pijnlijke tepels

Hoi collega-moeders,

Mijn dochter van 11 dagen oud krijgt alleen vorstvoeding en drinkt heel goed. Alleen... m'n tepels doen zo'n ZEER!! Het is niet dat er kloofjes op komen ofzo, maar het lijkt wel of ze erop bijt met d'r kaakjes. Ze zijn helemaal beurs. Vooral het aanleggen is een grote ellende, ik zit soms echt te kreunen van de pijn. Daarna, tijdens het drinken doet het ook nog een tijdje pijn.

Is dit nou echt alleen een kwestie van verkeerd aanleggen? Ik zou niet weten wat ik verkeerd doe, volgens mij ligt ze prima. Het is ook m'n derde kind, dus aan gebrek aan ervaring kan het niet liggen. Bij die twee anderen had ik hier niet zo'n last van.

Heeft iemand misschien ervaring met een soort rubberen tepelhoedjes, waar ze gewoon doorheen kan drinken? Misschien moet ik zoiets es proberen...

Alvast bedankt!!
auw auw,
Marissa
 
Van harte met je dochterje.
Voordat een BV lekker loopt duurt het wel ± 3 weken. Heeft de KV jou ook uitgelegd wat spruw is het klinkt er wel een beetje naar.Het kan ook zijn dat het toch de gewenning is, leg ze op verschillende manieren aan bv liggend voeden, de gewone houding en de beentjes naar de buitenkant toe (rugbyhouding) dit om de tepel op verschillende manieren te ontlasten. Kijk goed of ze goed met de lipjes naar buiten gekruld ligt, als ze drinkt en moeten haar wangetjes bol gemaakt worden tijdens het drinken, ook een gedeelte van de tepelhof moet er omheen. Je zou voor de gevoelige tepels ev Bepanthen zalf kunnen gebruiken deze zalf werkt fantastisch (voor alles, apotheek) Tepelhoedjes worden ip niet gebruikt alleen in uiterste noodzaak omdat de BV dan met ±30% kan teruglopen. Als je meer wilt weten over spruw dan wil ik je dit best uitleggen. Dit is een kwestie van even op de tanden bijten (letterlijk en figuurlijk) maar als je hier doorhen bent ben je blij dat je het gedaan hebt.
Groetjes en succes, Sannie
 
Hoi Marissa,

Wat goed bij mij hielp was Purelan. (bij de apotheek verkrijgbaar)Je hoeft ook niet steeds tepels schoon te maken als je weer gaat voeden. Succes
 
Hoi Marissa,

Ik kan twee dingen bedenken.

Mijn zoontje heeft spruw gehad: dat gaf mij rode tepels met wondjes (maar dat moet jij dan kunnen zien) en deed vreselijk pijn. Ik kon toen alleen nog maar voeden met tepelhoedjes. Wat een zegen waren die dingen, en ik heb niets gemerkt van teruglopende productie hoor. Gekocht bij de drogist en instructieboekje gevolgd. Verder flink gesmeerd met daktarin (huisarts--zou iik even langsgaan, of kijken of je verloskundige/kraamzorg wat voor je kan doen, omdat je nog maar zo kort geleden bent bevallen).

Mijn dochtertje leverde me een andere grap: zij hapte in het begin nog wel eens naast, zodat ik aan de zijkant of onderkant van mijn tepels (maar wel op de tepelhof) een soort zuigzoen kreeg: helemaal paarsblauw en ook erg pijnlijk, maar ook dat kun je naderhand goed aan je tepels zien.

Echt, laat er even naar kijken, en sukkel nietdoor met pijnlijke borsten, als er misschien wel een heel goede oplossing voor je te krijgen is--heb ik indertijd te lang gedaan.

Heel veel succes.
Groetjes,
Michelle.
 
Hallo
Vanaf dag 1 na de bevalling heb ik zo'n tepelhoedjes gebruikt en dat doe ik nu nog steeds (hij is ondertussen al 13 weken!). Soms sla ik eens een voeding met tepelhoedje over en doe ik het zonder maar als ik bijvoorbeeld een hele dag borstvoeding zonder tepelhoedje geef, dan krijg ik ook veel pijn aan mijn tepels. waarschijnlijk zuigt je kindje zo hard of zit ze daarna wat te sabbelen. En dat tepelhoedje beschermt echt wel. Bij mij heeft dat heel goed geholpen!
 
Ik wil nog even reageren op de tepelhoedjes het kan heel fijn zijn om ze te gebruiken en sommige doen het de hele BV periode maar wij raden het in 1e instantie af. Ik werk als kraamverzorgster maar het is natuurlijk heel fijn dat die dingen bestaan maar teruglopen van de voeding kan daardoor gebeuren , ik wil hier alleen even op wijzen. De puralan zalf werkt trouwens ook perfect, ook voor alles.
 
Ook ik heb heel erg last gehad van mijn tepels de eerste dagen na mijn bevalling zo erg zelfs dat ik tegen elke voeding een beetje opzag en toen ben ik tepelhoedjes gaan gebruiken. Wat een uitkomst, ik zou ze echt aanraden! De kraamverzorgster die ik had zei dat het echt niet uitmaakt of je ze gebruikt als je baby maar voldoende zuigkracht heeft.
Mijn zoontje heeft ook erg last van spruw gehad en ik had toen ook heel veel last van mijn tepels, maar na een kuurtje voor mijn zoon en zalf van de dokter voor mijzelf was ik er met een week vanaf.
Ik hoop dat een tepelhoedje voor jou ook de oplossing is, want dan kun je lekker doorgaan met borstvoeding geven zonder pijn. Succes!
 
Check je borsten eens goed op harde plekken. Ik was hier zelf nogal laks mee en toen kreeg ik ook pijn bij het aanleggen. Echt in mijn tepel deed het zeer en later merkte ik per toeval onder de douche dat er inmiddels een hele harde schijf in mijn borst zat. Daar kwam dus die pijn vandaan.
Mocht jij hetzelfde hebben en niet weten hoe je de harde plekken weg kunt krijgen, geef dan nog ff een reactie en dan leg ik het je uit.
 
Terug
Bovenaan