Poliklinisch/in het ziekenhuis bevallen

A

Anoniem

Guest
Tja, daar ben ik weer eens met een gekke vraag...eigenlijk voor degene die al eens in het ziekenhuis zijn bevallen (medisch) of nog beter: poliklinisch.

Hoe gaat dat nou in zijn werk? Wat moet ik me erbij voorstellen? Op een gegeven moment heb je voldoende ontsluiting en ga je naar het ziekenhuis (met weeen dus). Nu weet ik dat we de auto eerst even voor de deur mogen neerzetten....maar nu droomde ik vannacht dat we ZO in gedachten waren dat we onze spullen in de auto vergaten, dus geen maxicosi mee, geen tas... de auto werd gestolen etc etc. ja ja lekker dromen he?

Maar goed, ik ben dus eigenlijk gewoon benieuwd naar hoe jullie dat toen hebben ervaren. Was er bijvoorbeeld iemand van het ziekenhuis die meehielp? Of doet je vk dat dan?

Hangt ervan af. Als je poliklinisch bevalt kan je eigen  vk dat ook doen, alleen je moet inderdaad met weeën naar het ziekenhuis toe, het voordeel is dat wanneer je onverwachts toch nog een medische bevalling nodig hebt, je al op de goede plek bent en er zo een gyn binnen kan lopen, zonder dat je dan met persweeën of na een thuisbevalling alsnog naar het ziekenhuis moet.

Ik weet bijvoorbeeld niet of de taak van de kraamverzorgster dan wordt overgenomen door een verpleegkundige of niet.

In ons ziekenhuis hebben ze voor bij de ingang genoeg plekken om de auto te laten staan en er staan direct rolstoelen zodat je niet zelf naar de afdeling hoeft te lopen. Op de afdeling krijgen wij een hele ruime kamer met radio, tv, telefoon,  leesvoer enz, een luxe badkamer met bubbelbad ed erbij. Heel relaxt en er is niet constant iemand bij als je dat niet wilt, alleen met de bevalling zelf, maar dan heb je thuis ook de vk erbij. Het voordeel bij poliklinisch is dat je je vk kent en ik niet weet wie mijn bevalling gaat doen. De meesten ken ik door de opnames wel, maar het kan zo zijn dat een onbekende de bevalling gaat doen, of als mijn gyn dienst heeft en tijd heeft, dan doet hij het.

Wij nemen de maxicosi niet direct mee, maar de kleine moet bij  ons  minimaal 24 uur blijven, dus Jan gaat tussentijds echt nog wel naar huis.

Lieffs Noah

Hangt ervan af. Als je poliklinisch bevalt kan je eigen  vk dat ook doen, alleen je moet inderdaad met weeën naar het ziekenhuis toe, het voordeel is dat wanneer je onverwachts toch nog een medische bevalling nodig hebt, je al op de goede plek bent en er zo een gyn binnen kan lopen, zonder dat je dan met persweeën of na een thuisbevalling alsnog naar het ziekenhuis moet.

Ik weet bijvoorbeeld niet of de taak van de kraamverzorgster dan wordt overgenomen door een verpleegkundige of niet.

In ons ziekenhuis hebben ze voor bij de ingang genoeg plekken om de auto te laten staan en er staan direct rolstoelen zodat je niet zelf naar de afdeling hoeft te lopen. Op de afdeling krijgen wij een hele ruime kamer met radio, tv, telefoon,  leesvoer enz, een luxe badkamer met bubbelbad ed erbij. Heel relaxt en er is niet constant iemand bij als je dat niet wilt, alleen met de bevalling zelf, maar dan heb je thuis ook de vk erbij. Het voordeel bij poliklinisch is dat je je vk kent en ik niet weet wie mijn bevalling gaat doen. De meesten ken ik door de opnames wel, maar het kan zo zijn dat een onbekende de bevalling gaat doen, of als mijn gyn dienst heeft en tijd heeft, dan doet hij het.

Wij nemen de maxicosi niet direct mee, maar de kleine moet bij  ons  minimaal 24 uur blijven, dus Jan gaat tussentijds echt nog wel naar huis.

Lieffs Noah

Haha, dat doe je heel knap.

Hmm bedankt voor je ervaringen. Ik vind het gewoon allemaal erg spannend. Natuurlijk hadden we naar zo'n bijeenkomst kunnen   gaan in het ziekenhuis, maar dat was elke keer net op data dat we niet konden.

Dus jij hebt kans dat iemand de bevalling doet die je niet kent? Ach ja... heel erg verschillend zal het waarschijnlijk niet zijn. Het zijn allemaal goed opgeleide mensen met ervaring, toch?

Tja en mocht ik in het ziekenhuis zijn met mijn vk en er gaat toch wat mis, dan wordt het ook overgenomen door de op dat moment aanwezige gyn...die ik dus ook niet ken.

je zet me wel aan t denken Weekee, ik heb net hier naar t ziekenhuis gebeld want wij willen ook graag poliklinisch bevallen.

Ik kan vanavond al terecht om een kijkje te nemen. De voorlichtingsavonden waren alleen voor mensen op medische indicatie zie de verloskundige van t ziekenhuis. T is nu toch rustig dus wij zijn vanavond daar mooi aan thet rondkijken!

Tja, er is natuurlijk een risico dat iemand de bevalling doet die je nietkent. Dat had ik bijonze oudste ook. TOen deed de huisarts de controles en de bevalling, maar ja, als hij geen dienst had zou ik een andere huisarts krijgen. Bij de eerste weeen was er dus ook een andere huisarts. Geloof me, als je zover bent interesseert het je niet zo veel meer wie de bevalling doet. Uiteindelijk duurde die bevalling zo lang, dat onze eigen ha dienst had op het moment dat ze geboren was.
Onze tweede is geboren onder begeleiding van een stagiaire verloskunde die ik ook nog nooit gezien had. Uiteraard wel onder het toeziend oog van een vk die ik wel kende. Maar het boeit echt niet meer. Zelf hoop ik nog steeds op een thuis bevalling maar als het niet snel spontaan komt, zal ik binnenkort ws wel ingeleid worden, dan is het voor mij ook de vraag wie er bij m'n bed staat. Ach, we zien het wel.

Hoi Weekee,

Ik ben echt een schijterd voor ziekenhuizen.
Maar helaas moet ik in het ziekenhuis bevallen net als de vorige keer.
De vorige keer heb ik er heel erg tegen op gezien.
Toen ben ik als voorbereiding naar zo een voorlichtings avond geweest.
En moet zeggen dat ik het wel prettig vond om te weten waar ik kwam te liggen.
Toen mijn vliezen in de ochtend braken moesten we direct komen.
Ik heb daar toen eerst aan een apparaat gelegen en werd verzorgt door zusters.
En die waren erg lief.
Uiteindelijk mocht ik naar huis toe omdat de weeen nog niet sterk genog waren en moest ik mij later op de dag melden.
Dat vond ik wel een nadeel weer die auto in.
s ´middags om 3 uur was ik weer terug en werd ik direct in een grote kamer gereden.
Je weet in het ziekenhuis inderdaad nooit wie je krijgt. Het hangt er echt vanaf wie er dienst heeft. En als de bevalling te lang duurt krijg je zelfs meerdere.
Maar het is mij alles mee gevallen. Ze waren daar zo lief voor ons.
Ook mijn man werd prima opgevangen.
Ze lieten ons oook zoveel mogelijk alleen en als er iets was mochten we altijd roepen.
En eerlijk gezegd op het moment zelf intereseerde het mij echt niet wie erbij was zolang het maar goed ging.
Ook een voordeel vond ik dat pijnbestrijding heb gekregen zonder er om te vragen.
Ik had al maanden rugklachten en kreeg toen ook nog rugweeen.
De zusters waren van mening dat het niet meer langer kon dus werd de gynacoloog ingeschakeld.
Dan is het toch wel een voordeel dat je daar al ligt.
Ik ben nog steeds niet gek op ziekenhuizen maar zie er deze keer niet zo erg tegen op.
Ook mochten wij onze eigen cd ´s meenemen om zo toch een beetje een eigen sfeer te krijgen.

Gr,. Suzie

Terug
Bovenaan