Plat achterhoofd .... helmpje?

Vanmiddag moest ik bij de Kinderarts zijn voor Marnix (28/10/2005 = 5 maanden)zijn koemelkallergie. Het eerste waar de arts over begon is het platte achterhoofd van Marnix. Marnix speelt veel op zijn buik en heeft geen voorkeurshouding. De arts vindt ook dat Marnix zijn oren niet geheel symmetrisch staan en heeft mij verwezen naar de röntgen afdeling voor foto’s van zijn hoofd. Nu heb ik over twee weken een vervolg afspraak staan om die foto’s te bespreken.

Thuis gekomen zit het me eigenlijk helemaal niet lekker. Ik heb een dochter van bijna 4 en ook zij heeft als baby een plat achterhoofd gehad. Dat is uiteindelijk helemaal vanzelf goed gekomen. Misschien stel k me wel heel erg aan, maar ik zie nu al mijn zoontje met een helmpje zitten. Nu is mijn vraag: Wie herkent dit? Wie heeft er ervaring met zo’n helmpje. Wat zijn de voordelen? De nadelen?

Ik hoor het graag !!

Groet, Stef.
 
Hoi Stef,

Onze dochter (nu 13 maanden) heeft vanaf haar geboorte een voorkeurshouding gehad naar links. We hebben vanalles geprobeerd want haar hoofdje werd inderdaad aan 1 kant plat achter. We zijn uiteindelijk verschillende keren met haar bij een manueel therapeut geweest. Daar hebben ze haar spieren wat los gemaakt en we kregen elke keer oefeningen mee voor thuis. Nu zijn we een hele tijd verder en haar hoofdje is goed bijgetrokken, oren staan ook nagenoeg weer op 1 lijn.
Een helmpje zou ik zelf nooit hebben laten aanmeten, dit is alleen voor de schoonheid later en heeft verder geen enkele functie.

Succes
Winpo
 
Hoi,

Mijn zoontje krijgt as woensdag een helmpje. De orthopeed kon ons niet garanderen dat het goed komt. Het was een moeilijke beslissing maar we hebben ons er nu (na maanden van fysio en telkens op zijn houding letten) bij neergelegd. Ik kon me op een gegeven moment alleen nog maar bezig houden met zijn houding. Terwijl je juist van je kleintje moet genieten. Het schijnt als de fontanellen nog groot genoeg zijn het hoofdje na een half jaar dragen weer helemaal mooi rond is. En wat is nou een half jaar op een mensenleven. Kijk anders eens op de site van www.redressie.tk daar is een heleboel info te vinden.

Groetjes Renate
 
Hoi Elbereth en Winpo,

Elbereth, hoe oud is jouw kindje?  Natuurlijk is 6 maanden niets op een leven, alleen 6 maanden voor zo'n  lieverd ..... heb ik toch best heel veel moeite mee. Terwijl ik me ook wel realiseer dat ik er meer moeite mee zal heeb dan Marnix, want hij weet niet beter.  En Winpo,  begrijp ik het goed dat je als ouders een keus krijgt?

Dank vast voor jullie reactie !!

Groet, Stef.
 
Toen onze zoon ongeveer drie maanden was heeft hij fysio gekregen. Het ging toen heel goed we hadden hem in zo'n schuin kussen. Tot dat hij een spreidbeugel kreeg en niet meer schuin kon liggen. Alles hebben we geprobeert om het te veranderen maar de voorkeur was gewoon te sterk en is het erger geworden. De fysio heeft ons toen doorverwezen naar de orthopeed en die vroeg ons wat we wilden. Op dat moment schreeuwd je hart van nee! maar je verstand zegt je dat het voor hem echt nodig is omdat ze je niet kunnen garanderen dat het weer goed komt. Het was een moeilijke beslissing maar ik ben blij dat zijn hoofdje straks weer mooi rond is. Ik kan de site van www.redressie.tk echt aanbevelen hier staat alles wat je weten moet over de helmpjes. Ook zijn daar andere ouders die voor dezelfde moeilijke beslissing hebben gestaan en is het prettig om hun ervaringen te lezen en er achter te komen dat het allemaal best meevalt.

Groetjes Renate
 
Hoi Hoi

Mijn zoontje heeft sinds 1.5 week een helm. Hij is ruim 6 maanden. Wij als ouders moeten er het meest aan wennen. Hij heeft hem de afgelopen dagen niet opgehad ivm verhoging maar wanneer hij weer opgeknapt is gaan we gewoon weer verder. Ik geloof wel dat het helpt, ook met de hulp van een chiropracticer. WIj hebben besloten om het eerst tijdens de slaapuren te doen met aanvulling van overdag dat we rond de 20 uur uitkomen. En ja het is uiteindelijk ook voor de schoonheid. Zijn hoofd is behoorlijk plat en wanneer hij later een kale kop wil of krijgt dan ziet het er niet mooi uit en helaas is de buitenwereld soms  keihard! Maar daar is iedereen natuurlijk vrij in om over te oordelen. Ook zijn oren staan scheef tegenover elkaar. Dus we houden het nog een paar maanden vol en dan zijn we er altijd vanaf.

Fijne dag en wil je nog meer weten over hoe de weg is voordat je in aanmerking voor een helm lees ik het wel. Een fijne dag.

Groetjes Celie

P.s voor de ouders die al werken met de helm, onze zoon kent best wel veel drukplekken, is dat normaal? We doen dit dan al verzachten met een zeemstukje of textiel maar ondertussen zit z'n helm al behoorlijk volgeplakt. Hij heeft er geen last van het is alleen rood.
 
De helm heeft echt wel een functie hoor..
Je doet zo,n ding echt niet voor de lol op mijn zoon had echt een scheef hoofd en dr alles aangedaan met fysio nou trek mooi niet bij daar door..
en met de redressiehelm is alles weer goed gekomen.
Wat moet je later tegen je kind zeggen als die voor de spiegel staat zijn haar te doen en zijn koppie is scheef en ze oren staan niet goed mama en papa wilde geen helm want ja dan zit iedereen zo te kijken..
Nou dr zijn wel ergere dingen dan zo,n helm..
met al die druk plekken zou ik toch ff terug gaan hoor dan kunnen ze de helm wat bij stellen..
 
Terug
Bovenaan