Placenta

Hoi allemaal,

Vorige week ben ik geweest voor een echo. Bijna 13 weken zwanger op dat moment. Alles was goed alleen zei de arts tegen mij dat ik een voorliggende placenta heb. Wat bedoeld hij daar in hemelsnaam mee en kan dat complicaties met zich mee brengen? Ik was op dat moment helemaal in de wolken omdat ik het kindje voor het eerst gezien had en ben het dus helemaal vergeten te vragen!
 
Hoi,

een 'voorliggende placenta' betekent dat de placenta voor de baarmoedermond ligt. Aangezien je baarmoeder nog veel groter gaat worden, kan de placenta nog naar boven verplaatsen en dan heeft het geen gevolgen voor je. Maar als de placenta voor de baarmoedermond blijft liggen, heb je kans dat je tijdens de zwangerschap af en toe bloed verliest (hoeft niets te betekenen, maar wel altijd contact opnemen met je vk/gyn). De bevalling kan bij een 'voorliggende placenta' ook niet op natuurlijke manier, maar moet via een keizersnede (reden: de placenta zorgt o.a. voor de zuurstoftoevoer naar je kindje. Als je placenta als eerste bevalt, krijgt je kindje geen zuurstof meer en dat gaat maar een paar minuten goed; binnen die paar minuten ben je nog niet van je kindje bevallen, dus is alleen een keizersnede een optie.)

Niet te druk maken hierover hoor. De placenta kan nog verschuiven en dan is het loos alarm, en aan de andere kant kun je nu vast een beetje in je achterhoofd houden dat je misschien moet bevallen via een keizersnede (niet leuk, maar dan overvalt het je niet als het toch er van komt).
 
Bedankt voor jullie reacties maar ik heb me denk ik verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde niet een voorliggende placenta maar een placenta die aan de voorkant ligt. Ik denk dus dat dat wat anders is!
 
als je placenta aan de voorkant ligt dan is er niks aan de hand. Je zal waarschijnlijk je kindje wat later gaan voelen, maar voor je verdere zwangerschap is er niks aan de hand.
 
Terug
Bovenaan