ja, ik heb ook 17 uur zware weeen gehad, elke 2 min. dus zat er aardig doorheen.

Uiteindelijk een ruggeprik gehad, maar ook daar heb ik de weeen doorheen gevoeld. Niet zo heftig hoor als zonder. Ik kan aardig tegen pijn en zag helemaal niet op tegen de bevalling, maar t viel in mijn geval even vies tegen. Je weet gewoon niet wat je kan verwachten en hoe je lichaam erop reageert. Een ruggeprik laten zetten vond ik ook best eng (als je weeen hebt ondertussen en je stil MOET zitten).

Je moet dus gewoon je gevoel volgen en doen wat jou op dit moment het beste aanvoelt. Dat is vaak de beste keus. Succes!
 
Eeh ja dat is per vrouw en per bevalling weer verschillend.
Eerste twee heb ik geen pijnbestrijding gehad.
Hoe is dat heb kunnen doorstaan is me een waar wonder want mijn eerste bevalling was een ware hel. Tweede iets minder maar nog Steeds geen pretje (understatement).

Nu net bevallen van nummer drie.
Heb voor t eerste gedeelte de Tens gebruikt.
Moet zeggen dat t echt wel hielp. Het leid je af van de weeen. Je hebt nog een beetje t gevoel dat je in controle bent.

Daarna in t ziekenhuis beland en aan de morfine pomp gegaan (remitfanol...ofzoiets).
Moet zeggen dat dat wel lekker was. Je wordt een beetje stoned tussendoor. Dus je kan tussen de weeen door even op adem komen.
Het haalt de scherpe randjes van de weeen weg.....
Maar.....het is echt niet zo dt je geen pijn meer voelt.
Ik heb nog steeds afschuwelijk veel pijn geleden.
Achteraf spijt dat ik geen ruggeprik heb genomen (werd mij ook afgeraden).
Mijn derde bevalling wa helaas ook een ware hel.
Ik zou niet weten hoe ik het zonder pijnstilling had moeten doen.

Maar ja....nogmaals het is voor iedereen anders. En ook per bevalling.

Ik zou je nu een ruggeprik adviseren. Maar als je t me na mijn tweede had gevraagd had ik gezegd dat t ook zonder kan.

Succes met je keuze!!
 
Ik heb een extreem hoge pijngrens, behalve op mijn buik. Dan piep ik alles bij elkaar. Ik heb 2 keer geen pijnbestrijding gehad. Ik vond het tot de 7 cm goed te doen. Daarna vond ik het minder leuk. Maar ik had geen hele moeilijke bevallingen. Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt. Des te meer ontspannen dat je bent, des te beter voor jezelf en de vordering van de bevalling. Ik heb bij de eerste een weeënstorm gehad waar iedere keer maar 1 minuut tussen zat. 2 uur lang en niks opgeschoten. Ik werkte mezelf ontzettend tegen. Al met al duurde de bevalling 7 uur en bij de tweede 3 uur.
 
Terug
Bovenaan