plat hoofdje

mijn zoontje van 3 1/2 maand heeft een hele slappe nek en een plat achterhoofdje. nou gaat hij naar een fysiotherapie. wie heeft er ervaringen mee en heeft tips voor ons!!!

thanks mirjam
 
Hoi Mirjam,

Mijn dochtertje heeft hiervoor manuele therapie. Ik heb het verhaal gemaild bij begin 2004 moeders. Het staat onder plat achterhoofdje, waarschuwing en bij het vervolg.

Succes, Ra
 
Hoi,

Ik heb hier ervaring mee. Ook mijn zoontje had erg slappe spieren en tilde zijn hoofdje niet goed op. Daarnaast had hij een voorkeurshouding waardoor hij een heel plat hoofd had aan 1 kant. Hij loopt nu al een tijdje bij een kinderfysiotherapeut. Deze controleert ongeveer 1x per 6 weken aan de hand van oefeningetjes wat zijn vorderingen zijn en kijkt dan of er extra oefeningen nodig zijn. Als die nodig zijn krijg ik uitleg over wat ik het beste met hem kan oefenen. Dat oefenen gaat spelenderwijs en hij heeft er meestal veel lol in. De fysiotherapeut gaf aan dat ze hem tot zijn eerste jaar op deze manier wil blijven volgen zodat hij goed leert staan en lopen. Ik vind dit wel een geruststellende gedachte. Het is niet echt ernstig, maar wel belangrijk dat er iets aan gedaan wordt voor zijn latere ontwikkeling
 
Volgens mij is voorkeurshouding en kiss niet hetzelfde. Als ik het goed lees heeft de vraagstelster het over een voorkeurshouding. Dit wordt inderdaad meestal behandeld door een speciale kinderfysiotherapeut. Zeker als je er vroeg bij bent, en dat ben jij zo te zien kan dit met goede begeleiding helemaal herstellen. Niets om je zorgen over te maken.
 
Een voorkeurshouding en kiss hoeft niet hetzelfde te zijn. Mijn dochtertje heeft een voorkeurshouding en uit nader onderzoek is toch gebleken dat haar nekwervels niet helemaal goed zitten. Omdat ze bijna nooit huilt (alleen bij honger, natte luier e.d.) en verder een heel tevreden kindje is, werd in eerste instantie niet aan kiss gedacht. Heel verstandig om uit te laten zoeken wat er aan de hand is. En als je er vroeg bij bent, zal het zeker herstellen. Voor een slappe nek zijn er vele oefeningen die je kunt doen, maar dat zal de fysiotherapeut aan je uitleggen.
Succes.
 
Terug
Bovenaan