Pijnlijke borst bij borstvoeding door striae

Hoi,

Mijn zoontje is nu 5 weken oud en krijgt borstvoeding. In de eerste week heb ik extreme last van stuwing gehad waarbij in een dag mijn borsten 3 cupmaten gegroeid waren, dit was gelukkig na een kleine week weer over. Helaas heb ik hierdoor wel striae overgehouden, vooral aan mijn linkerborst.
Mijn zoontje hapt goed aan, zijn lipjes zijn mooi naar buiten gekruld en hij pakt voldoende van mijn tepel. Toch doet het geven van de borstvoeding aan de linkerkant enorm pijn. De hele huid trekt en het voelt alsof er in mijn borst gesneden/met naalden geprikt wordt.
Ik smeer 2 keer dag mijn borsten in met olie. Het helpt om mijn borst een beetje te ondersteunen zodat de huid niet strak staat. Helaas "bijt" mijn zoontje regelmatig mijn tepel vast en trekt en schud er dan mee, wat extra pijn doet.
Weten jullie of het normaal is dat de borst zo kan voelen met striae of dat het toch een andere oorzaak heeft? En hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen doen eraan?
Heel erg bedankt alvast!

Hoi!
Ik heb lang borstvoeding gegeven, geen last gehad van striae. Maar soms deden mijn tepels en erom heen pijn en voelde het heel droog. Bij mij hielp purelan (van medela) op mijn tepels en erom heen te smeren. Je kan dit na het geven van borstvoeding smeren of ervoor. Kan namelijk geen kwaad voor het kindje. En wat ik smeerde op de plekken waar je de pijn omschrijft smeerde ik repair ( via apotheek) te verkrijgen 
Succes!

Hoi Marieke,
Allereerst nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! Wel rot dat je te maken hebt met behoorlijke pijnklachten bij het voeden... Ik kan me voorstellen dat je het zoekt in de striae die je hebt overgehouden aan de stuwing in de kraamtijd. De klachten die je noemt, doen me echter denken aan een andere mogelijke oorzaak, namelijk een schimmelinfectie (als die in de mond te vinden is, heet het spruw). Hier kun je lezen hoe je een schimmelinfectie kunt herkennen. Als dit je bekend voorkomt, is het belangrijk om een goede behandeling in te zetten.
Het trekken en schudden wat je zoon doet als hij aan de borst is, helpt natuurlijk ook niet mee... Hij is nog erg jong en dan is het vooral extra aandacht voor het aanleggen wat kan voorkomen dat je zoon dit doet. Als hij goed is aangelegd, ligt zijn tong namelijk over zijn onderkaak en steekt deze ook iets uit; dan kan hij niet met zijn kaken klemmen. Mocht je er niet helemaal uitkomen, neem voor uitgebreide informatie en hulp dan gerust vrijblijvend contact op met een vrijwilliger van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Je kunt ook overwegen om een lactatiekundige IBCLC te raadplegen.
Hopelijk helpt deze informatie je een beetje op weg naar een oplossing voor je probleem, sterkte en beterschap!

Terug
Bovenaan