Poepen op de wc

<p>Ik zit met mn handen in het haar! Mijn dochter wordt volgende maand 3. Ze is al vanaf 2 jaar en 4 maanden zindelijk wat betreft plassen, ze was er zelf aan toe en het ging ontzettend makkelijk, heel fijn! <br /><br /></p><p>Poepen is helaas een heel ander verhaal. Ze voelt het heel goed aan (eerder toen ze overdag nog een luier droeg trok ze zich bijvoorbeeld al vanaf heel jonge leeftijd terug als ze moest poepen). Bij het zindelijk worden lukte poepen niet maar ik dacht: dat komt vanzelf! Helaas komt het nog steeds niet. <br /><br /></p><p>Ze (en wij ook) merkt heel goed als ze moet poepen maar ze houdt het toch steeds op overdag. S nachts poept ze dan in haar luier. Ze roept niet en s ochtends wordt ze wakker in een ongelofelijke stank, hele vieze billen en alles moet door de geur in de was. Dat gebeurt om de dag, in de tussentijd houdt ze het dus op. Haar ontlasting is wel normaal.</p><p>Ik zou het geen probleem vinden als ze nog in een luier poept, maar dan wel graag overdag, dat ze er dan even om vraagt. Dit is waardeloos een aantal keer per week. Ze ligt er dan zo lang in dat de geur echt heel heftig is en met wassen soms niet eens helemaal uit de slaapzak gaat.</p><p>Twee maanden geleden had ze dunnere ontlasting (milde buikgriep) en heeft ze het die dagen 4 of 5 keer op het toilet gedaan. Echt zonder enig probleem, geen paniek, geen huilen, niets! Maar helaas, daarna toch weer terug bij af.</p><p>Wie heeft dé tip om haar te stimuleren/helpen? Een ‘beloningskaart’ hangt bijvoorbeeld al weken op de wc. Zonder enige sticker :( </p>
 
Het aangeven als je moet poepen mag je een luier of toch luier over dag aan doen overdag en gat maken in luier en als ze moet poepen poept ze ja ze laat lopen maar merkt dat niet eng is om het te laten gaan. Deze tip van mij stagebegeleider leerkracht toen deed het kind volgende x op de wc of met luier op wc zetten als ze moet poepen met die gat dat kan ook..
 
Dit hebben wij met onze oudste zoon ook gehad. Precies hetzelfde, ophouden overdag en ‘s avonds of ‘s nachts in zijn luier doen. En de volgende ochtend kan alles in de was vanwege de enorme stank…


Soms hielp het om hem op bed te leggen en na een halfuurtje te gaan ruiken of het al gelukt was, en hem dan gelijk te verschonen.


Wij kregen als advies van de huisarts om eind van de middag al een luier om te doen om te poepen. Maar dat had hier niet het gewenste succes. Daarna kregen wij forlax voorgeschreven. Dat maakt de ontlasting soepeler. En vanaf dat moment ging poepen op de wc ineens wel. Na 2 doosjes forlax had hij het zo goed door dat we de forlax niet meer hoefden te gebruiken. Onze zoon was wel al een jaar ouder dan jouw dochter. En ik merk nog steeds wel dat hij poepen altijd op houdt tot hij op een plek is waar hij in alle rust naar de wc kan. Maar goed, ik ken meer mensen die poepen bewaren voor thuis?
 
Hier precies het zelfde! Met 2j5m zindelijk. Tussendoor echt al heeeel vaak op de wc gepoept. Blij geweest, kadootjes, alles. 
Maar toch het liefst savonds in de luier ??‍♀️
( is nu 3j)
in zn broek poepen zal hij niet doen. Hij houd het echt op tot in de luier. Als hij het niet meer kan houden doet hij t dus wel op de wc!
ook goede soepele ontlasting ??‍♀️
Ik kan hem overigens om 1900u op bed leggen en om 20u slapend verschonen. Wordt hii niet wakker van, en als ie wel wakker wordt slaapt hij daarna prima verder
 
Geef het de tijd!
Mijn dochter was met 2 jaar en 10 maanden zindelijk maar weigerde op het toilet of het potje te poepen. Al die tijd hebben wij geroepen dat, als ze moest poepen en luier mocht vragen maar als ze op het potje of het toilet poepte een cadeautje mocht kiezen.
We hebben uiteindelijk zelfs van de huisarts lactulose gehad, omdat ze poepen heel spannend vond en het daardoor ophield.
Sinds een maand wil ze niet meer dat wij meelopen naar de wc, ze is nu 3 jaar en 10 maanden. Afgelopen zondag hoorde we een hoop gemopper en gehuil vanaf de wc, ze had uit zichzelf gepoept!! Al huilend riep ze: nu mag ik een cadeautje kiezen. Sindsdien alle poepjes op het potje of wc gedaan.
 
Hier ging met 3 jaar en 2 maanden opeens een knop om. Tot die tijd ging ook plassen goed, en poepen werd vakkundig bewaard voor de luier. :) Geeeeen idee waarom er opeens een knop omging want ook hier lagen de Paw Patrol poppetjes al een poos als cadeautjes te wachten, haha! Ik vrees dus dat het ook een kwestie van 'er aan toe zijn' is en het nauwelijks gestimuleerd kan worden, althans niet meer dan je al doet. Hopelijk gaat bij jouw dochter straks ook de knop om! Succes!
 
Hier was het ook zo dat mijn zoontje snel zindelijk was met plassen, maar was bang om op de wc of op het potje te poepen. Toen heb ik met hem afgesproken dat wanneer hij voelde dat hij moest poepen, hij mij om een luier mocht vragen, die deed ik dan om. Hij poept er dan in, en de luier ging dan natuurlijk weer uit. Na een tijdje was mijn volgende voorwaarde dat wanneer hij voelde dat hij moest poepen, hij dus een luier aan kreeg, maar dan wel perse op de wc moest gaan zitten. En dan poept hij op die manier in zijn luier. En uiteindelijk was stap 3: gat in de luier geknipt (dit wist hij niet dat ik dit gedaan had) en toen hij moest poepen die luier dus aangegeven en hij zat dus keurig op de wc en de drol viel zo in de pot. Hij vond het geweldig en was toen niet meer bang. Hij had dus echt enorme angst om te poepen op de wc. Ik ben hier heel zorgvuldig mee omgegaan en het proces heeft lang geduurd. Als je forceert en/of gaat dwingen kunnen er grote problemen ontstaan. 
 
Terug
Bovenaan