placenta praevia

Hoihoi ? !

Ik had met de 20 weken echo te horen gekregen dat me placenta te dicht op de uitgang zat en heb nu aankomende donderdag een echo ben dan 30+4 om te kijken of het omhoog is mee gegroeid
Is die bij jullie ook omhoog gegaan of lag die er nog te dicht bij ? En zo ja wat gaan ze daarna doen ?
Me VK deed er best wel makkelijk over maar het zit me zelf niet helemaal lekker omdat je op google de engste verhalen leest

Ik had dit ook met 20 weken. Mij is toen ook verteld dat de kans dat hij met 30 wekejln er nog voor zat heel erg klein was, maar dat ze standaard een extra echo doen. Met 30 weken was mijn placenta dus ook netjes mee omhoog gegaan.

Eerste zwangerschap met de 20 wekenecho hetzelfde gehoord. Bij groeiechos daarna groeide hij netjes omhoog. 
Nu weer zwanger en hetzelfde. Maar ik maak me er nu veel minder zorgen om. Zal wel weer mee omhoog groeien.
Als het niet zo zou zijn dan had er ws een keizersnede plaatsgevonden zei de verloskundige toen. Maargoed dat gesprek was bij mij heel kort en onnodig. 

Same here! Alleen als ik Google dan vind ik de volgende statistieken. Bij 5% van de vrouwen ligt hij te laag tijdens de 20 weken echo en uiteindelijk bij 32 weken nog maar bij 1% van de vrouwen. (Als je wil zoek ik de bron zo nog even voor je na). Dus bij 80% komt het goed. 

Bij die 1% ligt de placenta binnen 2 cm vanaf de baarmoedermond. Daar zit dus ook nog variatie in.  Ligt het binnen 1 cm dan wordt het met 37 weken een keizersnede en anders gaat het in overleg met de gynaecoloog. 

Ik ben nu 21 weken en maak me er nieT zo druk om. Het komt zoals het komt. Liever bevallen via de normale weg, maar wordt het een keizersnede ook prima. Safety first. 

Had ik met onze 1e ook. Toen met 24 weken opgenomen in ziekenhuis met continu bloedverlies. Ook naar academisch overgebracht voor geval vroeggeboorte. Placenta bleef te laag liggen. Uiteindelijk longrijping gehad omdat ze zeker wisten dat ik te vroeg zou bevallen en met 35 weken echo gehad en toen was die net genoeg opgeschoven om natuurlijk te kunnen bevallen. Met 35.1 bevallen uiteindelijk. Moest in ziekenhuis. Was al opgenomen met weer bloedverlies maar nu kreeg ik er dus weeen bij en uiteindelijk is die gezond geboren. Het is nog wel 2 weken in ziekenhuis moeten blijven ook omdat ik zelf enorm veel bloedverlies had en je wel een prematuur kindje krijgt.

Hij is nu bijna 3 en is inmiddels grote broer. Ik vondt het wel een zwaar herstel omdat je gewoon al vroeg in de zwangerschap heel veel moet liggen en daardoor weinig energy meer hebt voor de bevalling zelf. Heb er met hem egt wel 1 jaar over gedaan voordat ik mezelf weer oke voelde. Nu met de 2e met 39.6 bevallen en lekker thuis. Hij was er binnen 1.5 uur en met 3 maanden weer op en top fit.

Het komt wel goed. Het kan heel goed zijn dat ie opschuift. Het gebeurd best vaak dat de placenta niet goed ligt. Volgens mijm gynaecoloog had ik echt dikke vette pech.

Terug
Bovenaan