Placenta Praevia

Hallo meiden,

Ik lees hier een beetje mee, ik ben na 6 jaar na de 3de ICSI zwanger van ons eerste kindje (13 weken). V.d week hebben we de 3 maanden echo gehad met nekplooimeting en alles zag er super uit. Maar omdat ik nog steeds last heb van bloedingen gingen ze nog eens goed naar de placenta kijken en wat blijkt, hij ligt compleet voor de baarmoedermond. Hij zal waarschijnlijk ook niet meer mee omhoog trekken..ik kreeg te horen wat het allemaal kan inhouden (enorme bloedingen, bedrust, bloedtransfusie enz). Het wordt ook een geplande keizersnede. Ik zit zo ontzettend in de zorgen omdat na 6 jaar het ons eindelijk is gelukt en nu dit. Als ik op het internet zoek lees ik alleen maar horrorverhalen.

Zijn er meiden dit dit ook hebben gehad? (Het is anders dan een voorliggende placenta). Ik zou graag iets meer willen weten. Ik ben zo bang...

Alvast bedankt!!

Mo

Hoi Mo,
maak je alsjeblieft niet al te veel zorgen. Ik heb dit ook gehad bij mijn eerste zwangerschap en toen werd mij dit ook allemaal verteld. Ook had ik bloedingen en moest ik het rustig aan doen.
Maar meer dan 80% van de gevallen zal je placenta nog ophoog gaan. Als je buik groeit gaat je placenta meestal ook meegroeien naar boven. Pas na 26 of 28 weken moeten ze een nieuwe echo doen om te kijken waar je placenta ligt, pas dan kunnen ze zeggen of je een keizersnede moet hebben of dat hij al omhoog is gegaan.
Dus nog niet teveel zorgen.
Wel rustig aan doen, omdat nu de placenta ervoor ligt er een stuk dus open ligt en niet tegen de wand zit, waardoor als je veel tilt of sport er daardoor bloedingen kunnen komen.
Ik was ook toen helemaal in paniek en durfde niks meer. Maar na 26 weken was hij keurig mee omhoog gegaan en ben ik normaal bevallen van onze zoon.
Hoop je een beetje gerust te kunnen stellen.
Sterkte en als je vragen hebt dan altijd vragen!
groetjes
Mama van Ben

Hoi Mo,

Mijn placenta lag vanaf week 12 ook voor de uitgang maar er is mij toen verteld dat je bij week 30 pas kunt zien waar hij echt ligt. Je buik groeit nog en je placenta groeit in heel veel gevallen mee omhoog. Dus nog geen zorgen.

Groet,
Wendy

Hey meiden,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben afgelopen vrijdag voor controle geweest en morgen weer. Het kindje doet het harstikke goed. Ik hou me inderdaad maar rustig en probeer ervan te genieten.

Mo

Hoi Mo,

Ik heb het heel anders ervaren en ben ook het niet eens met de rest! Als dit al in het begin zo is, dan verdwijnt hij niet meer naar boven. Je kindje wordt namelijk groter en zoek de meeste ruimte op in jouw buik. Dit zal dus veelal overdwars zijn, je voelt je kindje dus veel minder bewegen. Als de placenta deels voor de baarmoedermond ligt, dan kan het inderdaad zo zijn dat deze naar boven verder uitgroeit.
Mijn verhaal is ontstaan bij de tweede echo 20 weken. Ook ik had een complete placenta die ervoor lag. Keizersnede was  bekend. Op 30 weken kreeg ik de eerste bloeding en ben in het zh gebleven tot het einde van de zwangerschap. Helaas kreeg ik met 31 weken plotseling zo'n zware bloeding dat ik het direkt het  bewustzijn verloor en met spoed een  operatie kreeg waarbij ons zoontje helaas veelste vroeg werd geboren. Een  vriendin heeft wel  zwangerschap uitgelopen tot 38 weken, dus het kan wel.

Weet je, geniet gewoon eindelijk lekker van dat kindje in je buik.  Ik zou totaal ruim 8 weken in het ziekenhuis hebben gelegen, iets waar ik toen verdrietig en boos om was, uiteindelijk was het er maar 1.  Wij hadden bijna ons kindje verloren ( en mezelf ) als ik op dat moment niet in het ziekenhuis had gelegen.  Als ik het over zou mogen doen, heb ik er zelfs  9 maanden voor over.  Mijn probleem was dat ik teweinig wist over de risico's van deze bloedingen.

Ik wil je niet bang, onzeker maken. Natuurlijk heb je een wondertje in je buik en daar moet je lekker elke dag van genieten. Elke zwangerschap is toch anders. Toch wilde ik graag mijn verhaal vertellen, want ik heb het  erg onderschat. Ja, bij mij werd "misschien" een waar gebeurd verhaal.

nog even voor de duidelijkheid, bij mij was het in het begin ook een COMPLETE preavia, en daarna is hij wel naar boven gegaan.
Hoeft niet altijd te gebeuren, maar het gebeurd dus echt wel.
Sterkte

Terug
Bovenaan