placenta gedeeltelijk voor geboortekanaal

Op de 20 wk echo was te zien dat de placenta gedeeltelijk voor het geboortekanaal ligt. Blijkbaar groeit de placenta nog en kan de placenta daardoor verschuiven (van het geboortekanaal af). Wie heeft dit nog meer (gehad)? En komt het inderdaad goed? Eerste zwangerschap was keizersnede ivm stuitligging. Nu wil ik graag 'gewoon' bevallen. Kun je eigenlijk gewoon bevallen als placenta er gedeeltelijk voor ligt???

Groetjes,
Mama van Noa en .......

Hoi,

Het is helaas niet mogelijk om gewoon te bevallen als de placenta voor of gedeeltelijk voor de baamoedermond ligt.
Dat zal levensbedregende situaties opleveren voor jou en je kindje.
Dus als het zo blijft zit er niks anders op dan weer een keizersnede........
Ik hoop voor je dat de placenta zich nog verplaatst.
IK zal voor je duimen!!!!!!!!!!!

Gr,
Sonja

Ik heb het zelf gelukkig niet gehad, maar ken wel iemand bij wie hetzelfde speelde, en dat is helemaal goed gekomen.
Ze kreeg een extra echo (ben even kwijt wanneer ook weer, 30 wkn of zo???) en toen bleek dat de placenta vanzelf omhooggegaan was en voldoende ver van de baarmoedermond lag. Vervolgens is ze gewoon normaal bevallen.

Als de placenta voor de baarmoedermond ligt kun je niet vaginaal bevallen omdat je kind er dan simpelweg niet uitkan. Als hij heel dicht bij de baarmoedermond ligt, dan mag het ook niet omdat door het verstrijken van de baarmoedermond bij de bevalling (het open gaan van de baarmoedermond zeg maar) de placenta vroegtijdig deels los kan laten en dat kan leiden tot veel bloedverlies en tot zuurstoftekort voor je baby. Als daar risico op is dan zit er dus niets anders op dan een geplande keizersnee.

Ik hoop voor je dat het goedkomt, het lijkt me zoveel fijner om vaginaal te bevallen dan om een keizersnee te krijgen.

Hoi!

Gelukkig voor je verschuift de boel nog in de komende weken. Bij m'n vorige zwangerschap was m'n placenta laag en mocht ik nix tillen enzo, geen zwaar werk. Het is vanzelf 'omhoog gegaan'. Maar het zat niet voor de baarmoedermond. Ik heb 2 keizersnedes gehad en ga nu voor de derde en ik ben blij dat ik niet natuurlijk hoef te bevallen....
groetjes,Priscilla

Kan me voorstellen dat je na 2 keizersnedes een derde krijgt, maar vraag me toch wel af waarom je liever een keizersnee zou   hebben dan een vaginale bevalling.
Van een vaginale bevalling knap je veel sneller op en het is veel minder een aanslag op je lichaam, je bent er immers voor gemaakt.
Ik hoop van harte dat ik geen keizersnee hoef. Okee, vaginaal bevallen is echt niet altijd een feestje maar persoonlijk vond ik het goed te doen en ik vond het, ondanks de pijn, toch heeeeeel bijzonder om mee te mogen maken.

quote: mama uit kreta reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-05-2008 11:25:54'));

Hoi!

Gelukkig voor je verschuift de boel nog in de komende weken. Bij m'n vorige zwangerschap was m'n placenta laag en mocht ik nix tillen enzo, geen zwaar werk. Het is vanzelf 'omhoog gegaan'. Maar het zat niet voor de baarmoedermond. Ik heb 2 keizersnedes gehad en ga nu voor de derde en ik ben blij dat ik niet natuurlijk hoef te bevallen....
groetjes,Priscilla

Hoi N!
Nou, ik had me bij de 1ste ingesteld op een natuurlijke bevalling en moest me echt 'omschakelen' toen bleek dat de navelstreng 3x om beebje zat en dat ie daarom niet wou indalen. De keizersnee viel 100% mee en ik was na een dag of 3 weer 'normaal', geen pijn ofzo. Bij de 2de had ik vanaf week 20 bloedingen en is beebje in week 35 gehaald omdat t niet meer gezond was die bloedingen. Het gebeurde om een uur of 17:00 en de volgende dag was ik weer normaal op de been. Ik weet ook dat een ks voor sommigen niet zo'n pretje was (op t forum gelezen). Maar in mijn geval is t bijna pijnloos gegaan. Soms voel ik me bijna schuldig als ze me weer vertellen over weeenstorm en uitscheuringen, zakken diepvrieserwtjes enzo... Ik ben blij dat ik nu bij de derde een keuze heb en ik kies echt voor een ks. Ok ik heb nooit een natuurlijke bevalling gehad maar ik ben al blij dat ik kindjes mag krijgen!
groetjes en een fijne zwangerschap!
Priscilla

Bedankt voor je reactie, mama uit Kreta.

Ik vind het eigenlijk wel fijn om te lezen dat een keizersnee blijkbaar ook zonder al te veel ellende (nadien bedoel ik) kan verlopen, ik heb namelijk vooral daarover veel verhalen gehoord en veel minder over vaginale bevallingen.
Ik hoop het ook deze 3e keer zonder ks te redden, maar mocht het wèl aan de orde zijn dan is het fijn om te weten dat het herstel blijkbaar ook vlot kan verlopen.

hallo mama van noa en..

bij mijn 20 weken echo was de placenta ook nog niet genoeg opgeschoven.
ik heb over een paar weken een inwendige echo om te zien hoe de placenta nu ligt.
vind dit best wel spannend, want als die zo blijft kan ik niet natuurlijk bevallen en word het een keizersnee.
en dat zal dan bij jou ook zo zijn want anders kun je geen ontsluiting krijgen, als de placenta ervoor ligt.
maar heb jij ook een controle echo om dit te herzien??

groeten annelies

Terug
Bovenaan