Poetsen jullie nou al iedere dag de tandjes??

Ik heb even een vraagje: Dylano heeft sinds vorige week 2 tandjes.
Nu is mijn vraag: moeten wij die nou al iedere dag poetsen?
Het lijkt mij nog nergens goed voor, maar het is ons eerste kindje, dus ik kan zeker ongelijk hebben.
Wel wil ik hem laten wennen aan een tandenborsteltje, maar ook daar ben ik nog niet mee begonnen.

Ik hoop hier wat antwoorden te krijgen.

Groetjes Debby.

Hoi Debby. Mijn jongste is ook druk bezig met zijn tandjes maar ze zijn er nog (steeds) niet door.. Maar bij mijn oudste (nu bijna 3 jaar) ben ik gaan "poetsen" vanaf dat zijn eerste tandjes helemaal door waren.. Dat raadde ze bij het cb ook aan, en ook aan mijn tandarts had ik het gevraagd. Wij deden het altijd 's avonds voor het slapengaan, en het was meer een kwestie van het wennen aan de borstel dan het poetsen hoor.. Maar ik moet zeggen dat we nu echt geen enkel probleem hebben om zijn gebitje te poetsen.. Ik denk dus dat je er goed aan doet om ze er snel aan te laten wennen, daar pluk je later de vruchten van.. En daarbij kan het geen kwaad voor de tandjes, al zijn het er dan nog maar 2 hahaha..
Gr. Anne-Marie

Ik probeer mezelf zelfs aan te wennen om 2 keer per dag te poetsen...
Je moet gewoon beginnen als de tandjes er zijn, want die eerste tandjes zijn heel kwetsbaar en nog erg gevoelig voor aantasting van glazuur! Dus gewoon met tandpasta en goed poetsen, zou ik zeggen...

er wordt aangeraden om op het moment vanaf het doorkomen van de tandjes 1x daags te poetsen met een peutertandpasta. Vanaf 2 jaar 2x per dag. De reden weet ik niet precies maar het lijkt me inderdaad ook: hoe eerder ze het doen, des te beter ze er aan wennen. Wij maken er altijd een spelletje van: voor de spiegel zetten en dan een liedje zingen. Ook mag Marissa de tandenborstel zelf op het laatst vasthouden en ze gaat dan ook zelf "poetsen". En de fluoride in de tandpasta zal de tandjes wel beschermen tegen gaatjes.

Hoi,

je mag tot je kindje twee jaar is de tandjes maar een keer per dag poetsen met tandpasta omdat je kleintje anders teveel fluor binnen krijgt. Een baby kan het nog niet uitspugen. Wij poetsen s'avonds de tandjes van Stijn en hij schatert het uit. Zo mooi om te zien. Zijn tandjes zijn pas een halve mm groot maar we zijn er toch maar gelijk mee begonnen, zodat hij er aan went. En we gebruiken de elmex die we in een pakket hebben gekregen omdat dat de enige peutertandpasta is die niet zoet smaakt of ruikt. Daar willen we hem nietaan laten wennen.

Groetjes van Marloes

Terug
Bovenaan