Poepen

Hoi!

Onze peuter plast sinds een aantal weken keurig bijna alle plasjes op het potje. Uiteraard zijn wij enorm trots!
Maar nu is het zo dat hij het poepen erg spannend vindt op het potje. Het lukt gewoon niet. Hij blijft het ophouden.
Hebben jullie tips?
We hebben al voorgesteld om te poepen op het potje of wc. Wat hij wilt. Hem privacy geven of er bij blijven en boekje voorlezen of filmpje. Nu heeft hij een paar weken terug 1 keer gepoept op het potje. Wij hem de hemel in geprezen maar daar is het bij gebleven. Hij zegt dat hij lekker gaat poepen in zijn luier en gaat in de speelhoek staan. Toen hem uitgelegd dat hij beter op het potje kon gaan zitten maar dan begint hij te huilen. Zodra wij zeggen oke, doe het dan maar in je luier, dan doet hij het gelijk. We willen natuurlijk niet dat hij buikpijn er van krijgt.

Graag hoor ik jullie tips!
 
Biedt hem aan als je ziet dat hij moet poepen dat dit ook op de wc kan. Wil hij niet, dan houdt het gewoon op.

Ik hoor dit vaker bij vriendinnen met jongetjes, het komt vanzelf wel.
 
Hier ook heel lang mee geworsteld. Mijn oudste zoon was overdag zindelijk en kreeg ‘s nachts een luier om. Resultaat: hij hield zijn ontlasting op en poepte vervolgens in zijn luier zodra hij in bed lag… Dit heeft hij een hele tijd gedaan. Maar omdat hij het dan heel lang ophield kreeg hij last van hardere ontlasting.

Ook hier van alles geprobeerd om hem op het potje of de wc te laten poepen. Hij was al meer dan een jaar overdag zindelijk en poepte nog steeds ‘s nachts in zijn luier. Sticker lijstjes, iets lekkers/ cadeautje, maar zonder resultaat… Zelfs zijn favoriete nichtje heeft een keer een filmpje gemaakt over hoe gaat poepen op de wc in zijn werk. Maar ook dat was niet succesvol. Al vond hij het filmpje wel erg grappig. Uiteindelijk heeft hij via de huisarts Forlax gehad. Dat maakt de ontlasting minder hard, en toen poepte hij wel ineens op de wc!

Ik denk dat je hem voorlopig gewoon een luier moet geven als hij aangeeft dat hij moet poepen. Misschien komt er binnenkort toch ineens een moment dat hij het wel aandurft. Voor nu gewoon blij zijn dat plassen goed gaat, hem daar complimenten voor geven, en dan komt het poepen vanzelf. Ik heb trouwens nog wel de tip gekregen laat je kind zittend plassen, en niet staand. Want door staand plassen zou zittend poepen als ‘gek/ vreemd’ gezien kunnen worden. En met zittend plassen zou het zo kunnen zijn dat de ontlasting vanzelf een keer meekomt.
 
Hier hetzelfde, maar dan met een meisje van 3,5 jaar. Al ruim een half jaar overdag zindelijk zonder ongelukjes. S avonds of s ochtends vroeg poept ze in haar nachtluier. Soms pakt ze aan het einde van de dag een luier en doet hem zelf aan om er vervolgens in te poepen. Ze vindt op het potje of op de wc poepen vreselijk spannend. Waarom precies, dat kan ze nog niet goed vertellen.
Over 2 weken een afspraak bij het CB, daar maar eens vragen naar de ultieme tip, maar ik zou niet weten wat dat moet zijn. Poepen met luier op de wc, evt met een gat erin geknipt, niets helpt hier. Ze moet het een keer gaan willen vrees ik en daar is ze nog niet aan toe. 
 
Wij zitten hier met precies hetzelfde. Hij plast nu sinds een tijdje keurig op de wc en geeft het super goed aan. Maar poepen is nog lastig, dus hebben we voor nu afgesproken dat hij om een luier mag vragen als hij moet.


We proberen het wel op de wc, maar poepen is gewoon een andere tak van sport dan plassen. Ze moeten leren aanvoelen wanneer ze naar de wc moeten gaan en leren dat ze daar gewoon geven rustig moeten zitten voordat er wat komt. Dat besef komt vanzelf. Hopelijk, haha!
 
Schiet me iets te binnen wat een kennis van mij deed.

Ze had zo'n bel gekocht, zo'n luide handbel met klepel. Haar dochter plaste goed op de wc maar poepte er niet. De 'beloning' werd dat ze als ze gepoept had op de wc, ze heel hard uit het raam de bel mocht luiden ?. Ze had wel een maximum afgesproken, na 5 keer poepen en de bel luiden was t wel genoeg geweest haha.

Wie weet werkt t voor jullie?
 
Terug
Bovenaan