Pinpas gestolen door mede leerling

Graag vermeem ik jullie mening / tips

Vrijdag middag heeft mijn zoon een bakje drinken wat lek gegaan is in zijn tas. Van de leraar moet hij zijn tas in de toilet ruimte neerzetten en terug komen naar de les
Na de les gaat hij zijn tas ophalen en ziet tot zijn verbazing dat ze tas overhoop gehaald is. Hierbij merkt hij ook op dat ze pinpas uit zijn tas gestolen is. Op ze telefoon ziet hij dat er contactloos gepint is bij de intertoys voor € 19,99 en bij de hema voor € 4,00.
Doordat het ze laatste uur van school was was ik daar om hem op te halen. Hierop hebben we gelijk actie ondernomen door de school te informere. Hier leek goed op gereageerd te worden. Ze gingen gelijk de cameras bekijken. Na een half uur kwamen ze terug en tot de conclusie dat niet alle cameras het deden en niet duidelijk te zien waren wie de daders waren.
Hierop ben ik met me zoon de winkel afgegaan en werkte 1 winkel erg goed mee door de beelden te delen van de daders zodat we wisten wie het waren.
Zaterdag een mail gestuurd dat we wisten wie het waren. Maandag met de school in gesprek gegaan hoe dit aangepakt en opgelost gaat worden. De school gaf aan dat ze onderzoek gingen doen en erop terug zouden komen. In mij beleving gaat het hier om een ernstig feit en lijkt me verwijdering van de school de juiste sanctie. Mede doordat me zoon nog 4 jaar op deze vmbo school moet zitten en het voor hem alles behalve leuke is dagelijks met de daders geconfronteerd te worden
Echter denkt de school hier anders over ze werden 2 dagen voor de herfstvakantie geschorst wat eerder lijkt op een langere vakantie.
Volgens de school was het hiermee afgedaan. Ze hebben me zoon nog 1 keer met ze mentor uit de klas gehaald en met de daders aan tafel gezet zonder dat wij als ouders hiervan wisten. De daders hebben spijt betuigd en excuses gemaakt en ook voor hun was het hiermee afgedaan en klaar
Na dit incident is me zoon nog steeds erg van slag ( heeft ook autisme ) vergeet ze huiswerk , cijfers gaan naar beneden etc
Inmiddels heb ik een klacht ingediend bij de klachtencommissie en is er opeens veel mogelijk qua gesprekken en er samen uitkomen. Echter blijven ze bij hun standpunt dat de daders niet verwijderd hoeven te worden van school

Mijn vraag is vooral waar ligt de grens met overschrijding. Het is geen pen die gepikt is maar een pinpas die ook nog gebruikt is.

Als het geld wel terug gegeven is, zou ik het verder laten rusten. 
Als de daders van school gestuurd worden dwing je ze het criminele circuit in. Dat is voor niemand goed.
Een beetje angstiger en meer op je hoede zijn is na zoiets normaal. Als het extreme vormen aanneemt, professionele hulp zoeken.

Ik denk dat school passend heeft gehandeld. Een schorsing is geen milde sanctie en een volledige verwijdering van school lijkt mij in dit geval wel wat overtrokken. Dat zou eerder passend zijn als ze bijvoorbeeld met geweld de pinpas hadden afgepakt. Daarbij hebben de daders spijt betuigd, we zijn allemaal jong geweest en hebben fouten gemaakt (soms de een groter dan de ander). Welliswaar blijft het rot dat je zoon hier zoveel last van ervaart.

Ik kan me wel goed voorstellen dat 2 dagen " extra vakantie" geen straf lijkt. Maar het is wel een duidelijk signaal naar de dader, dat dit gedrag niet acceptabel is. 
Het zet hem of aan het denken, of het doet hem zowieso niks. In dat laatste geval maakt het niet echt verschil hoe hoog de straf is.

Ik denk dat de leerlingen het idd niet als straf zien eerlijk gezegd. Op die leeftijd is het meer extra vakantie. Maar ik denk niet dat de school meer kan met dit feit. Ik zou zelf aangifte doen bij de politie. Misschien kunnen via heb nog iets van een taakstrafje krijgen waardoor ze gaan nadenken. 
Hebben ze het geld terug gegeven of heb ik daaroverheen gelezen? 
Voor je zoon zou ik ondersteuning zoeken. Sterkte!

Een school verwijdert leerlingen doorgaans niet vanwege zulke gebeurtenissen. Dat mag ook niet zomaar, want een kind is leerplichtig en school is verplicht onderwijs te leveren. 

Ik snap heel goed dat je gerechtigheid wilt, want je zoon heeft er last van. Wees er voor hem om alles te verwerken. 
Ik vind het heel erg kwalijk dat de ouders niet bij zijn geweest toen je zoon alleen tegenover de daders zat! Hoe kan je dan samen met hem nabespreken en beoordelen of er goed gehandeld is? 
Ik mis uit het verhaal of de ouders/voogden van de daders jullie gesproken hebben. 
Mijn persoonlijke mening is dat de ouders verantwoordelijk zijn voor hun kinderen. Als je een goed gesprek hebt gehad, dan kan je beter inschatten wat gepast is. Als de ouders bijvoorbeeld al hun gestraft hebben bijvoorbeeld met huisarrest en geld teruggeven. Dan zou ik het daarbij laten. 

Heel vervelend voor jullie zoon dat zijn pinpas gestolen is en gebruikt. Maar de winkel had nooit de beelden met jullie mogen delen. Ik vind het ook erg, maar niet dusdanig dat ze van school gestuurd moeten worden. Er is niemand gewond, bedreigd oid. Een schorsing lijkt mij heel redelijk. Daarbij welgemeende excuses en 25 euro teruggegeven en een goed gesprek door school met ook de ouders. 
Ik zou het als ouder ook heel vervelend vinden, maar dit soort dingen gebeuren wel. Mijn kind zou een flink gesprek hebben thuis en wij zouden ervoor zorgen dat het geld weer terugkomt. Maar ik zou het ook heel erg vinden als mijn kind daardoor van school moet. 
Een officiële klacht is prima, maar maak het voor je zoon en jullie zelf niet groter dan het is. Blijf er niet in hangen, op een moment is het klaar en door. 

Terug
Bovenaan