Pijnlijke ribben..

Hoi meiden,

Ik heb sinds een paar weken vrij veel last van mijn ribben, en het lijkt ook wel steeds erger te worden. Het voelt alsof er een constante druk op staat  die onderhand best pijnlijk wordt  (dat zal ook wel het geval zijn, nu al mijn organen een nieuw plekje moeten gaan zoeken / in de verdrukking zitten) maar met name op mijn werk heb ik er echt last van.
Heb al van alles geprobeerd, heel erg overdreven recht op zitten, helemaal voorover, BH's aantrekken die 2 maten te groot zijn zodat het niet knelt, maar niets lijkt echt te helpen.
Ook de verloskundige had niet echt advies wat zou kunnen helpen, dus daarom waag ik een poging op het forum!

Zijn er misschien meiden hier aanwezig die dit herkennen en die advies kunnen geven hoe zij er mee om zijn gegaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes 10e

Hmmmm ik herken het heel erg.

Ik had continue het gevoel dat mijn ribbenkast te klein was voor mijn lijf en zat altijd overdreven rechtop met een kussen in mijn rug. Thuis lag ik vooral op de bank uitgestrekt. Het werd steeds irritanter en zeurender naarmate mijn zwangerschap vorderde en op een gegeven moment kreeg ik er ook hoge rugpijn bij.

Ik bleek een alvleesklierontsteking te hebben die is begonnen met galproblemen. Ook weet ik uit ervaring dat het HELLP-syndroom met zulke klachten kan beginnen.

Ik wil je absoluut niet bang maken. Waarschijnlijk is er niks aan de hand en komt gewoon je baarmoeder omhoog en drukt de boel op elkaar. Maar toch wil ik je op het hart drukken alert te blijven. Je weet maar nooit dus trek op tijd aan de  bel als je het niet vertrouwd.  

Hoi, dank je wel voor je reactie.
Hm, de dingen die jij noemt zijn wel heel ernstig zeg!    Het voelt inderdaad wel zoals je zegt, alsof mijn ribben te klein zijn voor m'n lichaam. Het is begonnen rond de 20 weken maar lijkt nu steeds erger te worden (ben nu 24,5 week)
Maar goed, ik heb gister nog mijn bloeddruk laten meten bij de vk, en die was helemaal perfect, dus dan lijkt het HELLP syndroom niet echt waarschijnlijk toch?

Maar goed, het is inderdaad wel iets om in de gaten te houden ja! En in de tussentijd maar veel languit liggen op de bank, dan heb ik er tenminste geen last van!

Groetjes, 10e

Heey,

Ik heb er ook al een tijdje last van. Maar bij mij komt het omdat mijn kindje in stuit ligt en met het hoofdje tegen mijn ribben aan drukt. Een erg vervelend/pijnlijk gevoel.
Bij mij helpt het echt als ik even ga liggen. Misschien bij jou ook???
Ik hoop het voor je!

Gr inge

Nou als je bloeddruk nog prima is, hoef je niet direct bang te zijn voor het HELLP-syndroom. Je kunt wel voor de zekerheid ook de andere symptomen in de gaten houden zoals: Hoofdpijn, Misselijk, vocht vasthouden, slecht zien of sterretjes zien  en tintelingen in handen of voeten.

Maar als ik nu lees dat je pas 24 weken zwanger bent, lijkt me dat wel wat vroeg om al last te hebben van het feit dat je baarmoeder omhoog komt. Heb je  pijn na het eten, of juist niet? Oprispingen, boeren? Licht misselijk na het eten? Dat kan allemaal met je gal te maken hebben.
Ook kan je last van maagzuur hebben. Dat kan soms ook een drukkend gevoel geven achter je borstbeen. Dan zou het juist beter moeten worden na het eten.

Het is vast niks maar hou het maar wel in de gaten hoor. Ik weet zelf inmiddels hoe gevaarlijk het is om te lang met iets te blijven rondlopen.

Hoi j_u_f,

Goh, jij lijkt wel een expert zeg! Doe je ook iets van beroep in de medische kant, of ben je vooral door ervaringen wijs geworden?

Ik heb niet specifiek meer last als ik gegeten heb, eigenlijk begint het zo'n beetje eind van de ochtend op m'n werk en wordt het naar de middag toe steeds vervelender. Als het dan 5 uur  is ben ik blij naar huis te kunnen om languit op de bank te kunnen gaan liggen, zodat ik er geen last meer van heb. ('s nachts heb ik er ook helemaal geen last van; als ik lig voel ik het niet)
Ik heb wel regelmatig oprispingen en (kleine) boertjes, maar ja, dat hoort volgens mij ook  weer helemaal bij een zwangerschap...   (das het lastige met al die kwaaltjes he)

Toen jij last van je gal had, waar zat bij jou toen de pijn? Het zit bij mij namelijk vrij hoog, net onder mijn borst, ter hoogte van mijn BH bandje.

Groetjes, 10e

He 10e
Helaas ben ik door ervaring wijs geworden. Ik kan hele boeken volschrijven erover maar dat zal ik maar niet doen hahahaha. Ik ga je niet onnodig bang maken voor dingen die wsc toch niet op je van toepassing zijn.

Wat je nu omschrijft van de oprispingen en boertjes lijkt me, dat er iets met je gal is. Als het maagzuur zou zijn, zou je juist meer last hebben 's nachts en 'sochtends.
Galproblemen  is niet meteen gevaarlijk ofzo, maar wel vervelend. Ik had ook een pijnlijk gevoel ter hoogte van mijn BH bandje/maagkuiltje net onder mijn borstbeen. Het zat heel diep van binnen en straalde ook uit naar mijn rug. Ik bleek ingedikt gal te hebben ( mijn gal was een beetje stroperig ), waardoor alles een beetje verstopt zat. In je zwangerschap heb je meer kans hierop omdat je lever anders gaat werken en de samenstelling van gal veranderd. Als de klachten aanblijven kun je eens vragen om een echo van je bovenbuik. Als de klachten heel erg worden moet je wel aan de bel trekken. Een alvleesklierontsteking wil je echt niet oplopen namelijk.

Terug
Bovenaan