Pil + borstvoeding

Mijn dochtertje is 8 weken oud en krijgt borstvoeding.
De huisarts heeft het met mij over voorbehoeding gehad en mij een recept voor de pil voorgeschreven. Nu staat er in de bijsluiter dat je de pil niet mag slikken als je borstvoeding geeft. Ik durf dan ook nog niet met de pil te beginnen.
Zijn er vrouwen die hier meer over weten?
 
Hallo Nicky,

http://www.network54.com/Hide/Forum/89719 is het bv forum waar ook mensen van LLL en VBN komen. Als je zoekt op pilgebruik dan kom je eea tegen (eens kijken of ik de link kan kopieren)
http://www.network54.com/Hide/Forum/thread?forumid=89719&messageid=1064758078
Weet niet of je dezelfde pil als in dat stuk voorgeschreven hebt gekregen? Anders zou ik iemand van LLL of VBN bellen (nrs via bv forum tevinden) met je vraag of evt op het bvforum je vraag te stellen.

Groetjes Meggy
 
Hoi Nicky,

Ik weet niet welke pil je huisarts eeft voorgeschreven. Dat schrijf je helaas niet. Maar er is één pilsoort die je tijdens de borstvoeding kan slikken namelijk Cerazette. Hier zit een aangepaste hoeveelheid hormonen in die niet schadelijk zijn voor je kindje. Ik heb hem zelf ook geslikt tijdens de borstvoeding. Het enige nadeel is dat er geen stopweek tussen twee strips zit. Je moet continu doorslikken en kan te pas en te onpas een bloeding krijgen. Ik heb het recept gewoon via mijn huisarts verkregen na een tip van mijn verloskundige. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes van Conny
 
Hallo nicky,

Een pil met enkel progesteron kun je veilig bij borstvoeding gebruiken, dat is bijvoobeeld de minipil of de prikpil of het staafje onder je huid. Ik zelf heb voor de prikpil gekozen met als bijkomend voordeel dat je geen periodes meer hebt, want dat kan ik er eerlijk gezegd niet echt bij hebben op dit moment.ik voel me er in elk geval erg goed bij!
 
hallo nicky,

inderdaad kun je alleen cerazette gewoon slikken met bv, ook na bv kun je ermee doorgaan, cerazette is een prima pil. als je huisarts een andere pil heeft voorgeschreven, zou ik er ernstig over nadenken een andere te zoeken, want dit moet toch bekend zijn bij je arts!!
 
Hoi Nicky.

Ik ben na een week of 10 na de bevalling van onze dochter (nu acht maanden) begonnen met de pil. En wel met de combinatiepil Microgynon 30. Zowel de verloskundige, de gyneacoloog en de huisarts beweerden dat dit geen kwaad kon voor ons kindje. Zeker niet omdat het een meisje is. Het kon wel zijn dat de borstvoeding wat terug zou kunnen lopen, maar dat is bij mij niet het geval geweest. Momenteel geef ik mijn dochter nog steeds de borst. Volgens mij (en bovenstaande geleerden) moet het gebruik van een combinatiepil bij borstvoeding gewoon kunnen.

Groetjes, Suwanna
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een recept gekregen voor Femodeen. Dat is een lichte pil, dat weet ik wel. Maar vind het nog steeds eng om te beginnen.
Mijn ongesteldheid komt ook heel onregelmatig, dus ik weet ook niet precies wanneer te beginnen.

Het lijkt me ook niet echt goed voor je stemmingswisselingen. Je bent immers al een beetje emotioneler dan normaal. Daar kan de pil nog een schepje bovenop doen.
 
De enige die kan beslissen of je wel of niet met de pil begint ben jij zelf!
Er is inderdaad een pil (Cerazette) die samenkan met borstvoeding. Andere pillen kunnen ook wel, maar bij aardig wat vrouwen heeft de pil een negatief effect op de hoeveelheid melk die ze maken. Of dat bij jou het geval is weet je niet, dat merk je pas als je 'm gebruikt!
Er zijn natuurlijk ook andere manieren van anticonceptie, zoals een spiraaltje, pessarium of condooms. Of methodes als Billing etc.
Wat het beste bij jou past moet je zelf proberen uit te vinden.
Ga in elk geval praten met je huisarts over je twijfels over de pil en vraag evt. om Cerazette als je toch het liefste wilt gaan slikken.
 
Terug
Bovenaan