Poepen eng op potje

<p>Hallo!</p><p>Wij hebben een lieve peuter die van de zomer 2 jaar is geworden en ik heb een vraagje over zindelijk worden. Ik weet dat het nog niet hoeft en op die manier gaan we er ook niet mee om, maar ik merk dat hij het zelf erg interessant vindt om op het potje te plassen. Hij is dan ook heel trots, als 's ochtends zijn luier uit gaat zegt hij ook "op de wc plassen!" etc (hij noemt het potje de wc). Dus dat stimuleren we wel, met stickers en high fives, hij mag zelf het plasje weggooien en doorspoelen, enzovoort enzovoort (haha, nooit gedacht dat je ooit zo trots kon worden van plassende kinderen op potjes maar hoort er blijkbaar bij).</p><p>Alleen blijkt hij nogal bang om te poepen op het potje. Hij raakt in paniek als hij dat doet, maar in zijn luier vindt ie het ook niet meer fijn (het moet dan echt meteen worden verschoond omdat hij het heel onprettig vindt). Mijn vraag is: is dit normaal? Kunnen wij iets doen dat het poepen minder eng maakt ofzoiets? Of is dit gewoon iets dat over gaat met de tijd en vanzelf komt? </p><p>Nogmaals, ik weet dat hij nog niet zindelijk hóeft te worden dus als het antwoord is geef het tijd vinden we dat helemaal prima, maar dit is verder ook nieuw voor ons, dus ben gewoon benieuwd.</p>
 
Hoihoi! Volgens mij is het heel normaal dat sommige kinderen poepen heel erg spannend of zelfs eng vinden. Dat schijnt verschillende achterliggende gedachten te kunnen hebben (ik verlies iets van mezelf, ik vind het vies, ik schaam me etc.). 
Ik denk dat wat jullie peuter doormaakt een normaal proces is, want hoe stoer dat jullie peuter al meteen opmerkt dat hij heeft gepoept en dat meteen schoon wil hebben! Het opmerken dat je iets hebt gedaan is een eerste, daarna komt pas het opmerken van aandrang. 

Een tijdje terug hoorde ik in de podcast 'Ik ken iemand die' over de Superpoeper. De methodiek helpt kinderen die écht een probleem ervaren. Misschien nu nog iets te vroeg om te praten over een probleem. Maar wellicht ook geruststellend om wat extra informatie erover te lezen. 
Overigens schijnt een van de belangrijkste tips te zijn, wees er open over en zorg voor geen schaamte over het onderwerp (poep zelf met de deur open ;) ) dan maak je het minder beladen. 
 
Terug
Bovenaan