poepangst bij 3-jarige

Hoi hoi,

ik heb even een vraagje: mijn dochtertje van 3 jr heeft sinds een aantal weken last met poepen. Het is een beetje een vreemd verhaal, we zijn met zindelijk worden begonnen (al tijden geleden), maar op het potje poepen of op de wc deed ze eigenlijk niet. Uiteindelijk raakte ze een keer verstopt en toen heeft het haar heel veel moeite gekost om het kwijt te raken en ik vermoed dat ze toen een klein scheurtje in haar anus heeft gehad ofzo. Daar heb ik toen verdovende zalf voor gehad. Na die tijd heeft ze dit nog een keer gehad en nu begon ze gisteren al weer (allemaal in een tijdsbestek van 4 - 5 weken!). Ze loopt op haar tenen met samengeknepen billen en doet alles om maar niet te hoeven poepen, heeft dan ook erge buikpijn want ze heeft wel aandrang natuurlijk. Van de huisarts heb ik lactulose gehad en ik geeft haar ook roosvice laxo, maar ja het is wel heel zielig natuurlijk. Herkend iemand van jullie dit, en hoe moet ik hiermee omgaan. Ik ben van plan om morgen toch maar weer met haar naar de huisarts te gaan, want dit kan zo niet langer.
overigens ben ik met de zindelijkheidstraining maar weer even gestopt, ze heeft nu dus weer permanent een luier om.

gr sandra (moeder van kim)
 
hoi mijn zoontje heeft ook een tijdje zijn groote boodschap op gehouden toen hij zindelijk was.toen heb ik hem ook gewoon weer een tijdje een luier om gedaan en toen poepte hij gewoon. nou heb ik sinds een paar weken geen luier meer om gedaan en nou gaat het goed.hij deed het wel liever op het potje eerst maar nou ook op de wc. bij hem was het toch ook de angst hij vond het eng en vies.
nou veel succes er mee alexandra
 
hoi, mijn zoontje van bijna 3 wilde wel plassen op de wc, maar om de een of andere reden wilde hij niet poepen op de wc
Hij hield zijn ontlasting dan ook op.
Ik heb toen met hem afgesproken dat als hij moest poepen, hij dat moest zeggen en dan deed ik hem een luier voor. Hij ging dan in de hoek van de kamer poepen en daarna deed ik zijn luier weer af.
Op een gegeven moment heeft hij mijn mijn ouders op de wc gepoept en daarna ook thuis, waarna ik hem overdreven beloond heb met snoep. Dit hielp en nu doet hij alles op de wc.
succes
 
Hoi,

Ik heb een dochtertje van bijna 3 jaar. En het jouw verhaal is voor mij heel herkenbaar.
Ook mijn dochtertje heeft sinds enkele weken last van harde ontlasting en hierbij zat ook wat bloed.  Het bloed bleek te komen door  een scheurtje in haar anus. Ze durfde niet meer te poepen want dat deed zeer !!
Als ze aandrang krijgt gaat ze huilen en zegt dat ze niet wil poepen omdat dat zeer doet. Ik heb ook van de huisarts verdovende creme gehad en lactose. Ik moest de creme zo gauw ze aandrang kreeg op haar kontje smeren. Maar zelf met een hoge dosis laxeer middelen hield ze tocht nog op. Ik heb zelfs geprobeerd om haar een luier aan te doen zodat ze dan mischien wel zou poepen. Maar omdat ze al heel vroeg zindelijk was (2 jr en 3 mnd dag en nacht) wilde ze dit echt niet want ze was geen baby zei ze.
Ik ben toen met de stikker methode begonnen. Iedere keer dat ze ging poepen als ze aandrang kreeg mocht ze een stikkertje uitzoeken en na 5 stikkertjes een kado uitzoeken. Het gaat nu beter maar ze blijft problemen houden. Volgende week moet ik terug naar de huisarts dan wordt het verder bekeken wat er gedaan kan worden. Volgens de huisarts gaat het bij die kleintjes snel in het hoofdje zitten, omdat het een poepen een paar keer echt zeer heeft gedaan, en zijn ze daar moeilijk van te overtuigen dat het nu beter is.
Ik geeft mijn dochtertje nu elke morgen een flesje Fristi xtra dit is te vergelijken met yakult maar dan speciaal voor kinderen. En iedere dag een sinasappel. En op dit moment mag ik niet klagen.

Sterkte
 
Als jonge kinderen moeite hebben met poepen of hier bang voor zijn, kun je hier het beste mee naar je huisarts gaan. Vaak heeft die wel adviezen en dergelijke en ook kan de huisarts kijken of het niet te ernstig wordt. Er bestaat namelijk een probleem mbt poepen bij kinderen (weet de naam even niet meer) die naarmate ze ouder worden steeds meer problemen geeft. Er zijn daarom nu ook al in veel plaatsen een plas- en poeppoli.
 
Terug
Bovenaan