pislink!

Sorry voor de titel van deze discussie maar moet echt even kwijt hoe kwaad ik ben!
Vandaag was het terug kom dag in het ziekenhuis.
Omdat ik in de thuismonitoring zit moet ik elke dinsdag naar het ziekenhuis voor een echo/doppler, ctg, bloeddruk en temp metingen.
Vandaag hadden we een doppler en geen groei echo maar dat wisten we ook van te voren. Wel hadden we ontzettend veel vragen over het hoe en wat verder en omdat vorige week alles zo ontzettend snel was gegaan is dat er eigenlijk bij in geschoten. Dus na de doppler die verder goed leek te zijn vroeg ik wanneer we een gesprek konden krijgen met verdere uitleg over hoe het precies zat allemaal. Bij de doppler was behalve de echoscopiste ook de zaalarts een co ass en een gyneacoloog. Dus de gyn zei dat we dan terplekke dat gesprek zouden hebben.
Toen begon hij een heel verhaal dat het er allemaal goed uitzag en de taille van de baby te smal was en dat ze nu de kleine goed in de gaten hielden en als het zo zou zijn dat als (misschien) de baby niet voldoende zou groeien dat ze met 37 wk gaan inleiden. Dus ik vertelde dat ik graag wilde weten wat voor een groeiachterstand er precies was en hoe ernstig dit zou zijn en wat eventuele gevolgen konden zijn voor de baby.
Toen kreeg ik een lul verhaal dat hij dat niet ging uitleggen want daar zou ik niks aan hebben omdat ik er toch geen verstand van heb. En het gewicht inschatten en ons vertellen had ook geen zin want hij wist ook niet zeker of dat zou kloppen aangezien er 500 gr speling in kan zitten. En hij kon ons ook niet vertellen of ons kindje gezond ter wereld zou komen en of het een pienter knap kindje zou zijn die later atheneum zou gaan doen.
Ik heb hem gezegd dat ik alleen maar wil weten of het gezond is. We waren beiden helemaal weg geblazen en ik snap niet dat iemand met deze baan zo met bezorgde ouders om kan gaan.
Ik ben zo kwaad en verdrietig te gelijk. Ik heb echt zin om een deur aan gort te schoppen, maar goed dat ik bijna niet lopen kan van de pijn door de b.i.
Sorry voor dit lange verhaal...

liefs Ilona

Hey ilona,

Wat een kwal van een gyn is dat zeg! zou idd een ander beroep moeten kiezen (of wel zelfde beroep maar andere richting zoals chirurg ofzo dat zijn ook botte kerels)
Je zou een klacht in kunnen dienen bij het zh schieten jullie zelf nu alleen niet zo heel erg veel mee op, maar heb je het wel kenbaar gemaakt hoe deze gyn met jullie omging. Daar kan het zh dan wel weer wat mee.

Ik kan me jullie ongerustheid goed voorstellen. En hoe moeilijk is het nou voor zo'n vent om te zeggen of de kleine op de groei achterstand na wel of niet gezond is.

Je titel van je topic is gewoon terecht hoor meid!! Ik zou me net zo voelen!! Je voelt je machteloos, omdat je zelf de kennis niet hebt en daarnaast niet serieus genomen wordt!! Tja....aan een klacht indienen heb je zelf niet zo heel veel, maar is het de enige gyn in dat ziekenhuis? Misschien kun je bij de volgende keer aangeven dat deze gyn niet meer wenst! Of is er geen ander zh in de buurt waar je terecht kan?! Hier rijden wij ook iets verder omdat we de ervaring hebben er goed geholpen te worden en het andere zh slecht bekend staat. Het zijn maar wat tips. Echter deze tips nemen niet die onrust en onzekerheid weg, wat je juist zo nodig hebt!!
Nog een tip; Blijf je gevoel volgen en vecht voor de "rechten" die je hebt en voor je kindje natuurlijk!!
Sterkte meid!

Meid, probeer je niet te bezorgd te maken. Zijn lulverhaal vertelde hij omdat echo's gewoon soms helemaal niks zeggen. Vrienden van ons zouden een superkleine baby krijgen. van maximaal 2500 gram. Hij kwam met 38 weken ter wereld, was 3500 gram en was kerngezond.
En onze Sven zou ook een kleintje worden, maar was nog ruim 3 kg.
Die echo's zeggen soms niks. En groeiachterstanden zeggen niks over de gezondheid van de baby. Als je een kleinere placenta hebt (zoals ik had) dan haalt je baby het na de geboorte helemaal in. Sven was 4 weken oud en was al 1300 gram gegroeid.

Dat ze het in de gaten houden is prima, maar laten ze er aub geen drama van maken als het alleen maar de buikomvang betreft.

Sterkte hoor meid, die lui kunnen zo lomp zijn!

De verpleegkundige van de thuismonitoring was er vanmorgen ook bij toen we de doppler en het gesprek met de gyn hadden.
Zij belde me net op vanuit het ziekenhuis om te vragen hoe het gesprek was gevallen en dat ze zich kon voorstellen dat we een beetje overvallen waren door de houding van de gyn.
Ze zei zelfs dat haar de tenen krom in de schoenen trokken van zijn reactie en dat ze er al een gesprek over gehad had met de assistent en een aantekening had gemaakt en dat de betreffende gyn ook een gesprek hier over ging krijgen en dat we een klacht in konden dienen als we dat wilden doen.
Ze heeft ons ook verteld dat ik waarschijnlijk met 37 weken en maximaal met 38 weken ingeleid ga worden.
Dit was ook een vraag van ons en er is niemand geweest in een week tijd die ons iets daarover gezegd heeft.
Wat een ontzettende lieve verpleegkundige is dit! Ik vind het echt tof dat ze gebeld heeft! Ook vertelde ze dat de groeiachterstand niet meer in te halen is in de baarmoeder en dat het al heel goed zou zijn als de baby op deze lijn blijft groeien zodat ze haar eigen lijntje volgt.
Ze heeft me een stukje rust gegeven nu en hoop maar op een goede echo volgende week!

Liefs Ilona

pfff wat een zak van een gyn, kan me voorstellen dat jullie daar even flink van ondersteboven waren
En wat ontzettend fijn dat de vpkundige zich wel om jullie bekommert, gelukkig heeft zij jou wat rust kunnen geven. Hoop dat je die ook vast kunt houden
Veel succes xxx

Oei zo eentje zou bij mij ook aan de beurt zijn hoor...echt sommige artsen snappen echt niets van mensen! Ik ben zoooo blij dat wij alleen maar lieve artsen en vk en verpleegkundigen zijn tegen gekomen...

Ik zou als ik jou was wel even verder informeren over het inleiden met wek 37/38 omdat de longetjes dan nog niet goed gerijpt zijn...dat kan impact hebben (hoeft niet) en dan gaat de baby de couveuse in. Maar ik denk dat het voor jullie wel fijn is te weten hoe dit traject dan gaat lopen..

Meid sterkte...enne die echo's zeggen inderdaad niet altijd alles, dus hopelijk valt het mee zodra jullie kindje geboren is!

Terug
Bovenaan