Pijnlijke tepel bij borstvoeding

Ik ben week geleden bevallen van een dochtertje en geef borstvoeding. Ze is met 38 weken en ruim 6 pond op de wereld gekomen dus bv was eerste dagen nog een uitdaging voor haar. Uiteindelijk is het gelukt, maar alleen linkerborst. Rechts heb ik plattere tepel, maar met tepelhoedje en kolven waardoor tepel meer naar buiten staat lukt het nog niet. Met kraamverzorgende alle houdingen geprobeert en lactatiedeskundige nog gebeld, maar ze hapt alleen maar zuigen lukt niet. Waarschijnlijk nog te klein dus gewoon even afwachten. Maar intussen drinkt ze dus extra veel aan linkerborst. Daar hapt ze goed aan, heb geen kloofjes ofzo, maar sinds vandaag doet mijn tepel wel echt pijn. Ziet ook wat rood. Kan hij ontstoken zijn? Of is het gewoon irritatie door het vele aanhappen aan die borst? Ik geef nu ook het afgekolfde melk uit rechterborst maar met spuitje, zodat ze iets minder uit linkerborst hoeft te drinken. Maar met al dit getob krijg ik neiging om gewoon maar alles af te kolven en met fles te gaan geven, maar kraamhulp hamert erop om dit pas vanaf 4 weken te doen ivm speen/tepelverwarring..
 
Dat kan zeker door het vele drinken komen. Smeer je al tepelzalf? Dat kan nog helpen. En als het teveel pijn blijft doen tijdens het drinken, dan kan er ook een ontsteking zijn. Maar vaak voel je dan ook harde pijnlijke plekken in je borst en voelt de borst warmer aan dan normaal.

Het blijft trouwens je eigen keus. Als jij wilt gaan kolven en via fles wil geven, gewoon doen. In het begin is borstvoeding geven natuurlijk nog wennen voor zowel jij als je baby. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Het moet wel een leuk en fijn moment met je kleine zijn en worden. Het klopt wel dat als je nu een tijdje alleen maar fles geeft, dat dan live borstvoeding vaak niet meer lukt. Een flesje is nou eenmaal makkelijker om uit te drinken.

Doe vooral wat fijn is voor jou! Je kan het niet fout doen!
 
Als het echt alleen je tepel is die pijnlijk en rood is, zou het inderdaad irritatie kunnen zijn (door niet optimaal aanhappen/drinken), maar zou bijvoorbeeld ook door spruw kunnen komen. Lekker zalf smeren of hydrogel pads gebruiken (ik had van RiteAid dacht ik, heel fijn spul!) Wellicht wel de moeite om toch nog eens iemand mee te laten kijken als het pijnlijk blijft.
 
De tip die ik kreeg en geweldig was: rite aid pads! Op je tepel plakken, als je de borst geeft ze even in de verpakking terug plakken (dan koelen ze) en dan weer op je tepel plakken. Met die zalf gleed m’n kindje er steeds vanaf en vond ik gedoe.
Overigens hebben wij vanaf week 1 steeds 1 flesje gekolfde melk gegeven per dag, die gaf m’n man zodat ik een voeding kon slapen. Dat ging prima en was toen ook op advies van Kraamzorg. Dus ik zou dat ebt nog even extra checken. Evt met therapeutisch voeden en die calma spenen. Maar meerdere flesjes per dag kan ik me voorstellen geven wel wat verwarring, plus fulltime kolven en flesje geven is echt wel pittig om vol te houden. Veel succes en goed dat je hulp inschakelt, die eerste weken zijn niet makkelijk maar het wordt beter!!
 
Als je voor ogen hebt dat je echt graag borstvoeding wilt geven, dan zou ik voorzichtig zijn met alles kolven en met de fles geven. Dan krijg je ze later niet meer aan de borst nee. Maar als je het liever zo doet en geen bv meer wilt geven, dan is dat een prima oplossing waar de kraamhulp niks over te zeggen heeft. Probeer dus voor jezelf te bedenken wat je graag wil en waar je grenzen liggen. 
Verder kan ik je aanraden om een lactatiekundige te benaderen die wel even langs wil komen. Via de telefoon zie je de problemen niet. Ik heb toen ook via de kraamhulp enkel telefonisch vragen kunnen stellen. Maar een onafhankelijke lactatiekundige stond diezelfde middag nog op de stoep. Soms dekt een extra pakket in je verzekering dat. Wij moesten het helaas wel zelf betalen. Maar ondanks dat het bij ons niet mocht baten ben ik blij dat ik het gedaan heb. Want het sterkte mijn vertrouwen in dat ik er alles aan gedaan had. 
Een lactatiekundige heeft alle soorten tepels gezien en kan zo zien waar het niet goed gaat met aanhappen en drinktechniek. Het kan zomaar het verschil maken. 
Dat je tepel geirriteerd is, is kort na de start van de bv wel normaal. Maar behandel het wel goed. Voor je kloven en ontstekingen krijgt. Kijk of je kindje wel echt goed aanhapt en werk aan de techniek. Laat je kindje niet sabbelen als ie duidelijk klaar is met drinken, het is geen speen. En smeer lanoline na elke voeding. En die koelende pads vond ik ook heerlijk. Niet voortdurend op houden, want het is ook belangrijk dat je tepel niet altijd maar nat is. Let bij lekken dus ook op dat je je compressen tijdig verwisselt. Even met blote borsten zitten is ook erg goed. Het hoort wel beter te worden. Het is niet normaal dat het weken lang pijn blijft doen. Dat zou ook iets zijn om met een lactatiekundige te bespreken. Maar die hoort naar mijn mening echt in persoon mee te kijken naar een voeding.
 
Nou intussen smeer ik dus wel elke keer na bv lanolin, is wel lekker idd. En ik ben afgelopen nacht begonnen met 1x fles geven. Ze kwam paar keer kort achter elkaar en elke keer na paar slokken weer loslaten en dan dat gevecht met handje wat ze in haar mondje wit doen. Als je moe bent en het is 3u snachts ben je dat al heel snelbeu ;) Kan me niet voorstellen dat 1x per dag flesje geven problemn gaat veroorzaken. Met pink+spuitje doe ik ook al paar dagen en ze blijft toch gewoon de borst nemen dus..Maakt haar volgens mij niet veel uit hoe ze het krijgt, als ze het maar krijgt ;)
 
Een keer per dag de fles geven zou ik juist aanraden! Of eens in de paar dagen. Mijn zoon dronk in het begin wel uit de fles, maar na een paar weken helemaal niet meer! Waarschijnlijk heb ik het hem niet vaak genoeg aangeboden.
Inmiddels is hij 5 maanden en boeken we succes met een tuitbeker ? de fles is dus nooit meer gelukt. Morgen kan z'n oma voor het eerst eindelijk op hem passen, m'n eerste vrije dag voor mezelf in bijna een half jaar...
Dus ik zou vooral regelmatig de fles blijven aanbieden.
 
Terug
Bovenaan