Placenta preavia

Hoi dames,
Vandaag de 20 weken echo gehad. En vond de gyn een beetje vaag doen over mijn placenta. Uiteindelijk komen thuis natuurlijk de vragen in mij op en niet op het moment zelf. Ik weet er eigenlijk niet zo veel over.

Ze vroeg eigenlijk of ik wel eens gebloed had? Waarop ik zei nee hoezo. Bleek dat mijn placenta dus best ruim over de cervix heen lag. Wat betekend dit? Ze heeft gezegd dat het een puntje van aandacht is en verder eigenlijk niet zo veel.

Nou lees ik dat het nog kan meegroeien. Maar het is bij mij niet een stukje er overheen maar dus best ruim.

Hebben mensen hier ervaringen mee?

Alvast bedankt:)

Hoi Mama-L,

Wat vervelend dat de gynaecoloog zo vaag deed, daar heb jij natuurlijk niet zoveel aan als zulke informatie gedeeld wordt. Zelf heb ik geen ervaring met een placenta preavia, maar bij mijn 20 weken echo werd wel geconstateerd dat mijn placenta laag aan de voorkant ligt en (te) dicht bij het geboortekanaal. Ook hier zei de verloskundige niet zoveel van. Wel moet ik met 32 weken een inwendige echo om te kijken of de placenta met de baby mee omhoog is gegaan. Mogelijk dat ze dat bij jou ook nog gaan doen? Het is natuurlijk wel al een goed teken dat je geen bloedingen hebt. Een vriendin van mij had dit wel heel erg, maar bij haar is de placenta uiteindelijk mooi mee omhoog geschoven en is ze inmiddels natuurlijk bevallen. Wanneer dit niet gebeurt en dus voor het geboortekanaal ligt of te dichtbij, dan moet je met een keizersnede bevallen. In de meeste gevallen gaat het gewoon goed, maar ik denk dat het geen kwaad kan om nog eens te vragen of de gynaecoloog van plan is dit tzt nog middels een inwendige echo te checken. Ik zou me er nu nog niet teveel zorgen om maken, anders had ze er echt wel iets over gezegd.

Ik weet alleen dat als ie voor de uitgang blijft liggen, je niet natuurlijk kan bevallen. Maar meestal schuift de placenta wel naar boven als de buik groeit, en is er dus niet zoveel aan de hand.

Komt heel veel voor hoor, en echt... in 95% van de gevallen trekt het gewoon recht zodra de baarmoeder groeit!

Hier ook bij mn tweede kindje. Ik heb ook nooit gebloed of last ervan gehad. Met 34 weken een extra echo gekregen en toen was ie keurig opgeschoven. Ik heb me er nooit druk om gemaakt.

In het ergste geval schuift ie niet op en dan wordt het een keizersnede. Tja, dan is dat maar zo.

Overigens zagen ze bij mij dat mn kindje in stuit lag op die echo van 34 weken en ze is niet meer gedraaid, dus t werd alsnog een keizersnede. Sommige dingen heb je helaas toch niet in de hand! ;)
Ga er maae vanuit dat ie gewoon recht trekt hoor, en anders komt het ook wel goed!

Ik heb deze diagnose ook gehad met 20 weken. Mocht de placenta over de uitgang blijven liggen dan kan je niet natuurlijk bevallen vanwege de kans op bloedingsgevaar. In 80 tot 90 % van de gevallen komt de placenta mee omhoog. Dit is in mijn geval ook gebeurt. Ik ben nu 38.4 weken zwanger en er ligt geen placenta meer in de weg

Ik heb dit ook. Bij mij ligt de placenta deels voor de uitgang en deels aan de voorkant. Voor zo ver ik weet is de kans groot dat hij opschuift als hij ook deels aan de voorkant ligt omdat je buik nog groeit.
Ik heb ook nog een extra echo met 32 weken en zie het dan wel.. mijn kindje ligt sowieso ook nog lekker in stuit dus ze moet ook draaien anders word het sowieso een keizersnede.. heb het ook liever niet maar als het moet is het niet anders..
Niet druk maken om dingen waar je toch niks aan kan doen..
Zo ver mij bekend is kan een placenta previa iig geen kwaad.. het geeft alleen meer risico op bloedingen maar volgens mij zijn er genoeg vrouwen die er niets van merken en waar die op tijd opschuift. Succes!☺️

Kom ik aan met een horrorverhaal vergeleken de rest. Ook met 20 weken de placenta preavia geconstateerd. Vanaf 24 weken continu int ziekenhuis gelegen ivm bloedingen iedere x zo heftig dat ze bang waren dat ik zelf bloedarmoede zou krijgen. Besloten om met 28 weken naar academisch ziekenhuis te sturen omdat ze bang waren dat de placenta zou losraken of knappen. Moesten rekening houden dat ons kind het misschien niet ging halen. Uiteindelijk de magische 32 weken grens gehaald en met 34 weken de placenta toch nog 1.5 cm opgeschoven. Continu harde buiken vanaf het begin van opnames. Met 35 weken uiteindelijk weer bloeding en toen overgeaan in spontane bevalling. Scheelde enorm dat ons kindje iets voorliep met groei. Dus is nu een gezonde jongen van bijna 2.5. Dus is goed afgelopen maar realiseer je wel dat het ook tegen kan vallen. Heel veel succes en hoop dat voor jou net zo afloopt als voor de mensen die hierboven hebben geschreven.

Terug
Bovenaan