Plat achterhoofd en Redressiehelm

<p>Hoi,</p><p>Ons zoontje (geboren eind augustus) heeft medisch al de nodige dingen (gehad). Hartruisje, waarvoor we 2x in het zkh zijn geweest (is nu weg). KMA, waarvoor we net de dubbel blinde provocatietest provocatietest gehad hebben. Een wratje op zijn schouder waar we van de kinderarts door de dermatoloog naar moesten laten kijken (onschuldig) en een afgeplat achterhoofd...</p><p>Op het CB nooit een opmerking over gehad maar de kinderarts vond dat we naar de fysio moesten. Dus gedaan... al een aantal x geweest en de fysio wil ons nu doorverwijzen naar het zkh voor een redressiehelm ivm een grote afwijking. Echter lees ik ook dat dit helemaal niet werkt. Zijn er ouders die ervaring hebben met het helmpje? Hebben jullie goed resultaat behaald? En hadden jullie kindjes er last van? </p><p>En zijn er ook ouders van kindjes waarbij het zonder helmpje goed is gekomen?</p><p>Alvast ontzettend bedankt!</p>

Geen ervaring met het helmpje ,maar onze zoon had echt een hele erge afplatting. Wij kregen ook fysio, maar stuurde ons door naar een manueel therapeut. Daar hebben wij echt veel aangehad. Kostte wel wel geduld, maar we zien wel echt verschil.

Manueel therapeut zei wel, dat hij een help je had gekregen als ze die idd nog deden. Maar hij zei ook dat het niet helpt.

Ook geen helm hier. Ons zoontje had een beetje plat achterhoofd. Nu is hii 2 en je ziet het nog lichtjes. Maar meer denk ik omdat we het weten.
onze fysio noemde dat een helmpje beetje achterhaalt is, maar ligt misschien aan de ernst van de afplatting. Zou je zorgen bespreken met de artsen. Eventueel een second opinion. Succes!

Ik heb hier eerder ook wat over geschreven, het is heel lastig om te zeggen of en hoeveel nut het helpmje precies heeft gehad maar voordat we ermee begonnen hebben ze het hoofdje opgemeten en nadien; wij hadden zo'n 15-20% verschil. Ik denk dus dat het wel heeft geholpen maar wij hadden de helm overdag niet altijd op, zo'n onhandig groot ding. Wij hebben in de afgelopen jaren wel gelezen dat het gebruik van de helm waarschijnlijk geen invloed heeft maar vind dat flauwekul.

mijn tip zou zijn, doe het! Wij merken er nu (11 jaar later) niets meer van gelukkig en onze zoon ziet er erg mooi uit maar misschien was het heel anders afgelopen als wij geen helmpje hadden gebruikt. 

Vervorming van de schedel kan de stand van oren beinvloeden, als ze klein zijn merk je er eigenlijk niet heel veel van maar het hoofdje gaat heel hard groeien en later zijn de verhoudingen wel erg zichtbaar. Ook wanneer ze een afplatting hebben, zie je duidelijk later. 

Hier heeft de jongste ook een ernstige afplatting. Hij is geboren met klompvoetjes, ivm de behandeling was op zijn zij leggen ook onmogelijk. Ook wij zijn door gestuurd naar het ziekenhuis. Maar ook daar werd er door de artsen gezegd dat een helmpje niet meer wordt gedaan. Omdat uit onderzoek is gebleken dat het resultaat uit eindelijk het zelfde is als bij kinderen die Wel een helmpje hebben gehad. 
Oliver is nu 15 mnd, je ziet het nog steeds iets aan zijn achterhoofd. Z'n oortjes staan gelukkig wel alweer helemaal gelijk.
Volgens zij  kinderarts zal zijn achterhoofd ook nog redelijk bij trekken,  en daar hebben we alle vertrouwen in.

Maar doe vooral wat jullie goed lijkt?
Hier hebben we ook lang zitten dubben wat we nou moesten. Wel of geen helm.

Terug
Bovenaan