Plassen / poepen wanneer we buiten zijn

<p>Hoi, ik heb een vraag over het volgende : mijn kind is net 4 geworden (jongen) en overdag goed zindelijk. Nu is het zo dat we wel eens ergens zijn bv van school naar huis (we fietsen dan over een landweg) of juist in het dorp bij de Aldi ofzo (dan ga ik snel ff met hem naar buiten in een hoekje staan) en dan zegt hij: ik moet plassen. Nu is het denk ik wel makkelijker om met een jongen ergens in een hoekje te gaan staan dan wanneer je een meisje hebt, maar ik vroeg me af: moet ik hem nu zeggen dat hij moet wachten tot we thuis zijn? Of hoe train ik dit? Of komt dat vanzelf? Ik had het laatst ergens toen moest hij poepen!! Ik woon wel super landelijk dus meestal ziet geen mens het, allemaal landweggetjes enzo, maar tot welke leeftijd is dit nog 'acceptabel' </p>
 
Tot eind kleuters denk ik naja 5 jaar 4,5 dat je zegt even ophouden tot we thuiss gaan denk bewust gaan zeggen voor dat je weg gaat moet je nog naar de wc . Dit dan steeds aangeven van mama heb gezegd moet je nog plassen bewust laten worden wel laten plassen tuurlijk maar gewoon bewust laten worden van owja dit doen we op de wc
 
Mijn oudste is nu 4.5. Zindelijk vanaf haar 3e verjaardag. De eerste maanden hadden we dit ook wel eens. Een plasje in de bosjes bij de speeltuin, een poepje in het bos...

Maar vanaf dat ze ruim 3.5 jaar was, gebeurt dit niet meer. Altijd stuur ik haar even naar de wc vlak voordat we weggaan. Dan hoeft ze de eerste 2 uur echt niet weer te plassen. Zijn we langer weg, tja dan roept ze wel eens dat ze moet plassen of poepen. In winkels vraag ik dan gewoon of ze naar de wc mag. Mag eigenlijk altijd. Laatst had ze een keer diarree en ik moest echt boodschappen doen. Moest ze poepen bij de Jumbo. Ze moest echt, kon het niet ophouden. Dus op de personeels-wc bij de Jumbo d'r darmen geleegd, oeps. Maarja, dat was een uitzondering.

Ik vind een plasje in de bosjes nog wel oké met 4 a 4.5 jaar, maar eigenlijk ook niet meer echt nodig. Ik train haar dus door haar naar de wc te sturen voordat we de deur uit gaan. Roept ze binnen 1.5 uur dat ze moet plassen, dan mag ze nog niet van me. Ik zeg dan gewoon dat ze het moet ophouden en dat is nog nooit mis gegaan. Ze maken er ook al gauw een spelletje van hoor, want ze vinden het leuk om overal te mogen/kunnen plassen. Wanneer her echt menens is, dan merk ik het wel.
Ik vind dat je met 4 jaar dit echt wel kan trainen, zeker als je kindje al zo lang zindelijk is!
 
Ik zeg eigenlijk ook altijd dat ze het op moet houden en dat is nog nooit misgegaan! Wel heb ik een meisje en vind ik plassen in de bosjes sowieso heel onhandig. Één keer geprobeerd en toen waren haar schoenen en broek nat ? Maar wellicht kan jouw zoontje het ook beter dan je denkt.
 
Terug
Bovenaan