Plots 3 dagen minder ver

<p>Dag iedereen :).</p><p>Ik was net nog even mijn verschillende echo's met termijn aan het bekijken en wat valt me net op: bij de 20-weken echo ben ik plots 3 dagen achteruit gezet. Men zei dat de baby mooi mee is op groei, gewicht (zelfs meer dan het gemiddelde) en dat het er goed uit zag. </p><p>Echter hebben ze niets gezegd over het verschil van 3 dagen. Zou dit iets zijn die ik zelf eventjes moet aangeven bij de volgende echo of zou dit geen kwaad kunnen?</p>

Niks om zorgen over te maken hoor!
Tot ongeveer 12 weken groeien alle baby's even hard. Daarna kan er wat verschil tussen baby's gaan zitten. Dus die 3 dagen Is helemaal niet erg. Als het wel zo was geweest hadden ze echt wel wat gezegd!

Dat is heel normaal hoor. Ik ben 2x zwanger gewees. De eerste keer werd ik 5 dagen verder gezet, de tweede keer 4 dagen minder ver. 
Ze kijken naar de groei/grootte van je kindje en de organen. Je datum schuift dan een paar daagjes op, maar dat maakt niet uit. De datum op de 20-weken echo is je uitgerekende datum! Ook al kwam je zelf een paar dagen eerder/later uit aan de hand van he menstruatie 

Ze mogen zelfs 2 weken uitwijken is mij uitgelegd. Geen zorgen dus. Als er iets aan de hand was hadden ze dat gezegd, daar is de 20 weken echo tenslotte voor 

[quote quote=10222917]Dat is heel normaal hoor. Ik ben 2x zwanger gewees. De eerste keer werd ik 5 dagen verder gezet, de tweede keer 4 dagen minder ver. Ze kijken naar de groei/grootte van je kindje en de organen. Je datum schuift dan een paar daagjes op, maar dat maakt niet uit. De datum op de 20-weken echo is je uitgerekende datum! Ook al kwam je zelf een paar dagen eerder/later uit aan de hand van he menstruatie[/quote]
Hier klopt dus niks van. De datum op je termijnecho (rondom 12 weken) is je uitgerekende datum. Tot 14 weken groeien alle baby's hetzelfde en daarna volgt ieder kind zn eigen weg qua groei. Ze meten met de 20 weken het hoofd, de buik en de bovenbenen. Het kan zijn dat dat iets afwijkt, omdat dat niet allemaal even hard groeit. Het gemiddelde van die metingen kan ervoor zorgen dat er een iets andere datum uit komt. Betekent niet dat je uitgerekende datum dan verschoven is. Het kindje groeit ieder week weer anders, dus kan zijn dat een echo over een maand weer iets heel anders zegt bijvoorbeeld. 3 dagen afwijken is echt een afwijking van niks en hoef je je totaal geen zorgen om te maken! Onze zoon is met 38 weken ter wereld gekomen en liep in groei met zn buik en hoofd achter bij alle echo's. Enige wat je daar nu nog aan merkt is dat ie nu nog vrij klein voor zn leeftijd is (21 maanden ondertussen), maar qua ontwikkeling is er niks aan te merken. Hartstikke gezond aan alle kanten ;) en sowieso is een uitgerekende datum natuurlijk maar een richtlijn, je kindje komt wanneer hij of zij daar klaar voor is!

Wel dat is het vreemde er aan... er werd ons al een paar keer gezegd dat hij groot zal zijn (konden ze opmaken aan zijn bovenbenen en dergelijke). Vandaar vond ik het elkaar wat tegenspreken: 3 dagen minder ver, maar wel een grote baby? 
Ben in ieder geval al blij dat ik me niet ongerust moet maken :D

Terug
Bovenaan