Pijnlijke tepels

Ik heb eigenlijk een vraag aan jullie mbt borstvoeding.
Ik geef nu 3 weken borstvoeding en heb al vanaf de eerste week veel last van mijn tepels tijdens het voeden (geen kloven trouwens). Het is toen ook nog een paar dagen minder geweest maar nu is het weer extreem, elke keer als ik m'n zoontje aanleg dan lopen de tranen over mijn wangen en dat blijft gedurende de hele voeding pijnlijk. Ryan(mijn zoon) pakt de tepel wel goed daar is nog naar gekeken en ik let er ook elke keer op maar toch blijft het zeer doen.
Ik heb ook verschillende houdingen geprobeerd maar daar ben ik nog onhandig in en zelf denk ik dat mijn borsten daar te groot voor zijn want anders dan in lighouding kan ryan mijn tepel niet eens pakken hoe ik het ook probeer, of hij heeft 'm ff en laat dan weer snel los.
Misschien dat iemand van jullie iets weet hiervoor, ik wil heel graag zo lang mogenlijk bv geven maar als het zo doorgaat dan hou ik het niet lang vol.

Bvd

Kiertje
 
Hallo Kiertje,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!
Je verhaal is heel herkenbaar, ik heb het ook gehad. Toen mijn zoontje in de eerste weken "hapte" zat ik voor mijn gevoel aan het plafond, kromme tenen in de schoenen etc. Het schijnt dat je tepels wat moeten harden. Sommige aanstaande moeders doen dit door bijvoorbeeld na het douchen hard met een handdoek de borsten af te drogen. Ik heb dit nooit gedaan en de eerste 4 weken zat ik aan het plafond bij het happen van onze zoon.
Na die tijd werd het gelukkig  minder gevoelig. Ik moet zeggen dat ik ook wel iets van kloofjes had. Maar ook toen de kloofjes genezen waren, bleef het nog gevoelig. De gevoeligheid werd na de genoemde 4 weken gelukkig minder.
Toen ons zoontje zo klein was voedde ik zittend. Goed rechtop in een stoel gaan zitten, kussen op mijn schoot en één extra onder mijn elleboog. Baby in de armen en aanleggen maar. Op deze manier kon ik ontspannen en in een goede houding voeden. Volgens mij kan dat met elk formaat borst. Ook voedde ik wel in bed, maar dan meestal 's ochtends en 's avonds. Lekker knus.
Er is ook een speciaal borstvoedingsforum; www.borstvoedingsforum.nl en een site met veel info over bv www.borstvoeding.com
Probeer het nog even door te zetten en dan ben je over de top van je klachten heen. Ik heb bv in ieder geval als een "vrijheid" ervaren. Overal voeding op juiste dosering en temperatuur klaar!
Geniet van Ryan en succes met de bv!

Groetjes Marieke
 
Hallo,

De eerste week was bij mij ook een ramp, ik dacht toen; als dit zo blijft dan stop ik ermee..
Maar mijn zoontje hapte toen niet goed, en daarom moest ik heel vaak aanleggen totdat het wel goed deed. Dat was erg pijnlijk.
Op advies van de kraamhulp heb ik toen een tepelhoedje gebruikt, en dat was een hele uitkomst voor mij!!
Dan komen je tepels ook even tot 'rust'.
Wel moest er ook bij kolven omdat ze met een tepelhoedje je borst niet helemaal leeg kunnen drinken. Na anderhalve week hebben we het tepelhoedje weer afgebouwd en toen ging het stukken beter.
Over het algemeen is iedereen vrij negatief over tepelhoedjes, maar ik heb er zeker baat bij gehad.
Succes!!

Gr Sandra
 
Hoi Kiertje,

Wat ongelooflijk balen zeg dat het zo'n pijn doet. Je beschrijving doet me denken aan spruw.
Heb je je vraag al op het bv-forum gesteld? Anders krijg je alle vragen dubbelop: Kun je de pijn omschrijven? Zie je iets aan je tepels? Schilfertjes, rood? op welk moment doet het het meest pijn? Hoe drinkt je kindje? Is er iets aan zijn mondje te zien?

groetjes, Ria
 
Hoi ria,

hier  de antwoorden op je vragen. Ik heb geen spruw en ook geen kloven daar is vandaag naar gekeken. Het meeste pijn doet het met aanzuigen maar ook de pijn als ie 'm eenmaal vast heeft is heftig en dan nog de nadeel dat ie ;m best wel vaak loslaat tussendoor en dat komt voornamenlijk dat ie dan bijna stikt omdat het er bij mij uit komt gespoten.
Vandaag bij de consultatiebureau geweest en die hebben mij geadviseerd om een tepelhoedje te proberen als dat niet lukt dan eventueel afkolven en dat met de fles aanbieden en als dat ook niet gaat dan maar afbouwen en overstappen op volledige flesvoeding.
Ik heb net geprobeerd met een tepelhoedje en dat is toch wel iets beter te doen moet het alleen nog op de pijnlijkste tepel proberen die komt over 2 uur aan de beurt dus ik ben benieuwd.  
De kleine doet het in ieder geval nog goed die is inmiddels in 4 weken tijd 1450 gram aangekomen.

Ik hoop dat het me toch nog gaat lukken en zoniet heeft ryan in ieder geval ff goeie voeding gehad.

groetjes en bedankt voor jullie reacties
 
Ik heb net mijn rechterborst (de pijnlijkste) afgekolft en dat ging geweldig heb 125 cc gekolft en zonder pijn een zaligheid dus waarschijnlijk, nou ja zeker eigenlijk dat ryan gewoon verkeerd aan mijn borst ligt maar ik vond het eigenlijk wel zo fijn dat ik voorlopig mijn rechterborst afkolf en links zo aanbied zo lang dat nog redelijk gaat.
Nu maar hopen dat ryan de fles accepteerd.

grtz, kiertje
 
Hoi Kiertje,

Ben ik nog een keer. Ik heb hierbij een link naar een pagina om te checken of je echt geen spruw hebt. http://www.vbn.borstvoeding.nl/spruw.html

Verder over het spuiten van de melk. Wat dan goed helpt is, babay losmaken en op je vinger laten zuigen, melkstroom opvangen in een doek en als het alleen nog druppelt weer aanleggen.

Nog een tip als je meer tips op maat kunt gebruiken: bel een bv-organisatie, samen pratend kom je vaak een stuk verder. 0111-413189

succes!
 
Terug
Bovenaan