Placenta marginalis

Dag allemaal ik ben nu 36+3 zwanger en heb placenta marginalis ligt 11 mm van mijn baarmoedermond.

nu loop ik bij de gyncaecoloog en krijg met 38.1 weer een echo en mag kiezen of ik geproberen normaal te bevallen (heb al een kindje op de normale manier gekregen) of een geplande keizersnee.

Nu overweeg ik toch om het te proberen onder begeleiding van de gynaecoloog in het ziekenhuis met het risico op een spoedkeizersnee.

Heeft hier niemand ervaringen op dit gebied?

Groetjes Mara

Hi Mara,

Ik heb geen ervaring met een placenta marginalis; Wel bij mijn eerste een spoedkeizersnede gehad in verband met foetale nood. Nu ben ik geen drama-queen en ben vooral heel dankbaar dat door het adequate optreden van het ziekenhuis ik nu een gezonde peuter heb, maar een spoedkeizersnede is echt heel naar en beangstigend. Het heet niet voor niet 'spoed', dus er is nood aan de man. Rennen door de gangen van het ziekenhuis terwijl je ligt te trillen door de overdosis weeenremmers. Die baarmoeder moet immers stil liggen voor de operatie, dus je ligt te trillen als een afkickende junk. Vastbinden aan de operatietafel, kapje op je hoofd voor narcoses (ruggenprik is geen tijd voor) en je wordt 3 uur na de geboorte van je baby wakker.

Ik ben nu 36 weken zwanger van de 2de en mag ook kiezen (natuurlijk of geplande keizersnede). De kans dat een natuurlijke bevalling na een eerdere keizersnede eindigt in een spoedkeizersnede is behoorlijk groot. Bij mij dus geen enkele twijfel; het wordt een geplande keizersnede. Het risico op een spoedkeizersnede wil ik nooit meer lopen.

Dit is natuurlijk mijn nare ervaring. Ik weet niet hoe groot jouw risico is op een spoedkeizersnede als je het toch gaat proberen op een natuurlijke manier. Wellicht kun je wel alvast dingen bespreken en voorbereiden (bv. In een vroeg stadium van de bevalling een ruggenprik plaatsen, dan hoef je niet onder algehele narcose als het toch een keizersnede wordt).

Ik zie niet op tegen de keizersnede. Vorige keer was ik binnen 2 dagen thuis en liep ik beschuit met muisjes te smeren. Herstel was echt heel voorspoedig.

Succes met je keuze en wat het ook wordt, ga er vol achter staan en bedenk dat je het doet voor iets heel moois.

Liefs, Anna

Hallo mara,

ik heb ook geen ervaring met een voorliggende placenta, maar wel met een spoedkeizersnee.

Elke spoedkeizersnee is anders hoor, maar mijn ervaring met een spoedkeizersnee die ik bij onze eerste had was minder heftig als bij Anna. Doordat het allemaal heel snel gaat vanaf het moment dat de OK gebeld wordt raak je wel iets in paniek. Ook ik werd rennend over de gangen naar de OK gebracht, maar ik heb wel gewoon een ruggenprik gehad en alles verder meegemaakt.

Bij onze tweede gekozen voor een keizersnee en ja dit was een stuk betere ervaring als de spoed.

toch overweeg ik nu met onze derde toch weer om het oo de natuurlijke manier te proberen mits de gyn het daarmee eens is. Als ons kindje vantevoren wel al aan de grote kant wordt geschat dan denk ik dat ik wel voor de geplande keizersnee kies hoor, maat ik twijfel nu nog gewoon heel erg. In het ziekenhuis hebben ze zoveel ervaring dat hoe dan ook en welke keuze je ook maakt ze je altijd goed begeleiden.

ik ben nu 25 weken zwanger en heb nog even om erover na te denken, vanaf 32 weken voor controle naar het ziekenhuis.

succes met jullie keuze en de bevalling!

Groetjes

Bedankt voor jullie reacties :) ik moet in ieder geval over 11 dagen terug voor een echo (mijn gynaecoloog eiste dat ze daarbij moest zijn :) en dan zal ik alles nogmaals bespreken...

Het is een enorm lastige keuze omdat er een kans van 50% is dat ik wel bloedingen ga krijgen. Ergens hoop ik dat als ik de echo krijg mijn placenta nog een paar millimeter omhoog is gegaan en dan is de kans kleiner op bloedingen 20%.

Ik zie enorm op tegen een eventuele keizersnee :( omdat ik waarschijnlijk weet hoe het is om op de natuurlijke manier om te bevallen.

Maar als ik ga bevallen op de natuurlijke manier heb ik daar wel een aantal eisen aan! Zoals ingeleid onder begeleiding en dat alles klaar staat voor een eventuele keizersnee! Een goede tip trouwens om alvast die ruggenprik te geven zonder medicatie zodat als het zover is ik iig de geboorte mee kan maken

liefs Mara

Terug
Bovenaan