Placenta praevia (placenta ligt voor baarmoedermond)

Hoi allemaal!

Vorig weekend hebben wij  de 20-weken echo gehad. De baby zag er prima uit! Heerlijk genoten.  We krijgen weer een zoontje!

We ontdekten wel dat mijn placenta laag ligt. Als het kind nu geboren zou moeten worden dan zou dat niet via de natuurlijke weg kunnen. De placenta ligt nu  namelijk helemaal voor de baarmoedermond (placenta praevia totalis). De echoscopiste vertelde dat de moederkoek nog wat kan verschuiven door de  groei van de baarmoeder, maar ik moet er niet op rekenen.

Over 5 weken krijg ik weer een echo. Ik hoop dat dan te zien is dat de placenta toch nog is verschoven, maar ik reken er maar niet op, anders valt het zo tegen. Dit keer krijg ik de echo in het ziekenhuis, zodat ik daarna meteen met de gynaecoloog kan praten. De gynaecoloog kan dan zeggen of hij wel/niet verwacht dat er een keizersnede gepland moet worden. He bah, dit had ik niet verwacht! Ik was mijn hele bevalling al aan het plannen in mijn bevallingsplan . Daar komt dit niet in voor! Zo zie je maar: de natuur  gaat haar eigen gang...

Ik moet rekening houden met bloedverlies vanaf een week of 28. Hoeft niet dan al te gebeuren, kan ook pas later het geval zijn, maar dat ik bloed ga verliezen als de placenta zo blijft liggen, is onvermijdelijk. Op een gegeven moment komt er namelijk zoveel druk op de placenta te staan dat hij scheurtjes krijgt. En dan moet ik meteen naar het ziekenhuis, zodat de artsen  er alles aan kunnen doen de baby zo lang mogelijk binnen te houden, de longetjes te laten rijpen en mij in de gaten te houden.  

Ik vind het maar een rare situatie. Ik voel me goed, met de baby gaat het goed, maar de kans is groot dat het vervolg van deze zwangerschap niet zo vlotjes gaat verlopen als de vorige. Dat ik niet weet hoe het zal gaan, is niks voor mij (control freak...).

De komende  weken ga ik er maar niet zoveel aan denken. Wel genoeg rust nemen. En dan zien we na de volgende echo wel weer verder.

Iemand dit ook weleens meegemaakt of gehoord?

Groetjes,
Tweekeermama

Hoi,

Ik ken het zelf goddank niet, maar heb het meegemaakt met mijn schoonzusje.
Daar zij er al 2 zware jongens had uitgepoept binnen 16 maanden had haal baarmoeder al een zware klap gehad.
Bij 7 weken begon zij te vloeien, af en toe stroomde het er echt uit maar het hartje bleef kloppen van wonder nummer 3 (11 maand na de 2e) bij 13 weken kamen ze erachter dat haar placenta voor de baarmoeder zat en dat als dit zo bleef ze een keizersnee zou krijgen.

Ze heeft gebloed tot en met de 17e week en toen was het af en toe nog beetje oud bloed, ze mocht de twee andere niet meer teveel tillen (liever helemaal niet) en moest rust houden, niet meer werken etc....
Bij 23 weken deden ze een extra echo en was de placenta toch opgetrokken...ze mocht natuurlijk bevallen maar wel in het ziekenhuis.

Op 1-8-07 is na een bevalling van 2 uur mijn gezonde nichtje geboren...

Ik hoop dat het voor jou ook allemaal zo goed afloopt....

Hallo,
Ik hoorde al bij de 1e echo dat de placenta aan de voorkant lag. Ik heb er toen over gelezen in de boekjes en was benieuwd hoe dit bij de medische echo zou zijn. Gelukkig is de placenta omhoog gegaan. Je hebt nog een paar weken. Doe het rustig aan en hopelijk gaat de placenta omhoog. Ik kan me voorstellen dat je dit niet verwacht had. Succes met de zwangerschap  

ik hoor hier eigenlijk niet Maar ik heb dit ook gehad toen ik zwanger was van mijn zoontje  Daar kwamen ze na een echo achter toen ik bloed verloor   Bij mij trok de placenta binnen 4 weken weer omhoog Hoop dat  dit bij jou ook het geval is en dat je alsnog normaal kan bevallen
groetjes mira mv marek  

Hoi
Ook ik heb    
heb voorliggende placenta,kwam ook uit met de echo van 20 weken.
Tegen mij werd gezegd dat het nog alle tijd heeft om goed te komen.
Zit nu in mijn 30 e week en heb een bloeding gehad,zelfs nu zijn ze er nog niet van overtuigd dat de placenta nog niet goed kan komen te liggen.
Er is nog geen sprake van keizersnede,krijg met 32 weken nog een echo om te kijken of het is veranderd.
dus je leest dat je nog tijd genoeg hebt en dat het mischien allemaal nog best goed komt en je gewoon kan bevallen.
Succes

Hoi,
Ik heb bij mij laatstse zwangerschap een placenta praevia totalis gehad met vreselijke bloedingen 3 maanden opname en 12 transfusie's uiteindelijk ben ik met 35 weken via een keizersnede bevallen van mijn zoontje.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje vreemd vindt dat ze bij jouw nu al roepen dat hij waarschijnlijk niet meer optrekt ten eerste ben je pas 20 weken en in de meeste gevallen trekt hij nog wel op hou dat altijd in je achterhoofd en die tijd heb je nog tot 34 weken dus ,die kans is zeker nog aan wezig en dat hoop ik ook voor je.
Ik was echt extreem en dat wens ik echt niemand toe.
Als je vragen hebt ik hoor ze wel(ben helaas ervarings deskundige geworden).

groetjes yvonne

Terug
Bovenaan