plaats van placenta

Hallo allemaal, ik ben 17 weken zwanger en dus nog niet aan bevallen toe, maar toch alvast een vraag.
met de echo was te zien dat de placenta bij de baarmoedermond zat, ik kreeg de opdracht om in de 30ste week weer een echo te laten maken om de plaats van de placenta te checken.
Ik heb verder niet doorgevraagd, maar toen ik thuis was zat ik meteen met de vraag, is een normale bevalling wel mogelijk wanneer de placenta op de baarmoedermond zit???
Weet iemand dit, of zijn er nog meer aanstaande moeders met de placenta op die plaats?
liefs, mathilde

Hoi Mathilde,

Er is een verschil tussen de placenta vlak bij de baarmoedermond en voor d baarmoedermond. als de placenta voor de baarmoedermond zit heb je kans dat deze gaat bloeden en kan je kindje er niet door. je kan dan ook niet normaal bevallen. maar bij de baarmoedermond kan geen kwaad. en met het groeien van de baarmoeder kan de placenta ook nog wat verschuiven, dus ik zou je nog niet teveel zorgen maken. meestal komt het vanzelf goed.
greotjes, A.

De placenta schuift altijd nog wat op naar boven in de zwangerschap. Daarom wordt ook geadviseerd met 30weken de ech te herhalen. Als de baarmoedermond dan vrij ligt is er geen enkel probleem.

Hoi Mathilde,

Bij ons kwamen we er tijdens de pret echo achter, dat de placenta een gedeelte voor de uitgang ligt.
Ikzelf heb er geen last van gehad tot nu toe.

Ik moet wel met 35 weken een echo laten maken in het ziekenhuis, om te kijken hoe het er nu voor ligt.

Als het er nog voor ligt, kan ik er van uit gaan dat het een keizersnede wordt.

Mocht het doordat de buik groeit omhoog gegaan zijn, dan kan ik natuurlijk bevallen. Het is even afwachten.

Suc6 ermee !

Eystathia

hoi hoi
als ie echt voor de uitgang zit
dan zou het een keizersnede kunnen worden,
ik hoop het niet voor je,
want een natuurlijke bevalling geeft het beste gevoel natuurlijk
succes

Terug
Bovenaan