Poliklinisch bevallen ( op verzoek VK ), wie kan me meer vertellen?

Beste allemaal,

Ik ben nu 39.2 wk zwanger. Al vanaf het intake gesprek met de VK weet ik dat
mijn bevalling poliklinisch zal gaan plaatsvinden.

Dit is op verzoek van de VK zo, vanwege mijn gewicht. ( Start gewicht 111 kg, nu 124 kg ). Puur voor de zekerheid. Er is geen duidelijke reden waarom mijn bevalling in het ziekenhuis moet. Gezien iedereen een ander postuur heeft. De VK zei laatst ook nog dat ik niet het postuur had voor een poliklinische bevalling maar wel het gewicht.

Daarnaast is het verhaal dat ik niet op de 1e verdieping thuis mag bevallen. Dit is dan weer op last van brandweer en ambulance. Stel dat er iets zou gebeuren tijdens de bevalling waardoor ik hals over kop naar het ziekenhuis zou moeten mogen zij mij ( arbo ) niet de trap af tillen ( volgens VK vanaf 80 kg ) en zou ik getakeld moeten worden.

Over bovenstaande zaken valt natuurlijk te discusieren, zeker gezien het feit dat mijn zwangerschap tot nu toe perfect verloopt ( alle vooroordelen over dikke zwangere vrouwen zijn bij mij niet aan de orde ... suiker goed, bloeddruk goed enz. ) maar ik heb me erbij neergelegd dat ik de 2e helft in het ziekenhuis beval.

Nu zie ik er best wel tegenop. Hoe gaat dat straks? Wanneer naar het ziekenhuis? Hoe gaat het daar? Hoe lang mag je daar blijven? Kun je het beste daar je eerste bezoek ontvangen of kun je beter z.s.m. naar huis gaan? Wanneer ga je de familie bellen? Wat als ik daar 's nachts beval en er geen kraamzorg is die mij en baby kan opvangen, wordt je dan toch naar huis gestuurd na de genoemde max. 3 uur in de verloskamer?

Ik hoop dat er vrouwen zijn die hier ervaring mee hebben en me meer kunnen vertellen. Helaas is hierover heel weinig te vinden op internet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Elvya

Eerlijk gezegd denk ik dat je eigen vk de persoon is om je hierover voor te lichten.
In principe heb gewoon een indicatie van plaats. Dat betekent dat het vergoed wordt, maar dat je vk degene is die je begeleidt.
Als je denkt dat je begonnen bent bel je haar op en zal ze in principe thuis komen kijken of je echt begonnen bent. Zij vertelt je precies wanneer je naar het ziekenhuis moet en zij belt het ziekenhuis dat je eraan komt.
De meeste ziekenhuizen vinden het prima dat oma's en opa's na de bevalling op de verloskamer komen kijken, dus je kunt gewoon bellen als de baby er is en je gehecht bent (als dat nodig mocht zijn). 's Nachts ga je meestal gewoon met je baby naar de kraamzaal en dan ga je 's morgens om 10 uur naar huis. Je man heeft dan het kraamcentrum al kunnen bellen en die sturen dan iemand langs.

Hey,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het een beetje vreemd vind aan de ene kant, want stel nou dat je 120 kg weegt, je bent al wat ouder en je krijgt iets aan je hartv 's nachts op bed! Dan zullen ze je toch ook nara beneden moeten halen?!?! Ik woog 86 kg bij het begin van mijn zwangerschap en aan het eind 106 kg Bij mij was het ook niet ana het postuur te zien, die 106 kg, maar goed dat even terzijde. Ik kon gewoon thuis bevallen en er was niets in de pad! Het is dat ik het laatste gedeeelte in het ziekenhuis heb gedaan omdat het lang duurde en de ontsluiting niet vorderde, maar er was i.v.m mijn gewicht niets aan de hand om niet thuis te bevallen! Ik snap het wel aan de ene kant, maar vreemd vind ik het wel! Je zou bij wijze van spreke toch ook gewoon beneden kunnen bevallen? Wil je zelf graag thuis bevallen, of maakt het je niets uit?
Succes ermee!

Liefs Janne

Elvya,

Prachtig je bent 14 kilo aangekomen, dat valt in de groep 'normaal' in mijn benadering.
En zoals mijn collega in een antwoord hierboven al aangaf, bespreek het probleem ‘open’ met je
eigen verloskundige.
Hierbij informatie over ‘Lichaamsgewicht, BMI, zwanger zijn en groeien en thuisbevallen’ om  
in dat gesprek te gebruiken en je voor te bereiden.
Wat is een hoog gewicht bij vrouwen die gaan bevallen en wat informatie over de Body Mass Index,
die we in Nederland gebruiken.

De BMI Body Mass Index is een van de manieren om te meten of je op een juist lichaamsgewicht
bent in verhouding met je lengte en leeftijd. Maar de middel-heup ratio, meting van het
vetpercentage en de taille-omtrek is ook handig. In combinatie met elkaar krijg je een goed
beeld van je gewicht en je vetpercentage.
De BMI houdt alléén rekening met het gewicht van de persoon. Niet met de verhoudingen tussen
spieren, botten en vetweefsel. Sporters die weinig vet hebben maar wel veel spieren, zullen toch
hoog scoren op de BMI. Zij hebben een hoger gewicht, maar geen ongezond gewicht.
Vandaar 3 manieren om een redelijk beeld van je gewicht te krijgen.
Taille-omtrek  
                                                      Mannen               Vrouwen            
Gezond                               < 94 cm                 <80 cm
Ongezond                       94-99 cm         80-89 cm
Heel ongezond         >100 cm               >90 cm
=================================
Middel-heup ratio
De vetverdeling is ook belangrijk. Hoe meer vet rond de buikstreek, hoe slechter het is voor
Het hart en de vaten.
Berekening
buikomvang delen door de heupomvang
                                          Mannen     Vrouwen
Gezond             <0.95         <0.85
Ongezond       >0.95         >0.80
 ================================
Body Mass Index, BMI
Met de BMI bereken je de verhouding tussen lengte en gewicht bij een persoon. Met een simpele berekening kan men kijken of u een gezond gewicht heeft.
Berekening
gewicht delen door (lengte x lengte)
Voorbeeld
Iemand is 1.79 m en 80 kg
1.79 x 1.79 = 3.2041
80 kg / 3.2041 = 24,9
Bhattacharya, Campbell, Liston en Bhattacharya deden onderzoek in 2007 in Aberdeen in de UK
bij vrouwen die voor het eerst zwanger waren en gingen bevallen Zij stelden de volgende
categorieën vast.
Te ligt in gewicht   BMI < 20 Kg/m2
Gezond gewicht BMI 20-24.9 Kg/m2
Te zwaar BMI 25-29.9 Kg/m2
Veel   te zwaar BMI 30-34.9 Kg/m2
Ernstige obesitas BMI > 35 Kg/m2
Eensluidend zijn schrijvers en onderzoekers hierover niet.
Ook in de praktijk van iedere dag denken en gaan verloskundigen er genuanceerd mee om.  

====================================
Gewicht en zwangerschap
Met een normaal gewicht hebben we meer kans om spontaan zwanger te worden en op goed
verloop van de zwangerschap en de bevalling. Normaal op gewicht zijn is in het algemeen goed
voor onze gezondheid en vitaliteit. Schommelen in gewicht mag en kan.
Het is héél natuurlijk om aan te komen tijdens de zwangerschap. Zelfs al verander je je
eetpatroon niet, dan is het normaal en gezond om ongeveer 11 kilo aan te komen.
Dat wat samen 11-12 kilo weegt is namelijk nodig voor de gezonde ontwikkeling van de baby.
Uiteraard verschilt de aanbevolen gewichtstoename per individu.
Hoe zwaarder je weegt, hoe minder je mag aankomen gedurende de zwangerschap en hoe lichter
je weegt, juist hoe meer. Voor een persoonlijk advies kun je het altijd navragen bij de
verloskundige. Zit je wat hoger in je gewicht en ben je nog niet zwanger, ga er dan eens met een
verloskundige over praten op haar preconceptie spreekuur bij je in de buurt.
Bhattacharya et al. deden onderzoek naar hoog gewicht tijdens de zwangerschap en bevalling.
Kijk ev op Pubmed voor meer.
Bij een ernstige obesitas (BMI > 35kg/m2) zagen zij minder goede uitkomsten van de
zwangerschap en de bevalling in hun onderzoek. Veel meer onderzoek is nodig, ook in NL.
Wat betreft de bevalling weten we dat dikkere vrouwen beter kunnen staan en lopen tijdens de
ontsluiting en het persen, dit voor beter verloop van de ontsluiting en uitdrijving, er is minder
druk op de bloedvaten. In het Tijdschrift voor Verloskundigen van januari 2009 staan de TOP

Tips voor normaal bevallen en ook daarin staat de aanbeveling om te blijven staan bij een gewone
bevalling.
Van je verloskundige kun je verwachten dat zij dit gezien heeft en al langer weet, dus geen
probleem om te bespreken.

Onderzoekers in het buitenland moedigen vrouwen met overgewicht aan om af te vallen voordat
zij in verwachting willen raken.
Zij schrijven dat het beter is tijdens het afvallen niet in verwachting te raken, maar te wachten
tot je op je streefgewicht bent.

Een andere en goede aanbeveling is dat vrouwen die graag kinderen willen krijgen en overgewicht
hebben voorlichting kunnen krijgen over gewicht en gewichtsafname, voeding advies (van een
expert), voorlichting over medicijn-, drugs- en alcoholgebruik en meer bij de wens om zwanger te
worden bij de verloskundige in de eigen omgeving, in dorp of stad op het speciaal daarvoor
bestemde preconceptie spreekuur.

!! Voor zover nu bekend is er geen landelijk protocol en zijn er geen landelijke regels die je
verbieden om thuis te bevallen op een verdieping zonder lift, als je een hoger gewicht hebt. Iedere grens die we stellen is discutabel en rigide er mee omgaan doen verloskundigen in het algemeen niet. Ook verloskundigen worstelen, net als hun cliënten, nogal eens met hun gewicht.
Eigen onderzoek leerde mij dat ambulance diensten in Nederland thuisbevallingen een warm hart
toedragen en niet te beroerd zijn zwaardere vrouwen naar het ziekenhuis te vervoeren (ook
vanuit huizen zonder lift), zonder veel poespas en zonder gebruik van een hoogwerker.

Dus met je eigen verloskundige een gesprek 'open' voeren over je wensen en je behoeften ten
aanzien van de as bevalling is aangewezen.
De hierboven gegeven informatie ondersteunt je daarbij.
Succes….. je kunt meer dan je denkt.

Lieve groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Literatuur
Bhattacharya S, Campbell DM, Liston WA, Bhattacharya S (2007). Effect of Body Mass Index
on pregnancy outcomes in nulliparous women delivering singleton babies.
BMC Public Health. 2007, Jul 24;7(147):168.
Fontein Yvonne (2008).A clinical decision: making sense of decision made through reflective
practice . MIDIRS, Midwifery Digest. 18;(1) March 2008:35-38.

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Zijn er misschien lezeressen die mij meer kunnen vertellen over hun ervaringen met een poliklinische bevalling?

Wat ik bijvoorbeeld wil weten is...hoe lang blijf je daar? Ik heb wel eens gehoord dat je weg mag zodra je hebt geplast.
Mag je op eigen verzoek langer blijven?
Eerlijk gezegd zou ik het liefst de eerste visite daar willen ontvangen om daarna rustig met z'n drietjes naar huis te kunnen gaan. Maar mag dat zomaar?
En is dat dan op de kraamafdeling? En waar is je kindje dan, in een bedje naast je?

Stom he, al die vragen....

Ik hoop jullie reacties snel te lezen.

Liefs.

Hoi,

Ik ben zelf poliklinisch bevallen, en als alles goed is met de baby en jou, mag je inderdaad al snel naar huis.
Als er geen medische noodzaak is om te blijven kom je dus niet op de kraamafdeling terecht.
Ik denk dat het per ziekenhuis verschilt, maar ik denk niet dat je zomaar op een kraamafdeling mag verblijven om daar je visite te ontvangen.
En ik weet ook niet of dat op de verloskamer mag.
Dat zou je dus moeten vragen bij het ziekenhuis waar je bevalt.
Overigens vind ik het bij jou een rare oorzaak waardoor je poliklinisch moet bevallen!
Dat je niet boven mag bevallen kan ik me nog indenken, maar waarom mag je geen bed beneden klaarmaken? Als jij graag thuis wilt bevallen, moet dat toch kunnen?

Hoi Teddy,

Dank je voor je reactie.
Morgen ga ik eens even bellen met de VK of ziekenhuis om te informeren.

Het is inderdaad wat vreemd, de reden waarom ze me in het ziekenhuis willen hebben. Ik kan ook helemaal nergens op internet deze regels terugvinden. Volgens mij is iemands postuur en het verloop van de zwangerschap namelijk velen malen belangrijker dan het getalletje op de weegschaal.

Als ik er echt op "sta" mag ik ook thuis bevallen hoor. Dat heeft de VK gezegd. Ik kan dan bij de kruiswerkwinkel een bed lenen voor in de huiskamer. Maar daar wordt alleen gebruik van gemaakt als de bevalling helemaal perfect verloopt.
Betekent dus voor mij alleen maar meer onrust. De eerste helft in bed...daarna de twijfel, wordt het beneden of ziekenhuis.

Daarom heb ik besloten mee te gaan in de wens van de VK's om dus poliklinisch te bevallen.

Ik ga zelf ook weer poliklinisch bevallen.
Bij de eerste was ik wel thuis begonnen, maar na anderhalfuur persen moest ik alsnog met de ambulance naar het ziekenhuis. Dat is ook geen pretje, je persdrang ophouden.
Daarom ben ik bij de volgende poliklinisch bevallen.
Ik ben nu 34 weken zwanger, en zou best graag thuis willen bevallen (ALS IK MAAR WIST DAT HET GOED ZOU GAAN) Maar ja, mijn man wil dat absoluut niet, gezien ik zware kinderen krijg, en het geeft ook wel een rustig gevoel om daar te bevallen, waar alles bij de hand is.
Ik heb het wel als fijn ervaren, alleen het nadeel is wel dat je niet goed weet wanneer je naar het zh moet, en als je daar bent wel een beetje aan de kamer moet wennen. Ik tenminste wel.
Je moet echt een plekje zien te vinden waar je je weeën op kunt vangen.
Bij de tweede had ik zulke rugweeën en kon eigenlijk nergens een lekker overheen hangen, bij de derde zorgde ik er wel voor dat er een stoel dichtbij stond en gebruikte mijn badjas om op mijn knieën te zitten. (vond het zo vies op die kale vloer).
En na de bevalling laten ze je eerst wel echt genieten van het geboortemoment hoor, ze sturen je echt niet zomaar gelijk naar huis. Je krijgt koffie en beschuit met muisjes, je kunt je familie bellen, je mag douchen, en alles bij elkaar neemt toch ook wel 2/3 uur in beslag.

Nou, in elk geval heel veel succes met de bevalling, voor jou zal het niet meer zolang duren!!!!!!

Terug
Bovenaan