placenta aan de voorkant

Hoi,

Tijdens mijn termijnecho kreeg ik te horen dat bij mij de placenta aan de voorkant zit en dat ik daarom pas later iets van de baby zou voelen.
Nu lees ik in een boek iets over 'Placenta praevia' = voorliggende placenta. "Als je dit hebt is rust noodzakelijk, evenals seksuele onthouding en vaginaal onderzoek is uitgesloten. De vrouw wordt aan het eind van de zwangerschap in het ziekenhuis opgenomen en de bevalling gebeurt met een keizersnede".
Nu vraag ik me af of dit nu op mij slaat of dat dit alleen maar is als de placenta echt voor de uitgang komt te liggen en dat dit bij mij met bijna 11 weken nog niet te zeggen is.. ?
Wie weet hier iets meer over te zeggen?

groet, Una
 
ik vind zelf net op internet al wat meer info... en volgens mij is het wel ok bij me.

"
Een placenta kan zich op verschillende plaatsen nestelen in de baarmoeder: aan de voorkant, de achterkant, bovenin of onderin, in dat laatste geval bovenop de uitgang van de baarmoedermond. Alleen in dat laatste geval spreek je van een voorliggende placenta. Zelfs dan is het door de groei van de baarmoeder nog mogelijk dat de uitgang weer vrij is bij de bevalling en die dus gewoon kan plaatsvinden. Ligt de placenta voor de uitgang dan zal je gevraagd worden om na 28 weken terug te komen omdat dan de placenta pas op de definitieve plaats ligt. In uw geval ligt de placenta aan de voorkant van de baarmoeder en is er dus niets aan de hand, dit is een prachtige plaats! "
 
Je placenta kan aan de voorzijde van de buik liggen en kan voor de uitgang liggen (volgens mij noemen ze dat een voorliggende placenta).

De mijne ligt aan de voorkant van mijn buik (achter navel), maar de ingang is dus vrij. Ook ik voelde de baby iets later, maar dat is verder niet erg.

Dus tenzij ze specifiek tegen je gezegd hebben dat deze voor de uitgang ligt, hoef je je geen zorgen te maken.

groetjes, Jane 36 weken
 
hallo Una,ik ben zelf 24 weken zwanger van de tweede en heb ook een voorliggende placenta.Ik ben nu twwe keer in het ziekenhuis geweest voor een echo en moet met 30 weken nog een keer.als de placenta dan nog niet op de "normale"plek ligt word het zeker een keizersnede.Wat betreft rust zou ik het wel iets rustiger aan doen omdat je toch een iets grotere kans hebt op bloedingen.Voor de baby maakt het niet zoveel uit waar de placenta ligt dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.Afz Natascha.
 
Hoi Una,
Ik heb 2 keer mijn placenta aan de voorkant gehad, en bij de eerste was hij ook voorliggend, een placenta kan in ieder geval nog omhoog schuiven, dat was bij mijn eerste ook het geval, wel heb ik bij de eerste een aantal bloedingen gehad plus een ziekenhuisopname,dat omdat ze door de bloeding bang waren dat de bevalling zou beginnen, ik was toen 6 1/2 maand. complete bedrust gehouden. Ben nu zwanger van de derde en moet vrijdag voor een echo, ben benieuwd hoe de placenta ligt, ik voelde de eerste bij 21 weken en de tweede bij 20 weken dus best wel laat, als het ware heb je nog een extra stootkussentje.
groetjes
 
Bij mij ligt hij aan de voorkant.. maar hij is nog niet 'voorliggend'. Maar misschien dat ik daar wel meer kans op heb nu? Volgende week moet ik voor de eerste keer naar de verloskundige en dan ga ik het zeker vragen. Bloedingen ... bedrust... ik hoop van niet. Nou bedankt voor de reacties weer.
Doeg, Una
 
Terug
Bovenaan