poep ophouden bij zindelijkheidstraining

ik hoor eigenlijk nog net niet thuis op dit forum, mijn dochtertje wordt in okt pas 2 jaar, maar ik heb nu dan ook een vraag voor een ander.
Mijn nichtje is ruim 2,5 jaar en is nu druk bezig zindelijk te worden, ze gaf eigenlijk zelf aan op de wc te willen plassen net als haar grotere zus.
Maar vanaf het moment dat ze haar plassen op de wc doet, is ze met poepen gestopt.
Ze geeft steeds aan buikpijn te hebben maar het poepen komt niet.
Ze houdt het zolang op dat het natuurlijk erg hard wordt en nog moeilijker komt en er dus buikpijn van krijgt.
Toen ze luiers droeg was dit helemaal geen probleem.
Het zal vast iets psychisch zijn, maar wat kunnen ze eraan doen.
wie heeft er raad over of waar kan ik op internet iets vinden over dit probleem.
groetjes Martine
 
hallo

mijn zoonte van 3,4 jaar is sinds een maand of 2 dag en nacht zindelijk
wij lieten hem in het begin de pamer voor weg en plassen ging de hele dag goed maar juist dat poepen dat deed ie niet hij hield het soms dagen op tot hij het niet meer kon en in de broek deed ja ik heb het maar een beetje laten gaan maar hij wou het gewoon niet
tot hij een dagje bij mijn moeder was die kon aan hem zien dat hij vreselijke buikpijn had zij zette hem op de wc enhijplaste maar poepen wou hij niet waarom niet zei mijn moeder at vond ie eng mijn moeder is er toen op haar knieen bij gaan zitten en die heeft steeds gezegd dat het niets was om bang voor te zijn mijn zoontje vroeg ook steeds doet een poepie niet zeer op de wc mijn moeder heeft hem gerustgesteld en ze heeft hem gekieteld over zijn rugje onderaan en een paar kleer gezegd doe maar een poepie doet echt niet zeer en hij deed eindelijk een poepie op de wc na er wel een dik half uur te hebben gezeten liet hij zich toch gaan en vanaf dat moment was hij dag en nacht zindelijk!
dus probeer het en beetje in de gaten te houden en ga er rustig bij zitten en op het gemak stellen bij ons hielp het!
als ze het 1 keer gedaan hebben is het goed en zijn ze er door!

ik wens je sterkte!

gr mama van devran 3,4 jaar

 
Hoi Martine,

Onze zoon heeft ook zijn poep (te) lang opgehouden toen hij begon met op het potje te gaan. Zodra we hem in zijn kinderstoel zetten (hard zitvlak) sprong hij weer overeind omdat het zo'n pijn deed aan zijn kontje! We zijn ermee bij de huisarts geweest en die raadde aan het direct grondig aan te pakken. Hij kreeg gel in zijn anus waardoor de harde klont die voor de uitgang zat los kwam en een aantal dagen lang wat poeder door zijn drinken waardoor de ontlasting zacht bleef. Zo is de verstopping weggegaan.
Het advies was om hem langzaam te laten wennen aan het poepen. Als hij in de luier poept gaan we het met hem in de wc gooien, zodat hij 'afscheid' kan nemen. Eerlijk gezegd heeft hij nu weer een dipje met het zindelijk worden en hij wil net als de baby weer een luier aan. Met het mooie weer heeft hij wel lekker in zijn blote kont gelopen, maar de plasjes gingen op het potje en de poepjes op de grond...
Ik vind het bovenstaande advies ook wel mooi. Het kindje moet er aan wennen en over een angst heen komen. Dus veel geduld.

Groetjes Jo
 
hoi martine

mijn dochter Kirsten had het om gekeerde in de luier liep ze vast een keuteltje en dan weer op houden tot het volgende keuteltje drama's hebben we er hier om gehad en ik was ook echt bang met de zindelijkheidstraining dat het erger zou worden maar nee Kirsten doet alles op het potje we zetten een band op van Dribbel dan blijft ze ook rustig zitten en ook als ze het heeft opgehouden en het poepen dus lastig wordt zit ze rustig is ze afgeleid van de evt pijn en alles komt er uit zoals het hoort, daarna gaat ze haar poep in de wc gooien en zelf doortrekken bij ons werkt dit prima en omdat ze zit blijft de druk totdat echt alles eruit is .
Soms schijnt voor kinderen de grote plons in de wc juist angst aan te jagen en is mischien een potje beter dan zit ie ook wat makkelijker
groetjes martine
 
Ik beken, ik heb mijn zoontje omgekocht! Ik heb een keer net zo lang naast hem gezeten tot het een keer gelukt was en heb hem beloont met een dropje! Heb daarna gelijk een trommeltje aangelegd en bij de wc gezet en na elke keer poepen mocht hij zelf een dropje. Werkte als een trein, was alleen bang dat hij nooit meer van de dropjes af zou komen ;0). Maar goed, op een gegeven moment heb ik het trommeltje niet meer aangevult en dat accepteerde hij. Het was toch een vorm van positieve aandacht en beloning. En bovenal gaf ik hem zelf het gevoel dat hij de controle had. Ik vroeg dus nooit 'Moet je niet even plassen?' (uit principe zei hij dan nee) maar "Als je moet plassen, ga je dan helemaal zelf naar de wc??". Peuters willen graag zelf bepalen wanneer en wat ze doen en zo had hij dat gevoel en had ik hem toch op een idee gebracht ;0).
Succes!
Ilja

 
Terug
Bovenaan