poepen in de luier

Hoi allemaal,
Mijn zoontje is nu 3 jaar en 3 mnd. Hij plast overdag gewoon op de wc alleen poepen wil hij echt in de luier. Ik krijg het hem niet ingeprent dat hij ook mag poepen op de wc. Als hij gepoept heeft mag hij een cadeautje uitzoeken maar hij vind het wel goed zo.
's Nachts heeft hij nog wel een luier om omdat hij  's ochtends nog nat is.
Wie heeft hier ervaring mee en wat moet ik doen,  gewoon een luier omdoen als hij moet poepen of blijven pushen ?
 Bedankt
Ilse
 
Absoluut niet pushen!!!
Poep is iets heel emotioneels voor peuters. Het is iets dat bij hun lichaam hoort, wat ze zelf maken. Dat willen ze graag bij zich houden of in elk geval anders 'afscheid' nemen. Het schijnt voor een peuter heel heftig te zijn dat als hij/ zij eerst wordt geprezen om zijn/ haar daad (het poepen op de wc) en dat je het daarna zo wegspoelt! Het cb heeft mij vertelt dat zindelijke kinderen soms wel tot 7 jaar om een luier vragen om te poepen. Ik laat de drol altijd uitgebreid aan mijn zoon zien en hij mag hem zelf (de luier) in de vuilnisbak gooien.
Mijn zoon poept ook altijd het liefst achter het gordijn, waar hij ook is.

Succes
 
Ja sorry hoor, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Pushen mag best, poep is vies en hoort in de wc. Misschien eerst via een potje en dan in de wc, maar wel uit die luier vandaan. Kinderen hebben helemaal niet zo snel een trauma, wij hebben aan onze zindelijkheidstraining toch ook geen trauma overgehouden????? Kindje wordt nu eenmaal groot en grote kindjes en grote mensen doen hun behoefte op de wc.
Zoontje van mijn vriendin weigerde ook op de wc te gaan, is in houdgreep genomen totdat hij het wel liet gaan. Hij vond het wel lekker makkelijk in die luier en wachtte gewoon net zo lang tot hij een luier omhad. Hij vond trouwens de extra aandacht die hij kreeg om hem over te halen het toch te proberen wel erg leuk. Zijn ouders dachten eerst ook dat hij "bang" was, wilde hem ook geen 'trauma' aandoen. Maar uiteindelijk was het met strenge hand zo gebeurd. Enne..... geen trauma's of nare herinneringen! Kinderen weten heel goed wat wij graag zouden willen en oefenen zo heel goed hun eigen willetje uit.
 
Nou, wij zijn behoorlijk radeloos, want onze zoon Kay van 3 wil helemaal nergens poepen.
Hij houd het gewoon dagenlang op tot hij barst van de buikpijn en hij het niet meer tegen kan houden.
Hij houdt dan ook zijn plas op, want anders is hij bang dat de "rest" ook meekomt.
Van de huisarts hebben we al tabletjes gekregen voor als hij het ophoudt, maar daar krijgt hij erge buikpijn van en ook diarree, dat vinden we ook best zielig.
Volgens mij is het iets wat gewoon tussen zijn oren zit, maar nu houdt hij het dus ook op omdat het pijn gaat doen.
Is er iemand die een oplossing weet, want zijn- en ons leven wordt er nu door beheerst.
Groetjes Kerstin
 
Inderdaad absoluut niet pushen!!
Ons oudste zoontje (3 jaar) poepte ook niet, ik denk dat hij dat niet durfde, liep elke keer rood aan en kreeg dus erg veel last van zijn darmpjes dit duurde al maanden...
Tot ik hem vroeg of hij in de luier wilde poepen, dat wilde hij wel! Zonder problemen liet hij het gaan... en 2 weken later poepte hij op het potje.... want ja, de wc is nog steeds eng.... maar ook dat zal wel weer over gaan.... Bleek trouwens dat hij het onderscheid tussen een scheetje en poepen niet van te voren kon onderscheiden... dus het niet zomaar liet gaan... zielig? ...toch?
 
Mijn zoontje is 3 en een half. Bij ons is het precies andersom. Het poepje doet hij netjes op de wc maar het plasje dat laat hij gewoon lopen. Hij kan het wel ophouden want soms gaat het ook een hele dag goed maar hij vertikt het gewoon. Boos worden helpt weinig. Hij moet nu elke keer als hij in de broek plast na het eten douchen en dan gelijk naar bed. De eerste keer mopperde hij wat maar nu zegt hij zelf als hij in de broek plast ik moet gelijk naar bed mag niet even opblijven en het maakt hem niks uit.
Vind dit ook erg vervelend maar schenk er niet al te veel aandacht aan.
Groetjes,
Rosaly
 
Terug
Bovenaan