plat hoofdje

hallo,

mijn dochter is nu ruim 3 maanden en ze krijgt fysio voor haar plaate achterhoofdje en haar voorkeur voor links.
nu zijn we hier van de week voor naar de huisarts geweest en die schrok nogal hoe plat het was.
ze kan wel goed beide kanten opkijken en dr hoofdje optillen.
de huisarts heeft gelijk een afspraak gemaakt in het sophia kzh in r'dam.
daar kunnen we in sept. terecht omdat zij dan 6 manden moet zijn.
waarschijnlijk krijgt ze daar een soort helmpje die ze dan op moet.

ik ben hier best wel van gschrokken en wil graag weten of iemand hier ervaring mee heeft.
als de fysio aanslaat ( wat de dokter niet verwacht ) hoeven we in sept. niet naar het ziekenhuis..

alvast bedankt!
groetjes Carli
 
hoi mammie van Britt

Mijn dochtertje heeft ook een afgeplat hoofdje.
Ik probeerde haar hoofdje te draaien maar iedere keer draaide ze terug op haar rechterkant. Ik had echt alles geprobeerd totdat ik de babysleep op de kinderkamer vond.
( gekregen van een vriendin en ik wist niet eens dat ik 'm had )
ik was er wel laat mee begonnen zo'n 2,5 maand.
Ik werd ook opgeschrikt door het CB e.d. dat ze straks met een helm moet lopen.
Nou sinds ik haar met de babysleep iedere keer op haar linkerzijde leg ( zelfs   soms in de kinderwagen )
Zagen ik en mijn man dat haar hoofdje toch nog ging verbeteren.

De babysleep is te gebruiken tot 6 maanden. ( te koop bij prenatal heeft speciale"kussentjes/matrasjes " zodatde baby niet kan draaien )
 
Probeer maar eens misschien kan je het nog verbeteren

Bij mijn dochter heeft het veel geholpen ze is nu 4 mnd, het is nog een beetje plat maar niet meer zoals 2 mnd geleden.

Groetjes,

DEXEN
 
Hallo Carli!

Mijn zoontje is nu bijna 12 weken oud en heeft ook een beetje een plat hoofdje gekregen. Vorige week donderdag ben ik naar het consultatie bureau geweest en daar zeiden ze ook tegen mij dat ik naar de Fysiotherapeut moet met hem. Mijn zoontje heeft een hele sterke voorkeur naar rechts en wil gewoon niet naar links kijken al kan hij het wel. Ik probeer zelf vanalles om iets aan die voorkeurshouding te doen. Ik draag hem op mijn rechterarm ( dit vraag ik ook van andere mensen die hem vast willen houden ) , ik geef hem op mijn rechter arm de fles, ik heb zijn bedje zo gedraaid dat hij naar links kijkt ( ondanks dit merk ik dat wanneer ik hem uit bedje wil halen dat hij toch weer met zijn hoofdje naar rechts gedraaid ligt...) , als ik hem in de box leg zorg ik ervoor dat er aan de rechterkant niks leuks ligt en dat speeltjes en dergelijke allemaal aan de linkerkant voor hem liggen enz enz. Maar eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat dit helpt. Wanneer ik hem bijvoorbeeld op mijn rechterarm vast heb blijft hij gewoon stug naar rechts kijken, al probeer ik nog zo hard zijn aandacht te trekken. Ik zal heel erg blij zijn wanneer ik met hem bij de huisarts ben geweest want ik begin een beetje wanhopig te worden omdat niks lijkt te helpen.

Ik hoop ook voor jullie dat de Fysio aan zal gaan slaan!

Groetjes,

Mon@!
 
Hoi Carli en andere moeders,

Jullie verhalen klinken erg bekend. Ons zoontje is nu acht maanden en had al heel snel een voorkeur voor rechts. Niets hielp om hem in bed de andere kant op te laten kijken, dus zijn hoofdje werd ook plat aan één kant. Inmiddels zijn we bij de kinderarts geweest en heeft Sven al een paar maanden een redressiehelmpje. En echt, geweldig! We zien al zoveel verbetering! En Sven heeft er geen seconde last van gehad. Die vindt het alleen maar stoer, lijkt wel. Want hij begint te lachen als we het helmpje weer opzetten. Sven moet het helmpje ongeveer 22 uur per etmaal op en we doen dit ook trouw. Ik raad jullie aan, om naar de huisarts te gaan en te vragen of het zin heeft om naar de kinderarts te gaan. Het is niets medisch, een plat hoofdje kan geen kwaad voor de hersenen of zo. Maar het is toch ook belangrijk dat onze schatje een mooi bolletje houden!
Succes ermee, en maak je niet teveel zorgen. Deed ik ook hoor, iedere keer als Sven weer naar rechts lag met zijn hoofd, probeerde ik hem uit alle macht naar links te laten kijken. Daar word je behoorlijk uitgeput van. Ik zou echt op tijd actie ondernemen. Met zes maanden is het hoofdje nog zacht en is er nog tijd genoeg om het helmpje goed z'n werk te laten doen. En wat zijn nou die paar maanden van een heel leven?
Groetjes,
mama van Sven.
 
hallo,

bedankt voor julie reacties.
Britt krijgt nu iedere week fysio en ze ligt in "blokken"in bed en de kinderwagen  ( hetzelfde idee als de babysleepie )
ik had aan  het cb gevraagd de 1e x of we zo'n sleepie baby moesten gebruiken maar toen is er tegen mij gezegd: wat heb je liever: kans op wiegendood of een kindje met een plat hoodje?
en zo naief als dat ik op dat moment was was het voor mij duidelijk !! geen baby sleepie dus.

nu zegt de fysio dat het cb ons de 1e x al door had moeten sturen, maar ja daar is nu toch niets meer aan te doen, alleen weet ik wel dat ik de volgende keer mijn eigen gevoel volg.

ik heb een hoop gelezen over de redressiehelm ( het is nog niet zover maar toch  ) en volgens mij is het inderdaad voor die kleintjes niet zo erg die wennen er best snel aan denk ik.
ik denk dat wij het erger vinden als hun haha.

nou i hoop dat fysio aanslaat en anders maar een helpje en zoals al gezegd is ... beter een paar maanden een helmpje dan de rest van hun leven een scheef hoodje / gezichtje...

groetjes Carli
 
Hallo allemaal,
Ik reageer even omdat ook wij hetzelfde met onze zoon hebben meegemaakt. Hij wou
alleen maar naar rechts kijken. Kon wel naar links kijken.
Wij hebben ook therapie gehad en een zijligkussen en het hielp wel bij ons ventje.
Wij zijn ook nog naar een manueel therapeut gegaan. Die constateerde dat de atlas
(bovenste werveltje) een of twee mm verschoven was. Waarschijnlijk door de zware
bevalling. Dat is pijnloos en snel met 1 behandeling rechtgezet en voila, we kenden
ons kereltje niet meer terug. Hij was zijn voorkeurshouding al bijna kwijt door de
ther maar nu helemaal. Ook kon hij ineens goed zijn hoofd optillen!!! Dat was mooi.
Wil alleen maar zeggen dat het niet altijd nodig is om een helmpje op te doen.
Zijn hoofdje is nu weer bijna rond en het trekt nog verder bij. Hij is nu bijna 10 maand.
Groetjes en Succes
Melanie mmv Quinten
 
Terug
Bovenaan