Poot nog in zijn broek

<p style="text-align: center;">Hallo</p><p>Ik heb een vraag mag een school weigeren als een kind van vier jaar nog in zijn broek poept.</p><p>Hij was zinnenlijk toen hij naar school ging en sinds vorige jaar heeft hij een andere juf gekregen en die heeft hij nu weer en nu  doet hij het weer in zijn broek de hele vakantie geen last van en nu begint het weer, en nu mag ik hem 2 dagen thuis houden en maandag weer naar school mag dat zo maar, moet toch een oorzaak hebben. Als hij get thuis goed doet en op school niet. Kunnen jullie mij wat tips geven</p>

Dit moet iets te maken hebben met spanningen die hij op school voelt. Je moet hem toch proberen te laten vertellen waarom dit gebeurt en hoe hij school ervaart. 
Als dit zelf niet lukt, kan een kindercoach misschien helpen?
En of de school dat mag, naar huis sturwn hierom, zou ik niet weten. Maar het lijkt me zaak om te achterhalen waarom het gebeurt en daarmee aan de slag te gaan.

Een kind van 4 is nog niet leerplichtig dus ik denk wel dat het mag ja. Bovendien heeft juf vaak gewoon geen tijd om een kind te verschonen; wie let er in de tussentijd op de andere kinderen?
Ik snap dat het voor jou én kind lastig is, maar probeer toch achter de oorzaak te komen. Vind hij school spannend, of kan hij misschien de deur van toilet op school niet goed open/dicht krijgen en gaat hij daarom maar niet, kan hij zelf zijn broek los krijgen of heeft hij misschien een broek met lastige knoop/rits? Probeer er achter te komen maar vooral; wordt niet boos op je kind. Het is al vervelend genoeg voor hem.

Ik heb altijd begrepen dat een kind zindelijk moet zijn en anders inderdaad naar huis gestuurd mag worden omdat billen vegen of luiers verschonen niet tot de taken van de juf of meester behoren. Soms doen scholen niet moeilijk als ze weten dat er wel hard aan de zindelijkheid wordt gewerkt of wanneer er een ongelukje is gebeurd. 
Maar zoals je aangeeft is jouw zoontje zindelijk, alleen gaat het nu op school niet goed. Ik vraag me af hoe 2 dagen thuishouden gaat helpen. 
Het lijkt me dat je in dat geval met de juf moet kijken naar een oplossing. Waarom poept hij in zijn broek? Vindt ie het spannend om aan de juf te vragen of hij naar de wc mag. Moet hij soms te lang wachten omdat een ander kindje al op de wc zit. Heeft hij een onprettige ervaring gehad met een groter kind op de wc daar of zijn de wc's te vies waardoor hij niet wil. Het kan vanalles zijn waar denk ik even over gesproken moet worden. Misschien helpt het als hij een hulpkindje krijgt uit zijn klas die met hem naar de wc mag. 

Terug
Bovenaan