Plannen kinderopvang overheid.

Ik lees hier helemaal niets over de plannen van de overheid om te snijden in het budget voor de kinderopvang. Leeft dat bij jullie niet? Komt dat omdat hier misschien weinig buitenshuis werkende moeders zijn of hebben jullie de opvang anders geregeld?

Bij mij gaat de oudste (25-12-2004)  2 dagen naar een gastouder en 1 dag naar de KDV. De jongste (12-9-2007) gaat 3 dagen naar een gastouder.
Ik voorzie best heel wat problemen als de overheid de gastouderopvang niet meer gaat vergoeden. Ik heb voor januari echt niet zomaar 5 dagen erbij op het KDV en buiten dat wil ik dat helemaal niet!

Ik vind het erg prettig om mijn kinderen in kleinschalige opvang te brengen waar buiten die 2 van mij maar 1 ander kindje is en waar ze volop aandacht krijgen.
Dat is niet ten nadele bedoeld van het KDV want ik begrijp dat er ook ouders zijn die daar liever voor kiezen. Maar voor ons is dit de beste oplossing.
 
De kosten tussen een dag KDV en een dag gastouder lopen niet veel uiteen.
Ik vraag me dus af wat de overheid hiermee denkt te bereiken. Of het geld   nu naar het KDV gaat of naar de gastouder lijkt mij lood om oud ijzer.

Ik weet in ieder geval wel dat als ik alles zelf moet gaan betalen dat het me dan geld gaat kosten om te gaan werken! In dat geval zou ik dus mijn baan opzeggen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat ermee willen bereiken!
Ben benieuwd hoe jullie dit denken te gaan oplossen.

Groetjes Nathalie
 
hallo, ik heb me erg verbaasd over het voorstel van de overheid. Een paar jaar terug is bv. de pil uit het ziekenfonds gehaald (zit er inmiddels wel weer in geloof ik), 1 van de redenen om die niet meer te vergoeden zou het tegen willen gaan van de vergrijzing door meer baby's te krijgen. En aan de andere kant willen ze meer vrouwen in hogere functies of uberhaupt meer vrouwen aan het werk. Er gaan al weer geruchten over een 40-urige werkweek en dan willen ze de kinderopvangtoeslag verlagen? Lijkt me elkaar een beetje tegen spreken of niet?
Momenteel gaat mijn zoontje 1 dag naar het kdv en passen beide oma's een dag op. We hebben we gekozen dat we de oma's 'zwart' betalen en niet via een gastouderbureau doen omdat ze dan aan zoveel regels zouden moeten voldoen en de gastouderbureaus waar ik info bij had gewonnen de helft van het geld zelf zouden houden. We geven nu de oma's het bedrag wat ze anders ook via het gastouderbureau zouden krijgen. Maar rond z'n 2e verjaardag willen we hem 2 dagen naar het kdv doen en de oma's om en om laten oppassen. Zo hoeft hij van mij namelijk niet naar de peuterspeelzaal en hou ik mijn 2 vrije dagen open om het zelf in te richten. Alleen weet ik niet of we dit nu wel gaan doen als de kinderopvangtoeslag een stuk verlaagd wordt. Wel weet ik dat ik niet zou stoppen met werken want ik haal er teveel genoegdoening uit mijn werk, maar ik zou wel overwegen om een dag minder te gaan werken ofzo. Ik geloof dat we op prinsjesdag pas echt horen wat er gaat veranderen of niet?
 
Hi,

Bij ons leeft het zeker wel. Tom zit 2 dagen op de creche.

Ik snap niet hoe ze 2x in 1 kabinet zo iets crusiaals kunnen wijzigen?!

De plannen zijn er nog niet door, dus ik wil er nog niet te veel bij stil staan...

NENS


 
Ik hoor erg goede verhalen over opvang met gesloten beurs, dus zeg maar gastouders zonder kosten, doordat je ook één of meerdere dagen dan op de kinderen van andere ouders past. Mij lijkt het ideaal, juist dordat de overheid zo grillig is. Je weet maar nooit wat ze anders over een halfjaar weer gaan veranderen in de subsidies! Ik vond laatst een site, www.ruilgastouders.nl, ga er zelf ook werk van maken. Ik hpoef alleen geen bemiddeling, want ik ken al twee aanstaande ouders die ook enthousiast zijn hierover.
 
Terug
Bovenaan