Pindakaas

Hoi! Mijn zusje vertelde me dat het consultatiebureau, met de vaccinatie van 3 maanden, adviseerd je kindje een hap pindakaas te geven zodat ze GEEN notenallergie ontwikkelen.Nu ben ik vanmiddag geweest maar ze hebben hier niks over gezegd en ik ben het vergeten te vragen omdat ik me druk maakte over de vaccinaties….<br />Heeft iemand hier ervaring mee of moet ik gewoon wachten tot 4-6 maanden?<br />Alvast dank!<br />
 
Hoi, je kunt met oefenhapjes starten vanaf 4 maanden. Het advies is om vóór 8 maanden 100% pindakaas en ei te introduceren om kans op allergie te verkleinen. Meestal wordt dit inderdaad gedaan tussen de 4-6 maanden.
 
Tegenwoordig weten ze inderdaad dat allergenen tussen 4-8 maanden introduceren de kans op een allergie het meest verkleint. Het is nooit een garantie natuurlijk, ze kunnen evengoed allergisch zijn. Maar het maakt de kans het kleinst. Rond 6 maanden zit je nog steeds goed. 
Het gaat dan niet alleen om pinda, maar ook om andere noten en bijvoorbeeld ei of soja. 
 
Wat mootje zegt. Er is trouwens een kans dat je ongemerkt al pinda geintroduceerd hebt in het dieet van je kindje: sommige vitamine D druppels zijn namelijk opgelost in pinda olie. Of dit ook het deel is waar je evt de bekende allergie voor ontwikkelt weet ik niet, ik weet wel dat sommige kindjes ook van de pindaolie last van lijken te hebben.

Overigens zal pinda introduceren om notenallergie tegen te gaan waarschijnlijk weinig doen: een pinda is geen noot maar een peulvrucht en een notenallergie is echt anders dan een pinda allergie. Echte noten kun je overigens ook prima als pindakaas-achtige pasta vinden of zelf maken, zodat je die ook kan introduceren voordat je kindje fatsoenlijk kan kauwen.
 
Dat adviseren ze om vanaf 4 maanden te doen. Niet met 3 maanden.

En ik zou ook niet direct een hap geven maar een beetje opbouwen, in het geval er wel een allergische reactie optreedt.
 
Terug
Bovenaan