Plassen op het potje

Mijn dochter is nu ongeveer 2,5 jaar oud. Ze wil alles zelf doen en praat ook al behoorlijk. Ik heb haar alleen nog niet op het potje gezien. Wanneer kan ik dit met haar gaan oefenen?

Heeft iemand goeie tips hiervoor?

Dank alvast,
Geral
 
Ik volg even met je mee. Onze zoon is nu 2,5 jaar en gaat in september naar school. Zou graag hebben dat hij tg dan proper is.

Wat wij nu wel doen je hem in z'n blote poep laten rondlopen als we thuis zijn. We zorgen er ook voor dat er steeds een potje in de buurt is.

Het helpt enorm om hem te stimuleren en er continue aan te herrineren. Hij gaat er nl uit zichzelf niet op zitten en dan ligt er wel eens een plasje op de grond. Ik beloon hem tegenwoordig met een sticker op een papier. Als er 10 op staan mag hij even gaan spelen in de indoor speeltuin hier om onze hoek. Dat vindt hij geweldig dus helpt bij hem wel!

Hoe we het buitenshuis en in de auto moeten doen is voorlopig nog een dilemma. ;)
 
Onze zoon is ook 2,5 en momenteel weer helemaal niet geïnteresseerd in potje of wc, hij weet en vind het Oke dat zijn ouders naar wc gaan maar verder voor hem zelf niet.
Ik wacht het nu eerst weer af, er wordt wel gezegd dat een kind zelf aangeeft wanneer er klaar voor te zijn en dan is het ook binnen no time geregeld.
Nu kan ons tweede ieder moment komen en we gaan binnen een maand verhuizen dus voor hem nu ook meer dan genoeg andere spannende dingen.
 
hier gingen ze als ze konden zitten op het potje om te oefenen
eerst spelenderwijs
later 4 x op een dag
smorgens uit bed
smiddags voor en na slapen
savonds voor bed
tot ze zelf meer interesse kregen ging luier uit en alleen onderbroek aan

onze oudste was met 3.11 zindelijk
middelste met 3 en 2 jaar officieel maar die is nu 6 en gaat nog niet super
de jongste was met 2.5 overdag zindelijk en met 3 snachts
 
Kinderen moeten zich er zelf voor interesseren onze zoon van 2.5 vind het helemaal stoer om groot te zijn net zoals mama en papa. Zelfs het potje is die "te groot voor" al zegt meneer het zelf. 
Helaas is het met poepen een ander verhaal en vind hij dit super eng. 
Zijn zelf nu ongeveer 2 weken bezig en vind dat hij het super goed doet. 
Je moet ook zelf wel een moment hebben van... Ja nu gaan we ervoor! 
Succes!! 
 
Ik lees ook even mee, wij zijn al iets eerder begonnen, onze dochter is namelijk pas in oktober 2.
Het potje staat hier in de kamer, we hebben er een gezellig hoekje van gemaakt, ze snap inmiddels ook dat het een potje is om op te plassen en poepen. We mogen haar er op zetten zonder problemen en bij het woord plassen maakt ze een sissend geluid :p maar er komt nog niets uit. Ze geeft het nog niet aan als ze moet plassen wel als ze moet poepen, dan roept ze POEPEN en blijft dan rustig staan op de plek waar ze staat :p Nu brengen we haar daarna naar het potje toe en doen daar de vieze luier in. En zeggen we samen doei poep.
 
We hebben geen haast maar ik vind het wel fijn dat ze zich al vertrouwd voelt met het potje.
Iemand nog tips mbt beloning of dergelijke? ik lees zoveel verschillende verhalen online, de 1 zegt wel enthousiast belonen en de andere geeft aan het juist niet over enthousiast te benoemen bij je kind als ze de behoefte hebben gedaan
 
Mijn dochter is 3,5 jaar oud.. Ze had eerst ook geen belang bij potje/wc ondanks dat wij haar er wel op ging zetten en zeggen dat ze daar plasje moet doen.. Soms liep ze met blote bips in de kamer om te oefenen zodra ze moest dat we haar konden helpen.. Tot op 1 middag ze wel moest plassen en het aangaf (voor het eerst) Ik zette haar op de wc met verkleiner en deedt netjes haar behoefte.. Wij laten haar wel stickers plakken bij elke keer dat ze wat gedaan heeft en het werkt onzettend goed! Ontlasting durft ze nog niet te doen maar dat komt nog wel.. Wij laten haar bij elke keer een sticker plakken en dat werkt onzettend goed! Bij de 1e keer mocht ze bij 5 stickers een kadootje uitzoeken.. 1 a4 blaadje is aan beide kanten vol geplakt.. En nu heb ik een kaart gemaakt met 25 hokjes en ze moet er nog 5 dan mag ze opnieuw een kadootje uitzoeken.. 2 dagen in de week gaat ze naar opvang en ze doet ook nu netjes haar behoeftes in de pauze en gaat zonder pamper naar school! Nu begint ze overal het een beetje te leren om naar de wc te gaan en het liefst doet ze het zonder verkleiner en dat gaat heel goed!
 
Ik heb mijn dochter al voor haar 2de geleerd om op het potje te gaan. Heel consequent ’s morgens vroeg toen ze uit haar bedje kwam en dan om de 2 tot 3 uur nog een keer en zeker ’s avonds als ze weer naar haar bedje gaat. In het begin had ze helemaal geen interesse, maar eigenlijk is dit heel vlot gegroeid. Plassen ging het eerst, om te poepen had ze in het begin wat schrik. Ze is nu bijna drie en gaat als sinds haar 2,5 jaar flink op het potje. 
 
Terug
Bovenaan