Ik post dit berichtje omdat ik net op controle van bij de gynaecoloog kom en toch met een niet zo positief gevoel buiten gestapt ben..
Ik ben 19,5 weken zwanger van een meisje, heb op 16 weken te horen gekregen dat ik een laagliggende placenta heb, met momenteel een klein deeltje over de uitgang. Heb regelmatig bloedingen, al stopten ze tot nu toe altijd vanzelf.
Toen de gynaecoloog daarnet risicozwangerschap uitsprak, geraakte ik toch wat in paniek. Zeker omdat ze zei dat bij bloedingen die niet vanzelf stopten, we echt wel een groot probleem hebben.
Ben zo bang dat ik alsnog mijn kindje ga verliezen in de komende weken..

Iemand hier ervaringen mee en die zijn verhaal wilt delen?

Beste F, jeetje ja, pff ik snap je helemaal. Wat een schrik. Ik kan me voorstellen dat je, je erg onzeker en bang voelt. Zelf heb ik hier geen ervaringen mee. Maar het zou toch echt ontzettend fijn zijn als iemand hier in onze community haar verhaal met jou kan delen. Hierbij nogmaals de oproep. Het kan zo fijn zijn om te horen dat andere vrouwen hun zwangerschap, met een laag liggende placenta succesvol hebben voldragen! <3. Het delen van je verhaal is een kleine moeite met een grote impact!

Daarnaast heb ik voor je gekeken op Oudersvannu.nl, in de hoop dat ik je ook nog een beetje ergens mee kan helpen. Ik ben tot het volgende gekomen:

Een laagliggende placenta (placenta praevia), kan zorgwekkend zijn, vooral als er bloedingen optreden. Het is goed dat je onder toezicht staat van je gynaecoloog, want zij kunnen de situatie nauwkeurig volgen en indien nodig ingrijpen. Toch lees ik ook dat veel vrouwen met een laag liggende placenta bloedingen ervaren, maar deze vaak vanzelf ook weer stoppen. Ook kan in de loop van de zwangerschap de placenta zich zelfs verplaatsen, waardoor de kans op complicaties weer kleiner wordt.

Het is in jouw situatie echt belangrijk om de adviezen van je verloskundige/arts op te volgen, zoals het vermijden van zware inspanningen en rust nemen indien nodig. Wat voor baan heb je? Ik zou persoonlijk zelf als het een fysiek intensieve baan is, hier meteen proberen dit te verminderen.

Probeer kalm te blijven en neem contact op met je verloskundige als je nieuwe bloedingen of ongerustheid ervaart.

Lees hier meer over placenta praevia:

Heel veel succes en het gaat vast goedkomen!
Weet dat we er hier voor je zijn!
Groetjes Jetske

Terug
Bovenaan