poep in vruchtwater

Hoi meiden,

Ik heb een vraag waar ik nog geen antwoord heb kunnen vinden. Ik moet donderdag naar de vk en daar zou ik het ook kunnen vragen, maar misschien dat jullie het weten.

Iedereen weet eigenlijk wel dat je naar het ziekenhuis moet als je poep in het vruchtwater constateert bij het breken van je vliezen. Mijn vragen:

- Waarom poept de ene baby wel in het vruchtwater en de ander niet? (is er een trigger?)

- Hoe komt het dat als het vruchtwater bij het breken in orde is, de baby daarna blijkbaar niet meer poept tot hij/zij er uit is? Ten slotte duurt het dan vaak nog best een lange tijd voordat de kleine er  is.

Iemand die hier meer over weet? Ik vind het zo'n raar idee dat de baby bij wijze van spreken nog een paar uur binnen kan blijven en er dan geen infectiegevaar meer is i.v.m. poepen.

Groetjes, Marisa

Wat mij verteld is poept n kindje alleen als t ff gestresst is o.i.d bijv doordat hij of zij t even benauwd heeft gehad. Van schrik kan ie dan zn ontlasting laten lopen. Vandaar dat t per kindje kan verschillen, het hangt er vanaf of t in n stresssituatie komt. In principe kan dit verder geen kwaad. Wel moet je direct naar het ziekenhuis als er meconium in t vruchtwater blijkt te zitten.

Hoi Marisa,

Mij dochter had in het vruchtwater gepoept en dat kwam
omdat ze een knoop in haar navelstreng had zitten en
daar door benauwd heeft gehad.Toen heeft ze dus in het
vruchtwater gepoept.En waarom dat een kindje niet poept
tijdens het baren ja dat weet ik niet ik denk dat het druk is
om er uit te komen maar als je persdrang heb en na een
uur ongeveer nog geen kind heb gaan ze MEESTAL je helpen
door kunst verlossing.Dus zo lang duurd dat niet.Vind ik.
En anders vraag het eens aan je vk dan weet je het zeker.

Fijne zwangerschap veder,

Groetjes Belinda mama van Marissa 10,5 mnd.

Hoi Marisa,

Wat ik heb gehoord is dat kinderen in principe nooit in het vruchtwater poepen. Dit doen ze dus wel soms tijdens de bevalling, om aan te geven dat ze niet lekker zitten. Vandaar dat je dan ook naar het ziekenhuis moet voor de rest van de bevalling.

Verder is mij verteld dat als de vliezen breken je toch ook zo ongeveer wel binnen 24-48 uur moet gaan bevallen. Normaal gesproken poept een baby dus nooit in het vruchtwater en zal hij dat bij een "normale" bevalling na het breken van de vliezen ook niet doen, lijkt mij. Dat poepen is echt een teken van: he, kom eens, ik zit niet lekker in mijn vel.

Maar je vk weet het vast veel beter uit te leggen :)

Groetjes Tamara.

Mijn beide kinderen hebben in het vruchtwater gepoept. Liv, de jongste blijkbaar zelfs al een hele tijd voor de bevalling begon! Zij is geboren als de hulk, zo groen zag ze van het meconium. Ik heb oook gehoord dat het met een stresssituatie van het kindje te maken heeft.   Maar je weet niet war zo'n kind dan wel of niet van kan schrikken.
Ik heb er trouwens nog nooit van gehoord dat kindjes in principe niet in het vruchtwater poepen (vorige reactie).
patricia

Ik heb even rondgevraagd en zo schijnt het te zitten: de baby poept niet in het vruchtwater, tenzij hij/zij gestressed is. Een baby heeft eigenlijk alleen stress als er iets dreigt mis te gaan en hij/zij aangeeft van 'Ik wil NU naar buiten'. Dus normaal gesproken poept een baby niet in de baarmoeder, maar pas er buiten. Vandaar dat je alleen hoeft uit te gaan van de kleur van het vruchtwater. Heeft de baby dan nog niet gepoept, dan gebeurd dat ook eigenlijk niet meer.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan