Placenta kapot

Hallo allemaal

30 december ben ik bevallen van ons prachtige meisje. Toen ze was geboren moest ik na 10 minuten weer persen om de placenta geboren te laten worden. De gynaecoloog duwde toen op mijn buik en trok best wel hard aan de navelstreng om de placenta naar buiten te trekken. Ik voelde toen iets “scheuren”. De placenta kwam eruit gelijk met heel veel (bijna een liter) bloed.
Na 6 weken (ook regelmatig tussendoor) begon ik weer heel heftig te vloeien en op een echo zagen ze nog een stuk placenta (van 7cm!) in de baarmoeder zitten. Ik ben meteen gecureteerd. Een week later begon ik weer heel erg te vloeien en bleek er nog een stukje achter te zijn gebleven (nog 5cm!). Weer meteen gecureteerd. Heel, heel naar want ben nu qua HB weer terug bij af en moet dus weer opnieuw beginnen te herstellen.
Nou is mijn vraag of het normaal is dat er na de geboorte aan de navelstreng wordt getrokken. Zou het kunnen dat het daar allemaal begonnen is en de placenta kapot is gescheurd? Iemand ervaringen??

Groetjes

Heel herkenbaar, bij mij komen de placenta’s er ook niet zo makkelijk uit. Na mijn eerste bevallingen ben ik gecuretteerd 1100ml bloed verloren, na mijn 2e bevalling was er een kleiner stuk blijven zitten (kwamen ze pas na een week achter, omdat ik buikpijn en verhoging had) toen kreeg ik alleen medicatie die de baarmoeder laat samentrekken. Toen kwam het stuk er alsnog uit. 800ml bloed verloren bij de bevalling.

Mijn HB was achteraf 4,6 bij 4,5 krijg je een bloedtransfusie. Maar met ijzertabletten was mijn HB weer redelijk snel op normaal niveau.

Dus ik hoop voor je op een spoedig herstel!

Volgens mij is het wel gebruikelijk dat er licht wordt getrokken, en scheuren is vast altijd een risico, net als het achterblijven van een restje. Maar dat na een keer curreteren een stuk over het hoofd is gezien is wel heel stom. Miss kan je een gesprek met de arts aanvragen om na te gaan hoe dit zo heeft kunnen gebeuren? Miss helpt dat om het een plekje te geven..

Hey,
wat ontzettend rot voor je dat er tot 2x toe een rest was blijven zitten ☹️. Het is niet normaal dat ze je placenta eruit trekken, maar bij mij hebben ze dat ook 1x gedaan. Mijn moeder zei dat ze zag dat het bloed bleef stromen en daarom hebben ze de placenta er toen ook uit getrokken. Ze hebben mij toen ook niet verteld waarom ze dat gedaan hadden. Ik ging er toen vanuit dat hij niet goed uit zichzelf los kwam en dat daarom het bloed ook bleef stromen. Als je het precies wilt weten zou ik het gewoon eens aan je vk vragen. Hopelijk ben je nu snel weer herstelt!

Bij mijn eerste bevalling hebben ze ook moeten trekken om hem er uit te krijgen. Uiteindelijk na een uur bij de laatste poging gelukt. Anders had ik naar de ok gemoeten en was hij operatief verwijderd. Dat wil je ook niet wanneer je net bevallen bent.. Ik heb overigens ook veel bloed verloren tijdens en in de dagen na de bevalling. Helaas is er ook bij mij een stukje placenta blijven zitten. Echt maar heel klein, maar bleef daardoor wel kleine beetjes bloed verliezen. Onlangs ben ik voor de tweede keer bevallen en nu kwam de placenta na vijf minuten spontaan. Deze keer had ik ook nauwelijks bloedverlies tijdens de bevalling (300 ml) en ook tijdens mijn kraamweek was het al snel niet meer dan een flinke menstruatie. Wel ben ik tot zes weken weer kleine beetje bloed verloren. Inmiddels is dat nu sinds een week gestopt 

Ja hoor. De laatste keer zat de placenta zo vast, dat de vk met alleen een navelstreng in haar handen stond ? Bij beide bevallingen manuele placenta gehad + fluxus (2,5 en 3 liter), maar ik herstelde telkens snel

Bij mij hebben ze niet hoeven trekken. Kwam er meteen uit. Mijn man meent gehoord te hebben dat er stukje ontbrak. Ik was helemaal hyper dus niet gehoord. Onze zoon had een slechte start dus het ging meteen daarover. We moesten met hem 6 dagen blijven. Ik heb constant aangegeven zo’n buikpijn te hebben. Waren naweeen zeiden ze ze dus kreek ik maar paracetamol of een tramadol. Thuis bij de kraamzorg en verloskundige ook meermaals aangegeven en die zeiden ook naweeen. 12 dagen na bevalling kon ik ineens niet zitten of staan vd pijn. Bleek toch een placentarest van ruim 9 cm te zijn. Ik gebruikte bloedverdunners vanwege longemboliën en mijn baarmoeder bleef bloeden. Ik ben met spoed gecureerd waarbij is 3 liter bloed ben verloren en door het oog vd naald ben gekropen. Ik heb 5 bloedtransfusies gehad en had een hb van onder de 2. Ik vind het achteraf gezien heel naar dat ik zo vaak over pijn geklaagd heb en niemand het serieus nam. Zeker omdat wij nog bijna een week in het ziekenhuis geweest zijn vanwege mijn zoon hadden ze best even een echo kunnen maken naar mijn idee.

Wat een heftige verhalen allemaal. Ik had geen idee dat dat erbij hoorde, trekken aan de navelstreng. Ik dacht dat de placenta altijd vanzelf geboren moest worden, wil dat niet dan Indd door middel van medicijnen of operatie. Ik vraag me wel af hoe ze een stuk placenta van in totaal 12cm hebben kunnen missen na de geboorte. En al helemaal na de eerste curretage. Heel slecht dat ze een stuk weefsel van nog eens 5cm over het hoofd hebben gezien. Ik ga Indd eens praten met de desbetreffende artsen en hoop zo erachter te komen waarom dit zo gebeurt is.
En ook fijn om te lezen dat bij een tweede bevalling niet persee hetzelfde hoeft te gebeuren.

Terug
Bovenaan