Pindakaas

Hoi! Mijn zusje vertelde me dat het consultatiebureau, met de vaccinatie van 3 maanden, adviseerd je kindje een hap pindakaas te geven zodat ze GEEN notenallergie ontwikkelen.Nu ben ik vanmiddag geweest maar ze hebben hier niks over gezegd en ik ben het vergeten te vragen omdat ik me druk maakte over de vaccinaties….
Heeft iemand hier ervaring mee of moet ik gewoon wachten tot 4-6 maanden?
Alvast dank!

Ik zou dit soort dingen wbt allergie niet te snel geloven. Vaak zijn dit soort gezegden de wereld in gekomen zonder enige onderbouwing.

Een noten allergie is trouwens iets anders dan een pinda allergie. Ik ben zelf alleen allergisch voor pinda’s gelukkig.

Nooit wat over gehoord, bij beide kinderen niet. Met 5 maanden hebben we pindakaas, aardbei, kiwi etc geïntroduceerd. Dat doe je in principe toch ook niet met 3 maanden al, want dan krijgen ze toch nog helemaal geen hapjes? Dus veel eerder proberen dan een maand of 5 lijkt me ook lastig. Je begint her eerste hapje fruit ook niet direct met een lepel pindakaas erbij met precies 4 maanden toch? ;)

Hier werd inderdaad geadviseerd on pindakaas en ei te introduceren als ze hapjes krijgen. Dus dat doe je dan pas vanaf ean maand of 5, als ze al wel een beetje gewend zijn aan zo'n hap. Je kunt bijvoorbeeld wat pindakaas bij een banaantje doen en dan niet zoveel. Voor dit soort vragen kun je ook even op voedingscentrum kijken, daar wordt het verder uitgelegd!

Ons dochtertje is inmiddels 2, maar er werd bij ons inderdaad ook geadviseerd door het consultatiebureau om met een maand of 5 a 6 met pindakaas (bijv van kleine keuken) en ei te beginnen. Je 'moet' dan in enkele dagen steeds een beetje meer geven om te kijken of er geen allergische reactie optreedt. Maar meer info is wel op internet te vinden.

Er is nieuw onderzoek waaruit is gebleken dat vroeg aanbieden van pinda's en ei de kans op allergie daarvoor verkleint. Wat vroeg Is, trekt het cb nogal uit zijn verband. Die adviseren vaak met 4 maanden al, terwijl uit het eerder genoemde onderzoek alleen blijkt vóór 10 maanden, maar niet dat bijv 4 maanden beter is dan 6 maanden. 
Ik heb gewacht tot 6 maanden met iets anders geven dan melk, omdat voor die tijd de darmen er nog niet aan toe zijn. I

Inderdaad zoals hierboven al gezegd wordt; vroeg aanbieden van pinda en ei verkleint de kans op allergieën. Maar.... wat is vroeg? Wij lopen al een tijdje bij een diëtiste vanwege diverse allergieën bij mijn zoontje. Van haar hebben we toen een introductieschema gekregen voor pinda en ei. Het was volgens haar belangrijk om voor 8 maanden dit te doen. Ik zou het nu dus zeker nog niet doen. Bovendien heeft 1 hap geen enkel effect. Je moet dit rustig opbouwen en een week achter elkaar dagelijks en daarna nog minimaal 2x per week blijven geven wil het nut hebben. Google maar eens op introductieschema pinda of ei.

Terug
Bovenaan