Pijnlijke borsten

Ik heb sinds een week ofzo, pijnlijke borsten en vooral de tepels zijn erg gevoelig. Ik heb zelfs al een een paar keer een toeschietreflex gehad. Eén keer toen mijn dochtertje huilde en eén keer toen ik water hoorde stromen. Is dit niet een beetje vroeg om al te hebben? Herkent iemand dit? Bij mijn dochtertje had ik dat pas op het einde van de zwangerschap.

Verder heb ik ook héél erg jeuk aan mijn benen, soms zo erg dat ik 's nachts er niet van kan slapen...

Bij mijn zoon lekte ik 's nachts al bv met 24 weken, nu heb ik het idee dat het niet weer lang zal duren. Vreemde vlekken op mijn tepels 's morgens en een klein gelig korstje. Dit alles is herkenbaar van de vorige keer. Vind het ook vroeg, maar ja, kan het niet anders verklaren dan ik net beschreef.

Ik begin het ook te voelen. Nog geen lekken, maar dat kan nooit lang meer duren.
Wat de jeuk aan je benen betreft: goed insmeren met lanette zalf, geen vaseline want dat dicht af. Kan je gewoon bij de apotheek krijgen voor een paar euro. en als dat niet helpt even langs de huisarts. Kijk ook eens of er voedingsmiddelen zijn waar je nu misschien heftiger op reageert dan anders, het kan een allergie zijn (wat erger gemaakt wordt door de hormonen).

@meonly85. Een goeie tip trouwens of ik misschien ergens allergies voor ben, maar dan zou ik echt een dagboek moet bij gaan houden om te kijken wat ik dan gegeten heb. Heb al hele vet zalf gekregen van de arts, maar die helpt niet. Misschien idd lanettezalf.

Ik denk ook idd dat het lekken niet lang zal duren. Dat wordt alvast zoogcompressen inslaan....

Wat allergieën betreft: je kan proberen eerst melkproducten en tarwe te laten staan (niet tegelijkertijd, want dan weet je nog niet wat de het was). Dat zijn de grootste boosdoeners. (Mijn zoontje is zeer allergisch voor veel dingen, dus ik heb nogal wat ervaring hierin.)

Het protocol is: een week niks van gebruiken en daarna langzaam in 3 dagen tijd introduceren. Dus bijvoorbeeld eerst een week geen melkproducten (dus ook geen kaas, yogurt etc. goed etiketten lezen! het zit soms zelfs in brood). Dan op dag 1 van introductie 1 slokje melk, dag 2 een halve beker, en dag 3 een hele beker.
Als de jeuk (grotendeels) weg gaat tijdens de eerste week en tijdens de introductie weer terugkomt weet je waar je (even) niet tegen kan. En anders ga je verder met het volgende.
Succes!

Ik heb veel steken in mijn borsten en ontzettend jeukende tepels...dus dat zeker herkenbaar! Geen idee hoe een toeschietreflex aan voelt...
Heb wel het idee dat mijn rechterborst voorloopt op mijn linker...

@Ilomi: Een toeschietreflex zorgt ervoor dat de melk naar buiten komt. Ikzelf vond en vind het nog steeds een vervelend gevoel. Je borsten lopen dan zeg maar vol met melk. En soms als het veel is dan, kun je al gaan lekken.
Het kan zeker zijn dat je ene borst 'gevoeliger' is dan de ander(als je begrijpt wat ik bedoel). Dat had ik bij mijn dochter ook de eerste maanden, maar dat kwam voornamelijk omdat ik na een week borstvoeding geven al een borstontsteking had. Ze wilde toen die borst niet zo vaak als die ander. Heeft een hele tijd geduurd voordat die ene borst het naar behoren deed wat ze moest doen. ;)

Terug
Bovenaan