pinda allergie

A

Anoniem

Guest
zo zit net even te lezen hier ik heb zelf een allergie voor nikkel en mijn zoontje is allergies voor kippen ei en pindas.maar nou lees ik net dat als je zwanger bent en iemand in de naaste familie heeft dat dat je beter niks met pindas kan eten. wist ik echt niet heeft niemand mij verteld niet de dokter en ook de verloskundige ook niet.en ik ben gek op pindasaus en eet het ook regelmatig.wist natuurlijk wel dat ons kindje een grotere kans heeft op allergie maar niet dat dat door mijn eetgedrag komt.

Hai,

Ik moet even diep graven in mijn geheugen, want ik heb idd ook zoiets gelezen over pinda's. Heb er alleen zelf geen ervaring mee (wel met allerlei andere allergieën).

In principe is een preventief dieet niet nodig tijdens de zwangerschap, wordt zelfs afgeraden aangezien je kind via die spoortjes van voedingsmiddelen in jouw bloed de kans krijgt om aan die stofjes te wennen. Alleen was dat voor pinda's volgens mij anders...

Zal nog even zoeken.
Groetjes Nynke

Heb even gezocht en het draadje wat er het meest bij in de buurt kwam was deze: www.borstvoedingsforum.nl/ viewtopic.php?p=119946&t=17702
(even de spatie tussen de / en viewtopic weghalen, link was te lang, mocht hem zo niet plaatsen... dus kopiëren en plakken in adresbalk en even die ene spatie weghalen.

Zover ik weet wordt het juist afgeraden om in de zwangerschap etenswaren weg te laten ivm met allergieen. Vandaar dat de VK en arts er waarschijnlijk niets over gezegd hebben. Vraag het de volgende keer nog maar eens na als je naar de VK gaat. Ondanks het verhoogde allergierisico dat onze kindjes hebben (hooikoorts heeft mijn man en mijn dochter koemelkallergie) heb ik van de VK nooit iets gehoord. Alleen dat je hypoallergene (bij)voeding moet geven vanaf het ogenblik dat je daar mee begint.

Ingeborg

Vorige week had ik dus ook een vraag gesteld over pinda's en heb deze ook aan het voedingscentrum voorgelegd, dit was hun antwoord:

U hoeft zich geen zorgen te maken.

Het feit dat u pinda(kaas) hebt gegeten kan geen kwaad.
In Nederland wordt het weglaten van voedingsmiddelen tijdens de zwangerschap ter voorkoming van een allergie niet geadviseerd.
Dat het weglaten van allergenen tijdens de zwangerschap zou kunnen voorkomen dat een kindje een allergie ontwikkelt is niet aangetoond.

De kans op het krijgen van een allergie is groter wanneer één van de ouders een allergische aanleg heeft. Toch kunnen ook  kinderen van niet-allergische ouders een overgevoeligheid ontwikkelen.

Groetjes, patries 34,5 wk

nou dinsdag bij de vk geweest zei ook dat ze er nog nooit van gehoord had en het leek haar ook erg onwaarschijnlijk gelukkig zat toch wel even in de piepzak.weet natuurlijk wel dat ons 2e kindje ook kans heeft op allergie.maar dat dat door mijn eetgedrag erger kon worden vond ik toch wel even schrikken maar gelukkig voor niks druk gemaakt .

Terug
Bovenaan