placenta

Hey dames...
Wij hebben nu 4 echo's gehad:
- met 7 week (vanwege eerdere miskraam)
- met 13 week (termijn echo)
- met 19 week (ivm opname door nierstuwing)
- En de 20 weken echo.

Bij alle echo's zeiden de echoscopist en verloskundige dat de moederkoek/ placenta erg laag ligt direct naast de baarmoedermond, niet er over gelukkig.
De laatste keer (20 weken) zei de verloskundige dat nogmaals en daarbij naja meestal gaat hij nog wel opzij als de baarmoeder meer gaat groeien.

Nu las ik gister avond (bij toeval) hier een stukje over, en het schijnt dat als je placenta erg laag ligt (marginale placenta praevia) dat dat een probleem kan opleveren bij het goed indalen van het kindje en problemen bij de bevalling kan opleveren wat gevaar kan opleveren voor moeder én kind Want de placenta kan door de geboorte scheuren wat voor hevig bloedverlis kan zorgen

Pfff zorgen natuurlijk. heb zolang de placenta laag ligt een verhoogde kans op vaginale bloedingen en moet zodra dit gebeurd dan ook direct het ziekenhuis bellen... Ben best geschrokken van de informatie die ik las.
Ben wel blij dat ik nu zowiezo al bij de gyn loop, en ga volgende week hier dus ook nader naar informeren.

Zoals ik het nu begrepen heb moet ik dan met 30 weken zwangerschap terug komen voor een echo om te kijken waar / hoe de placenta ligt en of er een natuurlijke bevalling mogelijk is of dat het een geplande keizersnede gaat worden als het dan niet verder omhoog ligt.
Pfff alsof we nog niet genoeg hebben gehad... Bah bah.

Ga er vanuit dat het wel goed komt maar vind het erg frustrerend dat de verloskundige die de laatste echo gemaakt heeft, niet heeft gezegd dat ik moet terug komen met ongeveer 30 weken. Ik ben toch blij dat er veel informatie te vinden is op internet.

Hey meid,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Bij mij kwamen ze er achter bij 25 weken omdat ik een heel klein beetje bloed verloor. Nu heb ik gisteren weer een echo gehad. Bij 30 weken en in tegen stelling tot wat ik hoopte is ie dus niet gaan wandelen. hij ligt nog steeds te laag. Niet erover heen maar ook niet ideaal. Een cm vanaf de baarmoedermond. GRR!
Ik had het toch niet verwacht, meestal groeit ie wel mee naar boven zeiden ze. Gelukkig heb ik geen bloed meer verloren.
Nu mag ik met 34 weken nog eens terug komen en dan hoop ik van ganse harte dat hij wel naar boven is gegroeid. Anders wordt het sowieso een ziekenhuis bevalling en als het teveel risico's geeft een keizersnede.

Ik vind het ook echt niet leuk allemaal, maar omdat ik verder niet bloed verlies neem ik er toch maar genoegen mee. Met het kindje gaat alles heel goed en dat is toch het belangrijkste. Bevallen is nooit leuk... thuis niet en in het ziekenhuis ook niet. En ja... herstellen moet je toch! En als het een keizersnede wordt als dat het veiligste is dan heb ik er dan helemaal voor over.

Ik ben al eens op de natuurlijke manier bevallen en dat deed ook heel veel pijn... dus ja... ik zie geen voordelen en nadelen... het is allemaal niet leuk! Al wil ik het liefst gewoon lekker weer thuis bevallen. dat is de enige reden waarom ik het gewoon even niet leuk vind.

ik hoop dat het voor ons beiden mee gaat vallen!

He bah, idd, alsof je nog niet genoeg hebt gehad... Mischien valt het wel mee en heb je van gyn goed bericht volgende week!

Nou, ik hoop voor jullie beide dat de placenta nog omhoog gaat en dat jullie gewoon (thuis) kunnen bevallen.

bij mijn lichtde placenta ook voor de uit gang
mijn was verteld dat als de baarmoeder grooit deze mee ophoog trekt (licht wel achter)
met 34 weken nog een controle echo voor de zekerheid
nu willden ik toch al in het ziekenhuis bevallen dus als er iets mis gaat zijn ze er meteen bij gelukig
hoopen dat alles goed komt
groetjes chantal

vervelend voor je meid! En helaas is het iets waar je niets aan kunt veranderen. Je hebt het maar te accepteren :S Maar zoals ik lees kan het ook nog goed komen dus ga daar maar vanuit! Mocht dat niet zo zijn heb je tegen die tijd nog genoeg tijd om je zorgen te maken! En als ik jou was zal ik niet te veel op internet gaan lezen, daar vind je vooral de vervelende dingen. Als alles goed is gegaan word dat vaak niet op internet gezet. Heb vertrouwen in je gyn, hij zal het echt niet mooier maken dan het is en ook echt geen onnodig risico nemen! zij hebben er voor geleerd en ze weten echt wel wanneer er een risico is, daar moet je echt op vertrouwen hoor! Anders maak je jezelf gek! Succes iig!

mijn placenta lag er wel volledig over. met 10 weken opgenomen met bloedverlies en daarna iedere 3 weken een echo bij wisselend ziekenhuis en verloskundige.ik mocht dus ook niets meer, niet werken niet wandelen niet fietsen niet tillen, erg handig allemaal met een dochter van 4......
nu met de 20 weken echo bleek de placenta totaal weggegroeid te zijn en braaf aan de bovenkant te liggen. dit is dus in 3 weken gebeurt. het is maar een heel klein percentage dat placenta previa heeft bij ongeveer 40 weken dus ik zou me niet te druk maken. ik deed dat wel en heb dus mn halve zwangerschap daarmee verpest..........

Bedankt voor jullie reacties! Maar ben zowiezo een stuk rustiger nu, was vooral gefrustreerd omdat de verloskundige verder niks gezegd heeft over een mogelijke extra echo om zeker te weten dat de placenta niet meer in 'gevarengebied' ligt.

Ik ga er ook echt vanuit dat het wel goed komt maar wilde even van me afschrijven.
Ga de gyn gewoon vragen over wat hij kan vinden in het systeem, of ze er een afmeting bijgezet hebben van de afstand baarmoedermond tot de placenta en als dat klein is of ze dan inderdaad nog een echo gaan doen. Want de VK heeft toen nml geen afmeting genoemd.

We zullen het vrijdag wel horen. K slaap dr wel om hoor ;)

Terug
Bovenaan